Mats Monie: Köra med sladd – bra för miljön

small-euro-ev-620

Sladda med förstånd var det goda rådet jag fick som nybliven körkortsinnehavare. Nog blev livet fasligt roligt när det gick lite på tvärs. En vrålande motor gjorde inte saken sämre. Fast snart är kanske det roliga slut.

Alla sladdar är inte roliga. Elbilarna tränger sig på allt mer. Från att varit hjälplösa och patetiska tingestar, som på sin höjd klarat 10 mil på el, har det blivit radikala förbättringar. Tesla är ett paradexempel som dessutom har Ferrari- prestanda. Räckvidden med el är runt 30-40 mil. Jag kan förstå sensationen att tyst pysa iväg i en Tesla. Men det är knappast macho! Hår på bröstet får man skaffa sig någon annanstans.

Man får inte ha bråttom när det är dags för tankning av elbil. En snabbladdning tar cirka en halvtimme. Elkostnaden blir då runt 8 kr/mil att jämföra med normalladdning som ger en kostnad på cirka 2 kr/mil. Vid normalladdning krävs att bilen står med sladden istoppad en hel natt. Tankställena efter väg är inte många. Det gäller att lägga upp färdrutten efter ställen där laddmöjligheter finns. Något att tänka på inför semesterresan. IKEA kan vara ett tips. Där finns några platser för elbilar. Bara att stoppa in sladden och låta bilen ladda på sig medan man spanar in bokhyllan Billy eller vad som nu önskas . Fast det kostar att köra med sladd. Elbilar är fortfarande rejält dyra i inköp jämfört med bilar som går på bensin eller diesel.

Min erfarenhet av elbilar inskränker sig till Toyota Prius. Denna hybrid är väl knappast skapad för att göra någon lycklig bakom ratten. Suck! Något mer avtändande får man leta efter. Är det så här livet ska bli? Ska elbilarna få fördärva hela tillvaron för oss som gillar BILAR? Slut med V 8 muller. Inga ljuvligt ylande raka sexor från BMW M5 eller brölande boxer-sexor från Porsche. Finns det verkligen ingen räddning för oss bilnördar? När inget annat hjälper brukar människor söka hjälp hos en journalist på typ kvällspressen eller TV. Knappast tillämpligt här. Jag kanske ändå ska använda mig av något journalistiskt knep. I detta fall goda råd från Konspiratörernas Handbok. Där finns några handfasta råd som kan vara användbara; ¨Misstänkliggör motparten, ställ intrikata frågor och skapa osäkerhet¨!

tesla_model_s_4_1

Tesla Model S

Vilka tjänar på en övergång till elbilar?

Under en följd av år kan man ana en konstellation inom bilbyggarvärlden där man borstar varandra på ryggen inom stålindustrin-oljeindustrin-bilindustrin. Förvånansvärt lite har hänt under bilens över hundraåriga historia. Men alla inblandade har tjänat bra med pengar och bilbranschen har rullat vidare med gammal teknik och sluppit dyrbara och riskfyllda investeringar i något nytt.  Bilar har byggts alldeles för länge av järn, ett material som är tungt och dessutom rostar. Och bensin/diesel har sina negativa effekter som lett till dagens situation där elbilar anses vara lösningen.

Vart tog idéerna vägen där man skulle utveckla motorer byggda i keramiska material? Poängen var att arbetstemperaturen kan hållas mycket hög. Motorns verkningsgrad blir avsevärt högre och avgaserna mycket renare än dagens motorer. Något/någon måste stoppat detta.

Vilka företag tjänar pengar på elbilsproduktion? Förstås alla investerare bakom själva elbilstillverkningen. Miljösatsningar är idag ett hett område för världens investerare. Med på tåget för att tjäna pengar finns också elproducenter, batteritillverkare, producenter av litium (aktiv del i batterier) med flera. Vilka är lobbyisterna för elbilar? Hur länge har dessa jobbat till dags dato?

Hur skapas elproduktion till en hel fordonspark?

Globalt finns 1 miljard bilar i världen. I Sverige finns idag runt 4 ½ miljon personbilar. En siffra som ständigt stiger. Om en hel bilpark ska försörjas med el krävs enorma satsningar på utbyggnad av elproduktionen. Hur ska Sverige klara detta? Måste vattenkraften tas i anspråk? Kan det krocka med ¨omistliga naturvärden¨? Tvingas man använda olja för att producera el? Är det förenlig med hållbara lösningar? Behöver kärnkraften byggas ut? Signalerna idag är snarast att kärnkraften ska avvecklas. Men bilparken ska vara fossilfri 2030! Vore intressant att få en uträkning hur elförsörjningen ska klaras i sagda perspektiv. Något sådant har inte presenterats varken från regering eller annat håll.
Är miljöeffekterna fullständigt utredda?

De gjordes en mätning av elektromagnetiska fält i en bil som hade batteriet monterat bak. Skyhöga värden i kupén! Från ett vanligt bilbatteri! Hur höga är de elektromagnetiska fälten med elbilarnas arsenal av kraftfulla batterier? Sannolikt ansenliga värden. Elbilarnas strålning ska adderas till all annan strålning från bland annat, kraftledningar, mobilmaster och mobiler. Nog skulle det vara intressant att se en beräkning hur höga stråldoser bilisterna får i Stockholmsköerna om alla bilar drivs med el? Kanske drabbas också människor som vistas i elbilarnas närhet?  Elektromagnetiska fält antas ligga bakom många cancerfall, enligt flera forskare. Är det säkert att elbilar är bra för miljön och vår hälsa?

Den ljusnande framtid …?

Ovanstående är kanske frågor som inte får ställas? Framtiden är elbilar enligt miljönissar och andra förståsigpåare. När vingarna på väderkvarnen tagit fart är det ingen idé att blåsa och försöka få vingarna att snurra åt andra hållet. Kanske ska man vänta till vinden avtagit och vingarna stannat? Fast då har vi redan facit. Vi har då ställt om hela bilproduktionen för eldrift och upptäckt att …. ? Att vadå? Blev det bra eller ..? Rimligen bör det utredas bättre redan idag vad en sådan omställning kan få för konsekvenser… både för Sverige och globalt i världen.

Var det bättre förr? Tittar man på bilden verkar det så!

Var det bättre förr? Tittar man på bilden verkar det så!

Mats Monie

Det här inlägget postades i Gästinlägg. Bokmärk permalänken.

4 svar på Mats Monie: Köra med sladd – bra för miljön

  1. Mats Monie skriver:

    Hej Daniel!
    Jag missade tyvärr din senaste text. Ser den först nu.
    Din hänvisning till olika sidor rätar ut frågetecken. Speciellt Tesla Club Sweden var lysande. Verkar som man inte behöver oroa sig för elförbrukningen i Sverige. Hoppas bara dom inte tappat bort sig bland decimalerna som jag gjorde vid ett försök till beräkning haha. Läste i tidigare inlägg att du inte heller såg elektromagnetiska fälten som något problem. Suck! Mina argument för att köra riktig bil börjar tryta. Jag får väl inrikta mig på en eldriven Morgan. Roligare än så blir det väl inte?

  2. Mats Monie skriver:

    Hej Daniel!
    Intressant läsning! Matematiken du levererar kan jag inte konkurrera med. Fast låter lite konstigt att du inte ser strömförsörjningen som något problem om bilparken ska köras på el.

    Mina tankar att det skett en dålig produktutveckling under bilarnas drygt 100-åriga levnad är främst kopplad till byggnadsmaterialet (järn) och drivkälla/drivmedel. Exempel på annat som förvånar mig är att moderna bilar bullrar så mycket. Bilindustrins marknadsförare fortsätter trumma på att världen behöver sportiga bilar. Det hängs på lite sportattribut och breda hjul med raceliknande fälgar. Detta är naturligtvis mycket billigare i produktion än att göra tystgående, välisolerade bilar. Visst, vi motorgalningar gillar ett skönt ljud – motorljud – men vägbuller och vindbrus tror jag ingen önskar.

    Jag tycker någon med auktoritet borde våga ifrågasätta övergången till eldrift. Detta för att bilindustrin inte ska göra misstag en gång till. Som jag skrev finns det idag 1 miljard bilar i världen. Du som har siffersinne kanske skulle kunna räkna ut hur mycket bensin som går åt per år för att hålla världens bilpark igång. Jag försökte men tappade bort mig med decimalerna haha. Antag att varje fordon körs 1000 mil/per år, okej? Vilken bränsleförbrukning per mil, 0.70? Där finns en startpunkt kanske. När beräkningen av bilvärldens bensinåtgång är klar så kan du försöka omvandla detta till energiåtgång av el.

    • Daniel Karlsson skriver:

      Först, jag är verkligen inget matte snille, med endast allmän matte och lågt betyg i skolan, men jag har på senare år förstått att logiken bakom förstår jag, det är bara matten jag inte klarar 🙂

      Nåja, lite intressanta länkar.

      http://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar-i-sverige-var-elbilar/

      Här kommer dom till 7 % av Sveriges el förbrukning, jag fick något lägre när jag räknade, men denna beräkning är nog noggrannare.

      Hur som, mindre än vad jag initialt trodde.
      MEN i versaler, i Sverige är vi väldigt energi intensiva, globalt på plats 8

      http://www.globalis.se/Statistik/Energifoerbrukning

      Och med en dubbel förbrukning jämfört med tex. Tyskland eller Frankrike.
      Så globalt har detta precis som du vill antyda, en väsentligt större påverkan.

      En intressant sak jag hörde om på SVT häromdagen.
      I Bolivia 3600m över havet ligger förmodligen världens största Litium källa.
      Som spås ha upp emot 50% av dagens kända resurser.

      http://www.globalpost.com/dispatch/news/regions/americas/bolivia/130321/bolivian-lithium-exports-smartphone-electric-car-battery

      I bästa fall lyfter Bolivia som land och ekonomi, tar man på sig foliehatten och konspirerar lite så kommer oljebolagen med sina stora resurser ge sig in i leken, och säkert också roffa åt sig av både material och vinst, med minsta möjliga tanke på närmiljön…

  3. Daniel Karlsson skriver:

    Oj, här radas verkligen frågetecknen upp.

    Många av frågorna är sådana som jag ställt mig, vissa av dem kan jag tom. sitta inne med svar på, i egenskap av tekniker inom automation och elektronik.
    Helt utan någon form av formell utbildning i något av områdena, men väl en professionell lekman.

    Vad det gäller landets totala elförbrukning, så skulle inte en helt eldriven personbils park ha så stor inverkan som man först tror, minns att jag räknat på det, och jag blev förvånad.
    Det skulle bara röra sig om enstaka % av Sveriges totala förbrukning.
    De flesta bilarna rullar inte speciellt mycket i snitt per dygn, och då blir total förbrukningen relativt låg.
    Lägger man på alla andra transporter, blir det ju naturligtvis en annan femma.

    Vad däremot är komplicerat är infrastrukturen för det, ett stort hyreshus komplex har ju idag inte närheten av den strömkapacitet som krävs för att förse tex. 50 bilar med laddare, speciellt inte om kunderna vill kunna rappa på laddningen lite.

    Runt laddare har vi starka magnetfält, men man spenderar ju ingen större tid där, inne i bilarna är det nog knappast mer magnetfält än i en vanlig bil.
    Man använder mycket höga spänningar, eftersom strömmen därav blir låg sjunker magnetfälten radikalt.

    Vad det gäller utvecklingen på bilar håller jag inte alls med, den har verkligen gått framåt, speciellt har den ju ryckt iväg de senaste 15 åren.
    Om man idag skulle bygga en bil med egenskaperna från en VW Bubbla.
    Dvs. en TATA Nano, och sen dessutom lät den kosta lite, så de allra sämsta delarna sorterades bort skulle man få en bil som hade bättre prestanda och drog 15-20% av bränslet som Bubblan drog.
    Men marknaden ska vara redo också, VW vart 15 år före med VW Lupo 3l, vilket floppade.

    Problemet idag är att krocksäkerheten medför att de flesta bilar väger det dubbla mot Bubblan och sen dessutom har 5-8 gånger så hög effekt.

    En aspekt som sällan eller aldrig talas om, men som jag ofta funderar på är hur miljövänliga är batterierna, och hur återvinner vi dessa på ett lämpligt sätt.
    Av att döma på en mobil telefon som använder samma batterityp som merparten av bilarna klarar den ju 500-700 ladd cykler.
    Har du en telefon du laddar med 75% varje dygn är batteriet rätt kroknat efter två års flitigt användande.
    En Tesla P85 klarar 42 mil i bästa fall, vi räknar med 30 mil per laddning.
    30 mil * 600 ladd cykler ger 18´000 mil.
    Det kan hända jag räknar elakt, men några 1500 ladd cykler som ibland påstås tror jag ingen kommer i närheten av, i alla fall inte om man vill ha sina mil kvar i räckvidd.

    Det ska bli intressant att se hur åren och milen påverkar dessa bilar.
    Eller om dom blir som våra telefoner och Laptops, oanvändbara skal som likt Hubotar jagar efter el uttag att stilla sin hunger i.

    / Daniel

Lämna ett svar till Daniel Karlsson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *