Porsche som SUV-tillverkare & kommande kryddstarka Porschar

2016-porsche-cayenne-facelift
Tyska ingenjörsgeniet Ferdinand Porsche hade tröttnat på att andra tjänade pengar på hans briljanta konstruktörsidéer. Därför startade han eget i Stuttgart 1931. Affärerna gick lysande, han byggde hypersnabba racerbilar åt Auto Union och en folkvagn åt Hitler. Kriget kom och han ritade militärfordon till Hitlers krigsmakt.

När krutröken lagt sig 1945 greps Porsche och sonen Ferry av fransmännen. Den senare släpptes snabbt medan Porsche den äldre fick skaka franskt galler i 20 månader. Ferry tog över rodret och drev företaget vidare i Österrike dit man omlokaliserat sig efter krigsslutet. Drömmen var att bygga en sportbil och den hade premiär 1948, en särdeles aerodynamisk sak med teknik från Ferdinands Folkvagn Typ 1. 1950 flyttade produktionen hem till Tyskland. 1951 avled Ferdinand.

Den Kalle Anka-ritade sportvagnen med sin folkamotor under den bulliga akterluckan gjorde succé hos kunder såväl som på tävlingsbanan. Trots ett lätt komiskt koncept och blygsamma effektsiffor vanns 1100-kubiksklassen på Lemans 1951 och därefter gick man från klarhet till klarhet på Europas flamboyanta racerbanor. Porsche nådde aktning hos de rika och berömda och myten växte.

porsche_356_roadster_1_2

911 kom 1963 och förblev en sportbilsikon utan dess like för all framtid. Framgångarna på racerbanorna fortsatte, med 911:n såväl som med renrasiga racervagnar. 911 blev enligt många världens bästa sportbil, den optimala allroundern, mästare på vardagsanvändande såväl som outslitlig bansmiskare. Porsche hade blivit den optimala pojkdrömmen och ett unikt inslag på världens sportbilsmarknad. Ingenjörsdrivet, tyskt seriöst men samtidigt flärdfullt och pulshöjande exotiskt.

70-talet präglades av turbulens med oljekris och en åldrande 911. Svaret kom i form av folksportbilar med Volkswagendelar. Entusiasterna rasade när 911:ns nedläggning hotade och moderna och vattenkylda frontmotorbilar skulle ta över manteln. Men förnyelsen kom på skam, frontmotorbilarna levde visserligen ända till 1995 men 911:n förblev huvudnumret i Porsche-paletten. 911 är fortfarande idag kanske världens bästa sportbil.

Boxter fyllde på underifrån 1996 och hade alla rätt för en riktig Porsche – Boxermotor placerad i mitten. 911 fick vattenkylning 1998 men var för övrigt sitt koncept troget. 90-talskrisen var därmed hanterad och vinsterna strömmade åter in. Men något saknades, fler modeller krävdes för att säkra långsiktigt välstånd. Man sneglade förbi sina sportvagnar och upptäckte att man kunde skära guld ur fordon byggda på höjden.

Porsche & SUV-trenden

Ungefär vid tiden där 90-tal blev 00-tal hade bilköparna mer och mer upptäckt att de ville åka runt i högbyggen med fyrhjulsdrift och därmed känna sig säkra och kanske lite häftiga. De traditionella terrängbilarna byggda på ram, typ Mitsubishi Pajero och Land Rover, hade banat väg för mer timida varianter med självbärande karosser som vanliga personbilar.

Toyota Rav4 från 1995 var först i klassen med personbilslika SUV:ar och därmed en riktig trendsättare.

Toyota Rav4 från 1995 var först i klassen med personbilslika SUV:ar och därmed en riktig trendsättare.

Därigenom skulle de passa vanligt folk som inte körde över stock och sten utan mest slet asfalt i städerna där de bodde. Detta begrep Porsche och hoppade över de normala bilklasserna av sedan- och coupébilar när man väl skulle bredda sitt smala sortiment. Istället kastade man all tradition åt sidan och satsade direkt på en högbyggd fyrhjulsdriven ”Jeep”.

Idag har SUV- och de så kallade Crossover-segmenten totalt slagit igenom på världens bilmarknader och ingen personbilstillverkare kan längre överleva utan dem på repertoaren. Samtidigt har andelen vanliga sedaner och kombibilar minskat och många biltillverkare lever idag nästan helt på sina ”Jeepar”.

Den första Porsche-SUV:en

Precis som man hade gjort under 70-talet tog man hjälp av Volkswagen och tillsammans tog de fram en fullvuxen, högbyggd och fyrhjulsdriven familjebil, en så kallad SUV. Porsche Cayenne hade premiär 2002 och gick i den stil som förväntades. Konceptuellt var den som andra tyska premium-SUV:ar (BMW X5 och Mercedes ML): Fem dörrar, fem sittplatser, längdsmonterad motor fram och permanent fyrhjulsdrift, samt vikt på över två ton. Traditionell V6 eller V8 och givetvis vattenkylning. Att det var en Porsche syntes framför allt i fronten, i övrigt var den stöpt enligt gängse SUV-form, i design såväl som teknisk layout.

Klassisk Porsche-känsla var alltså väck men Cayenne var sportig att köra och det skröts om snabba Nürburgrings-tider. Samtidigt var den utmärkt som familjebil, om än pompös och skrytsam. Alla blev inte glada när de såg en Cayenne.

Porsche Cayenne, märkets första SUV med premiär 2002. Stor och dyr för att mota BMW X5 m.fl. i grind.

Porsche Cayenne, märkets första SUV med premiär 2002. Stor och dyr för att mota BMW X5 m.fl. i grind.

Det vågade draget fick näsor att rynkas men Porsche hade lyckats. Det blev rikt och mäktigt och i en aldrig sinande segeryra försökte man ta över självaste Volkswagen. Det slutade med att det var Volkswagen som tog över Porsche men oberoendet förblev intakt och pengarna fortsatte att strömma in.

Steget att saluföra SUV:ar vid sidan om de klassiska sportbilarna hade nu överstigits och märkets status hade trots allt inte naggats i kanten. Nästa steg mot mainstreambilar togs med dieseldrift (!). Cayenne försågs efter ett tag med Audis dieselsexa. Nu var de ljuva tonerna ur avgasrören ett minne blott men kunderna strömmade till igen. Människor började således köra diesel-SUV:ar med Porschemärke i fronten. Entusiasterna skrek återigen i kör medan Porsche krafsade in ytterligare deg.

Panamera – Porsche Lyxbil

Porsche hade vid detta lag fått blodad tand för lukrativa icke-sportvagnar och nu fanns ingen hejd. Varför inte bygga en lågbyggd familjebil också? En bil som skulle täppa till truten på de snabba fyradörrarsvagnarna från BMW, Mercedes och Maserati.

Den stora, tunga och iögonfallande Porsche Panamera hade premiär 2009 och världen hade inte sett något liknande. Den överjästa puckelryggen påminde om 50-talets nätta Kalle Anka-bil 356 men dess graciösa, subtila elegans lyste med sin frånvaro i stora Panamera. I sann Porsche-anda var den dock en rak höger i teknisk briljans för den som orkade sätta sig i bilen och köra. Till skillnad från Cayenne var Panamera en riktig Porsche-konstruktion från grunden, nog så viktigt för att blidka de traditionella entusiasterna.

Porsche Panamera

Porsche Panamera

Med sanslöst fina vägegenskaper, underbar styrning, lustfylld V8 och en långfärdskomfort som gick utanpå det mesta var Panamera ett mästerverk och en fyradörrars GT-vagn som en sådan bör beskaffas. Där Mercedes CLS och Audi A7 var tillsnajdade versioner av sina simpla tjänstebilssyskon och Aston Martin Rapide en känslig supersportvagn med fyra dörrar, var Panamera renrasig GT och användbar bruksbil på samma gång. Porsche kom därmed åter att tälja guld ur en svullen lyxvagn.

Med de pompösa, välsäljande Cayenne och Panamera trodde många att expansionen nu äntligen var över. Men icke. Efter att man satsat på en ny Cayenne 2010 var det dags att erövra den exploderande marknaden för mindre premium-SUV:ar, här hade ju BMW, Audi och Mercedes fått härja fritt under flera år.

Macan – En mindre SUV

Porsche Macan, märkets hittills minsta SUV. Audi-baserad, snabb och dyr.

Porsche Macan, märkets hittills minsta SUV. Audi-baserad, snabb och dyr.

Den legendariska sportbilstillverkaren Porsche siktade därmed på en mellanstor SUV för hugade tjänstebilister och välgödda familjer som av någon anledning ansåg Cayenne för stor. Att konstruera en egen bil kom inte på tal, här fanns ju familjemedlemmen Audi med sin kompetenta Q5 att använda sig av och därmed massor av utvecklingspengar att spara. Priset av äkthet blev helt enkelt för högt.

Macan visades hösten 2013 och var i vanlig ordning en lisa att köra, men den var dyr, lika dyr som stora Cayenne i instegsversion. Undertecknad hade svårt att förstå vem som skulle köpa den men Porsche visste givetvis vad de gjorde. Det är idag Macan som ger märket dess svarta siffror.

Framtiden med fler kryddstarka Porschar

Idag väntar vi spänt på nästa drag. Eftersom Porsche uppenbarligen som bäst håller på att tränga in i de olika SUV-klasserna ser säkert många premium-SUV-sugna storstadsbor fram emot en ännu mindre SUV som de kan glänsa i och vara coolast i kvarteret med. Vi talar om kommande Porsche Coriander som ska göra livet surt för de redan etablerade små-SUV:arna BMW X1 och Audi Q3.

porsche-small-suv

Den nya lill-SUV-Porschen baseras på den lilla köttbullen Audi Q3 och förses uteslutande med Audi-fyror. Porschefront och Porsche-interiör samt styvare dämpare – Violá, en ny liten Porsche är född!

Men det slutar inte där, för visst finns utrymme under Q3-klassen? Nissans poppiga Juke säljer som smör och Porsche kan knappast hålla fingrarna borta från så mycket klirr i kassan. Den nya lill-lill-SUV:en väntas anlända 2019 och arbetsnamnet är Porsche Spiscummin. Den blir 3.8 meter lång och motoriseras med ett gäng raka treor med turboladdning hämtade från Saab (som genom NEVS har fått uppdraget av Porsche att utveckla en ny trepip).

Porsche-Cajun-Compact-Porsche-SUV-640x354

Porsche kan dock inte nöja sig med att täcka in alla SUV-klasser utan vill förstås även äta av den gigantiska kaka i vilken BMW:s evigt succéartade 3-serie huserar. En kompakt sportig sedan under Panamera är därför nästa naturliga steg.

Porsche Panriche väntas 2020 och ska bygga på Volkswagens nya plattform för bilar med längdsmonterade motorer, MLB, och delar därmed grundteknik med nästa Audi A6. Panriche blir en coupéliknande sedan med fyra dörrar och kommer att gå i direkt attack mot Audi A5 Sportback, BMW 4-serie Gran Coupé, Jaguar XE och nästa Volkswagen CC. Bakhjulsdrift förstås och både fyror och sexor precis som i konkurrentbilarna. Dieselfyra väntas bli storsäljaren.

Porsche Panriche, som den skulle kunna se ut.

Porsche Panriche, som den skulle kunna se ut.

Nu tror många att det hela slutar där men för att Porsche ska överleva behövs mindre bilar som kan bryta sig in på den asiatiska marknaden och därmed krängas till betydligt större massor. Porsche har stor erfarenhet av samarbete med andra biltillverkare och för att snabbt och effektivt få fram en ny liten bil kommer den att baseras på koreanska Daewoo Matiz. Namnet blir Porsche Curry och målet är att slå ut Tata på den indiska marknaden.

Daewoo Matiz, grunden för nya minibilen Porsche Curry

Daewoo Matiz, grunden för nya minibilen Porsche Curry

Sista bil ut i märkets stora modellsatsning blir riktad särskilt till svenska kunder. Det blir alltså en kombimodell som ska ta an Volvo V70. Porsche Kebabkrydda blir dock en sportigare så kallad Shooting Brake som bygger på en blandning av tekniken från Panriche och Panamera. Snart får alltså ännu fler svenska familjer köra Porsche!

Porsche kommer inom de närmaste sju åren att täcka in ett flertal familjebilsklasser och kommer därmed att säkra en framtida överlevnad för sitt avundsvärda varumärke. Porsche-entusiasterna jublar. Eller?

Så här anser Porsche att en V70-konkurrent, eller en så kallad Shooting Brake skulle kunna se ut.

Så här anser Porsche att en V70-konkurrent, eller en så kallad Shooting Brake skulle kunna se ut.

Filip Ericsson

 

 

Det här inlägget postades i Bilar & bilindustri och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Porsche som SUV-tillverkare & kommande kryddstarka Porschar

  1. Mats Monie skriver:

    Hoppas du får rätt! Det som ändå är svårt att få ihop är att i stort sett alla bilmärken ska vara med och leka i alla klasser. Dyrt med ständigt nya utvecklingsarbeten och uppgraderingar. Går det att få en lönsam avsättning för världens bilproduktion? Jag tror inte det. The World is not enough!

    • admin skriver:

      Premiummärkena frodas som aldrig förr, det har de alltid gjort oavsett konjunkturer. Och det är tack vare modellexpansionen. Att det ät trist, det poängterar jag i artikeln, men nödvändigt är det också. De som förlorar är ickepremiummärkena, dvs. Peugeot, Renault och liknande. Å andra sidan går Hyundai som tåget, liksom VW, Mazda…Vi har inte sett änden ännu alltså!

  2. admin skriver:

    Jag tror, Mats, att vi inte ska vara allt för oroliga. Några billiga bilar kommer de nog aldrig med, som tur är. Men för mig är det illa nog med en så trist bilklass som SUV:ar i olika storlekar. Jag förstår det och gratulerar dem till de stora framgångarna. På så sätt kan de ju också upprätthålla ledningen som sportbilstillverkare genom att de säkrar utvecklingsbudgeten. Som tur är verkar varumärket inte ha förstörts av det heller. Men kul, det är det inte.

  3. Mats Monie skriver:

    Historikern Herman Lindqvist yttrade en gång att magin kring kungligheten kommer att gå förlorad om vanligt folk vigs in i kungahuset. Personligen bryr jag mig inte om detta. Värre är det med magin kring Porsche. Vad händer när vanligt folk kommer att sprätta omkring i små sk-tbilar med Porschemärke i nosen? Tänker på Porsche Curry! Vad kommer att hända överhuvudtaget med denna diversifiering? Har funderat på märken med lyskraft som blivit slocknande stjärnor efter ovarsam hantering. Hoppas inte Porsche blir likt Lancia som tappat all lyskraft efter att kommit i dåligt sällskap.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *