BRISTOL BULLET – En brittisk institution är tillbaka

04_Bristol

Äntligen är det dags för en helt ny Bristol att visas för världen, en värld som kanske inte har skrikit efter nya Bristol-bilar men en desto större sensation för de Bristol-fans som ändå finns kvar där ute. De flesta tänker nog på Bentley, Rolls Royce eller Aston Martin när hutlöst dyra och hyper-exklusiva brittiska bilar kommer på tal, men ingen av dem kommer i närheten av exklusiviteten eller egensinnet hos Bristols bilar. Den 27 juli 2016 var det premiär för Bristols nya sportbil i London.

Märkets historia går tillbaka ända till 1910 med grundandet av flygplanstillverkaren British & Colonial Aeroplane Company. 1947 började man bygga bilar efter ritningar engelsmännen beslagtagit från BMW efter krigsslutet. Därför syns tydliga BMW-drag hos de tidiga Bristol-vagnarna som också huserade BMW:s raka förkrigssexa under huven. Redan från början var det dyra gran turismo-vagnar som gällde och så förblev det ända till slutet, det vill säga till mars 2011 när den anrika nationalklenoden till många patriotiska engelsmäns förskräckelse ansökte om konkurs.

Bristol Bullet. Märkets första bil sedan 2004 och först ut efter återuppståndelsen. Bristol har som synes valt att satsa på en extrem sportvagn av "speedster"-typ. Utlovas att gå som ett skott!

Bristol Bullet. Märkets första bil sedan 2004 och först ut efter återuppståndelsen. Bristol har som synes valt att satsa på en extrem sportvagn av ”speedster”-typ. Utlovas att gå som ett skott!

Ingen bilindustrianalytiker torde ha varit förvånad. Bristols bilar blev alltmer excentriska under decennierna och mot slutet handlade det om rena anakronismer, urtidsödlor med föga insmickrande design och löjligt höga prislappar på flera miljoner kronor. Strax efter konkursen köpte det brittiska miljö-energi-företaget Frazer-Nash resterna av Bristol och sedan dess har det tidvis ryktats om en återkomst.

Vilken typ av bil man har planerat för har stått skrivet i stjärnorna. Ett rykte som gick föreslog en dyr, hybriddriven GT-vagn och Frazer-Nash är ju experter på just det. Men detta kom på skam. Nu vet vi att återkomsten, och tillika märkets 70-årsjubileum, kommer att firas med en extrem, tvåsitsig sportvagn byggd i kolfiber och begåvad med en särpräglad, osedvanligt låg ”speedster”-ruta där fram.

Bristol Bulle

Klassiska sportbilslinjer hos nya Bristol Bullet, med egensinniga detaljer som anstår det excentriska märket.

Den nya bilen har döpts till ”Bullet”, ett högst passande namn på en Bristol som ju så ofta förr har tagit nomenklaturen från företagets gamla flygplan. Bristol Type 32 Bullet var nämligen ett sportplan som byggdes under första halvan av 1920-talet. Namnet är även förenligt med den ansenliga fart som den nya bilen utlovas vara kapabel till!

Under huven på Bullet sitter en V8 på 4.8 liter och 370 hästkrafter från BMW, som därmed torde vara samma enhet som driver Morgans excentriska sportbil Aero 8. Detta innebär i så fall den riviga pjäs som tidigare satt i BMW:s egna lyxbilar innan den pensionerades till förmån för en nyare konstruktion. Att en BMW-motor återigen gömmer sig under en Bristol-huv måste väl ses som helrätt för märkets alla entusiaster! De flesta tänker kanske på den klassiska V8 från Chrysler som drev Bristolbilarna från 1961 och framåt, men det var ju faktiskt med BMW som allt började.

Karossen är gjord helt i kolfiber och chassiet är av aluminium, vilket innebär en uppgiven tjänstevikt på 1250 kilo. Accelerationen 0-100 utlovas till endast 3.8 sekunder. Två växellådor ska erbjudas, en sexväxlad manuell eller automat av okänt fabrikat.

Enkel, läderklädd och sportig interiör i nya Bristol. Stora kontraster med modern infotainment men ingen airbag!

Enkel, läderklädd och sportig interiör i nya Bristol. Stora kontraster med modern infotainment men ingen airbag!

Formgivningen är högst egen men inte alls lika svårsmält som tidigare Bristols. Märkets bilar har ju långt ifrån alltid varit några självklara skönheter men Bullet erbjuder betydligt mer klassiskt böljande i sin linjeföring. Samtidigt har man tagit flera designdrag från tidigare Bristol-bilar där fronten med sin runda grill är ett tydligt eko från märkets 50-talsbilar 404, 405 och 406. De iögonfallande ”fenorna” är en tydlig flört med sportbilen 404 från 1953. I övrigt är det en klassisk roadster-form med väldigt mycket 50-tal över sig.

Interiören är lika märkestypisk; enkel, rättfram och helt läderklädd. Det är sportigt så det förslår och blåsa lär det också göra där inne, precis som i ett gammalt 20-talsplan kanske? Det helt moderna infotainment-systemet står dock i bjärt kontrast till den stockkonservativa märkestraditionen som dock i viss mån upprätthålls av den helt airbag-lösa sportratten!

Bullet ska byggas i endast 70 exemplar vid fabriken i Chichester, West Sussex, i södra England och försäljningen kommer att ske vid märkets enda showroom på Kensington High Street i London. Priset förväntas bli skyhögt men Bristol lovar att den kommer att kosta ”under” 250 000 brittiska pund, vilket innebär att priset bör ligga på runt 2.5 miljoner svenska kronor.

Med sin extrema form blir Bullets användningsområde högst begränsat och de 70 exemplaren gör den extremt svårtillgänglig. Ryktet säger dock att en ny GT-vagn med hybriddrift är under utveckling. Vi får hoppas att den i sann Bristol-anda blir egensinnig och återhållen som en brittisk butler, med fokus på användarvänlighet och funktion före form. Men låt oss nu luta oss tillbaka och njuta av återkomsten. Bristol är tillbaka!

Bristols enda återförsäljare sedan decennier är beläget på Kensington Street i centrala London.

Bristols enda återförsäljare sedan decennier är beläget på Kensington High Street i centrala London. I förgrunden den antika GT-bilen Bristol Blenheim som fanns i produktion fram till konkursen 2011.

Filip Ericsson

Det här inlägget postades i Bilar & bilindustri, Nyheter. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till BRISTOL BULLET – En brittisk institution är tillbaka

  1. Mats Monie skriver:

    Du var tidigt ute med denna nyhet – kanske först – i världen?! Inte före Bristol själva, dock … eller ? Kul läsning och en spännande bil. Egen förstås, som alla Bristol. Märkligt snygg i fågelperspektiv! Ser fram mot en ersättare till 400 modellen (411 min favorit) i sann GT-anda.

    Läste även ditt tidigare inlägg med hela Bristol historien. Väldigt intressant! Vilket arbete du lagt ned. Fast du har väl allt på dina fem … så det är bara att skriva.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *