Sommar med Sennas bilskor

Racerföraren Ayrton Senna var brasilianare, körde Formel 1 för bland annat japanska Honda och bar brittiska förarskor. Jag är svensk, och bär Sennas skor! Låt oss gräva lite grand i det.

Jo, Senna bar förarskor från engelska Loake, och det hela är förevigat i en film där körgeniet testkör sportbilsdelikatessen Honda NSX-R på racerbanan Suzuka Circuit i Japan, någon gång under det tidiga 90-talet.

Jag letar fram den på Youtube och det är en lisa för mitt motoröga såväl som mitt motoröra när Senna på fullgas dansar bilen runt banan och klickar i växlarna på maxvarv, allting ackompanjerat av ettriga, fylliga motortoner som bara kan komma från en Honda NSX i full fart. Sammanför ett geni och ett mästerverk och det blir automotiv konst!

Och skorna framträder tydligt i filmen där Sennas fötter dansar balett över pedalerna. Det framgår också att hans skor var i brunt läder, medan jag valde marinblå i mocka. Mer trendriktigt!

Patentbilden för Gianni Mostiles ”car shoe” från 1963.

Förarskon uppfanns 1963 av den italienska skomakaren Gianni Mostile, som kallade den för ”car shoe”. Det var den italienska överklassen som behövde rätt fotdon när de rattade sina välsvarvade sportbilar, och Gianni kom på idén att fästa en sula i form av små gummidubbar under klassiskt formade mockasiner.

Det skulle helt enkelt vara smidigt att operera pedalerna i det trånga fotutrymmet under aktiv körning, medan gummisulorna (som gick upp över hälen) tillhandahöll det fäste som krävdes för aktiviteten.

Idag tillverkas originalet, ”The Original Car Shoe”, av Prada. Egentligen är det ju sådana man ska ha, men de kostar nästan 4000 kr paret. Mina och Sennas Loakes stannar runt tusenlappen.

Ayrton Senna vid en Honda NSX under tidigt 90-tal.

Tack vare sin smidiga form lämpar sig förarskorna fortfarande bäst för bilkörning, men har mer förblivit ett stiluttryck för moderiktiga storstadsmänniskor som kanske inte ens har körkort.

De syns ofta på det unga, hippa Paris-folket som far fram genom trafiken på sina vespor, företrädesvis iklädda kostym på väg till sina arbetsplatser. Och med förarskor i mocka och grälla färger på fötterna.

Gianni Mostiles ”car shoes” tillverkas idag av Prada.

Skotypen har förstås en stark en italiensk aura över sig, men Loake är som sagt brittiskt. Och det måste ju finnas anledning till att Ayrton Senna bar just dem. Han kanske helt enkelt uppskattade det anrika märket, den höga kvaliteten och snitsiga formen.

Och det var faktiskt engelsmännen som uppfann sportbilen! Ett par körskor från Loake torde ju vara oumbärligt när man gasar fram i sin Morgan längs de små krokvägarna över Englands gröna kullar. Eller när man behöver fokusera maximalt för att hålla sig kvar på vägen i sin våldsamt snabba Aston Martin V8 Vantage från 1986 där man stormar fram genom ett lummigt sommar-England.

Anglofila bildrömmar i all ära. Nu behöver jag skaffa en vagn som passar mina skor. Vad sägs om en BMW 325i från 1993, en Porsche 944 S2 från 1991 eller varför inte en Maserati Biturbo från 1989? Alla är de delikata moderna klassiker som inte kostar många kronor. Och de är riktiga ”bilskobilar”.

Det vill säga bilar vars fina körkänsla framhävs ytterligare med hjälp av ett par finlemmade förarskor. Bilskobil – ett nytt begrepp i min vokabulär! Kanske ler Senna i sin himmel.

18-årig undertecknad på Stockholms bilsalong 1994. Honda NSX är en riktig ”bilskobil”!

Filip Ericsson

Det här inlägget postades i Kultur & livsstil. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *