Nya BMW 8-serie – Den stora GT:n är tillbaka!

BMW:s stora gran turismo-coupé är tillbaka, och med den återkommer ett gammalt kärt modellnamn: 8-serien. 6-serien är alltså död men det är knappast något att sörja över. För aldrig har märkets ständiga GT-coupé varit snyggare, sportigare eller snabbare! Håll till godo och njut av foton och tekniska specifikationer.

Det var för drygt ett år sedan. Meddelandet kom abrupt, som en stöt från en elektrisk tortyrpinne. Jag satt och grät, bara grät. I floder. Nej okej, men BMW:s klassiska GT-vagn 6-serien hade lagts ned. GT-segmentet, det allra mest klassiska, glamourösa och romantiska segmentet av dem alla, tycktes bli alltmer tunnsått.

Men så sken solen upp, 8-serien var tillbaka, först som ett smakprov genom en konceptbil sommaren 2017, och nu äntligen som produktionsbil som återigen ämnar frakta mången överklassbak i reptilfart mellan Europas metropoler.

BMW är kanske allra mest känt just för sina stora, snabba coupéer, fräna vagnar som får yngling såväl som grånande herre (och dam!) att vrida nackar ur led när helst en sådan sveper förbi. BMWs pånyttfödelse, när det föddes till det märke vi känner idag, skedde i början av 1960-talet, och fyrsitsiga coupéer byggda på de nya familjebilsplattformarna var en högst integrerad del i framgångssagan som följde. Från och med 1968 och framöver skulle BMW alltid ha en stor, snabb GT-coupé på programmet.

Men när 6-seriens produktion avstannade våren 2017 tog sagan slut. Kanske var det få som saknade den, men åtminstone jag sörjde att BMW lämnade segmentet. För visst måste väl BMW ha en snabb GT på programmet? Den är ju som sagt en så viktig del i varumärket. Jo, så resonerade också BMW och nu är 8-serien här. Det är förvånande men ytterst glädjande att det gick så fort och den nya bilen är ju vacker som en dag. Ögonsmek den kraftfullt böljande, långa huven och låt blicken svepa över den låga taklinjen, man svimmar så snygg den är!

Nya åttan bygger på BMW:s moderna, lätta plattform som står till grund även till nya 5- och 7-serien, det vill säga en bakhjulsdriven layout med mycket lättviktsmaterial. Bilen lär alltså bli lite lättare än den utgångna 6-serien. Och ett smartare plattformsval är svårt att tänka sig – den lär ge förutsättning för rätt köregenskaper och sofistikerade manér såväl som en förhållandevis rimlig prissättning.

Inledningsvis erbjuds två motorer, en helt ny V8 på 4,4 liter och dubbla turboaggregat (530 hk) samt en rak dieselsexa (320 hk). Åttan ska inte vara samma motor med liknande specifikation som idag sitter i andra åttacylindriga BMW-modeller. De 530 hästkrafterna innebär närmast superbilsprestanda. 0-100 ska gå på runt 3.7 sekunder (!). Benämningen, M850i xDrive, avslöjar också att bilen är fyrhjulsdriven.

Klassisk BMW-interiör i ny tappning. Här vill man sitta och nöta mil!

Sannolikt är det samma ytterst avancerade system som i nya M5, där det dessutom genom ett knapptryck går att stänga av driften på framhjulen och förvandla bilen till en busig bakhjulsdriven best! Det enda växellådsalternativet blir en åttastegad automat från ZF, och man bör väl kunna räkna med att den är lika snabbtänkt och suveränt fungerande som i nämnda M5.

Övriga högteknologiska godbitar är elektronisk bakaxeldifferential, aktiv styrning och adaptivt chassi med aktiva krängningshämmare. Alla dessa delar samverkar genom stor datakraft för att ge ett så brett spann som möjligt mellan komfort och kördynamik. BMW själva säger att man är stolta över just det, att nya åttan är fantastiskt lättkörd och bekväm samtidigt som den går som en riktig sportvagn när det behövs. Tiden får utvisa hur väl de har lyckats!

Senare kan vi eventuellt vänta oss en rak treliterssexa med bensindrift, och det har även ryktats om en tolva, men det är allt frågan det. Det troliga är väl att den kommande M8 (ja, jippi!) torde ärva V8:n från nya M5, som ju erbjuder på upp till 625 hk. Eller? Och nog bör vi få se ett hybridalternativ? Fler karossalternativ kommer också att dyka upp, såsom en cabriolet och en fyradörrars Gran Coupé, vad det lider.

Formen är fantastisk, BMW:s stora coupéer har ofta, eller alltid, varit hänförande vackra. Men har man inte överträffat sig själva nu? Den långa, muskulösa huven, den makalöst svepande taklinjen och proportionerna i övrigt osar klassisk GT-vagn. Dessutom är den betydligt mer “vild” i uttrycket än den väl svala, något vattenkammade 6-serien vilken den ersätter. Mindre allvarlig tysk direktör och mer flamboyant fartdåre i jet set-kretsar, kanske man kan säga.

Interiören är en positiv överraskning, väldigt mycket klassisk BMW men i en helt modern tappning, perfekt avvägt kan tyckas. Det är härligt förarorienterat och framsätespassagerarna sitter som i varsin holk, på typiskt BMW-vis. Vissa kanske föredrar de mer framåtblickande interiöra formerna hos nya Audi- och Mercedes-vagnar. Jag hyllar BMW:s klassiska GT-interiör!

Med den sportiga formen för ögonen, ska vi kalla det för ett ”2+2-sitsigt” utseende, är det tydligt att 8-serien är mer tänkt åt Lexus LC-hållet än Mercedes S-klass Coupé. Båda bilarna har ju nämnts som tänkta huvudkonkurrenter, men är två helt skilda karaktärer. Åttan ter sig på något vis som en (budgetversion av) Aston DB11, snarare än en fyrsitsig Mercedes-coupé framförd av en vithårig äldre herre i Zürich eller Nice.

BMW menar också att 8-serien är en äkta “gentlemannaracer” och att den är i princip lika snabb som en Porsche 911 runt en racerbana. Man skräder alltså inte orden om sin nya bil men det är först när motorpressen väl fått sätta tänderna i den som vi vet hur verklighetsnära superlativerna är!

Historien

BMW 2800 CS kom 1968 som första sexcylindriga coupé i modern tid. Bilden visar en 3.0 CSi från 1971.

1968 var startskottet för 2800 CS, den första stora sexcylindriga coupén från BMW i modern tid, och få bilentusiaster har kunnat förbise den. De slanka karosserna präglades av flärdfull elegans såväl som en god portion maskulinitet. Dessa kombinerades med blodfulla raka sexor med en sång och gång som saknade motstycke, och tillsammans med märkets unika körkultur formades vagnar att verkligen sukta efter.

I samband med introduktionen av 2800 CS lanserades ju även en annan grundbult i märkesmagin – den raka M30-sexan som skulle följa med ända in på 90-talet och förbli helt synonym med varumärket.

CS-serien, eller E9 på BMW-språk, byggdes i olika varianter fram till 1975 och samma år visades uppföljaren – BMW 6-serie. Den byggde på nya 5-serien som gjort debut 1972 och var en tyngre, mer komfortinriktad vagn för att nå ut till en större kundgrupp. Vacker och frän på samma gång blev den drömbilen på allas läppar, men faktum är att den från entusiasthåll fick mycket skäll för att den ansågs för tung och degig.

Den älskade 6-serien tillverkades 1976-1989, en långkörare! Här en 635 CSi av sen årsmodell.

Med införandet av 635 CSi 1978 tystnade dock de kritiska rösterna när vägegenskaper såväl som prestanda äntligen nådde upp till de skarpa karosslinjerna. Den stora sexan hängde med från början till slut och var hela tiden en central del i vagnens outsinliga dragningskraft. BMW 6-serie med sin skrämmande hajnos byggdes 1976-89.

6-serien hängde alltså med länge och 1989 när produktion väl upphörde var den inget annat än en anakronism från svunna tider. Ersättaren döptes till 8-serien och nog fanns fog för nomenklaturuppgraderingen – Åttan var större, tyngre, motorstarkare och dyrare än den gamla bilen. Precis som 6-serien möttes också 850i, som den första varianten hette, av en rejäl kritikerstorm – bilen ansågs på tok för stor, tung och osportig.

Men BMW hade tagit i så det brakade, sällan hade ett utvecklingssteg tett sig så gigantiskt. På podiet i Frankfurt stod en slimmad, mycket vacker grand touring-coupé formligen sprängfylld med den modernaste elektronik som stod att finna. Drivlinan bestod av den redan kända V12:an från 750i, en dunmjuk och vansinnigt kultiverad maskin på 5 liter och 300 hk, men som knappast var världens mest spännande.

BMW 850i visades hösten 1989. Slimmad och tolvcylindrig!

Vidare var karossformen mästerlig med skönhet, aerodynamik och BMW-karaktär i en utsökt förening, och tekniken var delikat med multilänkbakaxel, fyrhjulsstyrning, elektroniskt gasreglage (drive-by-wire) och så vidare. Inte kattskit för 30 år sedan!

Efter tio år och runt 30 000 bilar slängde 8-serien till sist in handduken varpå BMW stod utan GT-bil för Autobahn-stressade direktörer. En avantgardistiskt formad 6-serie dök till sist upp 2004 och nytaget var särdeles aptitligt – med en nättare och sportigare karaktär än den oälskade 8-serien tog den kunderna med storm.

En andra version släpptes 2010 och nu var linjerna nedtonat eleganta och karaktären mer åt GT- än sporthållet. Våren 2017 upphörde produktionen under tystnad. Få är de som sörjer, 6-serien var knappast längre på allas läppar. Men nu tas som sagt nya tag och man får förmoda, eller åtminstone hoppas, att de penningstinna köpskarorna åter rusar till sina lokala BMW-handlare och girigt kniper en GT-vagn från BMW. Det skulle jag göra!

Tredje och sista versionen av 6-serien försvann under 2017. Snygg och välartad men kanske ingen pulshöjare.

Filip Ericsson

Det här inlägget postades i Nyheter. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Nya BMW 8-serie – Den stora GT:n är tillbaka!

  1. Mats Monie skriver:

    Det är inte bara hastigheten i sig jag menar med ¨överkvalificerad¨. Mer det faktum att man kan färdas i 200 km/t och allt känns lugnt och tryggt. I den farten var det svårt att hålla kursen och ljudet var påträngande även i fina bilar på andra sidan 2000-talet. Allt beror förstås på vilken referens man väljer men de gamla bilarna skulle duga gott idag att tuffa runt med. Säkerheten har förstås utvecklats med åren. De överkvalificerade har både hängslen och livrem. Om byxorna ändå är på väg att rasa ner träder diverse stödfunktioner in. Snart behöver man inte ens köra själv. Det är då man får lust att gå ut i skogen och skrika; MORGAN, JAG VILL HA EN MORGAN DÄR VINDEN RUFSAR MITT HÅR OCH JAG KAN ANDAS FRIHET ATT BESTÄMMA SJÄLV!

  2. Mats Monie skriver:

    Hänförande vacker och en sann Gran Turismo. Mycket läcker även invändigt. När man läser alla specifikationer är även detta imponerande. Detta är en bil som är alltför bra för sin tid. Tuffa runt i 90 km/t eller 110. .. hur kul är det? Bara Autobahn kan göra denna bil rättvisa. Det är för övrigt inte denna bil ensam om. Många bilar är överkvalificerade för vår tid. Men ännu finns Autobahns frihet som ett andningshål för dessa fantastiska bilar.

    • admin skriver:

      Ja, BMW:s (och andras) snabba vagnar har varit överkvalificerade under lång tid. När jag var liten grabb under 80-talet kommer jag ihåg hur motormurvlarna beklagade sig över hur brutalt snabba och sofistikerade de aerodynamiska, tolvcylindriga BMW-bilarna var. De får leva sina liv i ledband stod det. Vissa saker förändras aldrig!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *