Alfa Romeo äntligen på väg tillbaka – 50 miljarder ska investeras!

Alfa Romeo GTA

Alfa Romeo, ett av världens mest anrika och ärorika bilmärken med start redan 1910, förknippas idag med vackert formade familjebilar som är ett udda val för dem som inte orkar med den tröttsamma imagen hos en tysk premiumbil. Att Alfas utveckling har gått från riktig prestige- och sportvagnstillverkare till att massproducera ganska billiga bilar är det inte alla som vet, men innan andra världskriget konkurrerade märkets bilar med storheter som Maserati och Aston Martin och hade ett respektabelt rykte på de stora racerbanorna. Ferrari fanns inte och det var Alfa Romeo som hade dess plats. Det är också därför som Alfa-bilarna fortfarande åtnjuter en speciell aura av exklusivitet, trots att det idag knappast åtnjuter så kallad premiumstatus och trots ett isittande undermåligt kvalitetsrykte.

För att överleva efter kriget ändrade märket inriktning och satsade på massproduktion på löpande band, allt för att attrahera vanligt folk och därmed sälja i helt andra volymer än tidigare. I denna era föddes sportvagnslegenderna för normala inkomster – Alfa Giulietta Sprint, Alfa Giulia GT och Alfa Duetto Spider; vackra, körglada vagnar som i allra högsta grad har bidragit till den stora skara världen över som älskar märket och dess bilar än idag.

Sedan 60-talet och fram till för bara några år sedan hade Alfa Romeo ett hyfsat brett modellprogram med sportiga familjebilar i olika storlekar, samt en för märket obligatorisk sportcoupé och en öppen roadster för hyfsat vanligt folk. Man hade en modell i de tre normala bilklasserna kompakt, mellanklass och storbil, och för några år sedan anslöt även den lilla MiTo nedifrån. Sedan en tid tillbaka är dock märkets modellprogram kraftigt nedskuret och man har bara erbjudit två modeller – nämnda MiTo och Golf-klassaren Giulietta.

MiToGiulietta

Ovan: De enda kvarvarande Alfa-modellerna i produktion, kompaktmodellerna MiTo (tv) och Giulietta (th), vid sidan om sportbilen 4C. 

Visserligen har den urläckra lättviktssportvagnen 4C tillkommit det senaste året men faktum kvarstår att Alfa Romeo har varit på dekis under ganska lång tid. Ägaren Fiat har onekligen haft en underlig inställning till märkets utveckling och inte alls verkat veta i vilken riktning man ska ta det, och det har strypt utvecklingen av nya produkter, något som inte kan fortgå i all evighet om Alfa Romeo ska överleva.

För något år sedan skrev jag en artikel om hur Fiat har misskött Alfa Romeo och försummat dess rika arv genom att låta det svälta till döds, ungefär på samma vis som GM satte strypsnaran runt Saab. Då efterlyste jag en ny bakhjulsdriven plattform och nyutvecklade Alfa-motorer som skulle ta plats i nyutvecklade sportsedaner, något som skulle kräva stora ekonomiska investeringar. Och äntligen blir mina böner besvarade!

Fiat-ledningen har nu nämligen bestämt sig för att satsa på märket genom ett helt nytt och heltäckande modellprogram som så småningom ska utgöras av två kompaktbilar (som idag), ett par bakhjulsdrivna sedaner, ett par SUV:ar/crossovers samt en ny sportbil i en högre division än den lilla 4C. Detta åtminstone om vi ska tro Fiat/Chrysler-koncernens nya femårsplan som nu offentliggjorts, vilken omfattar alla varumärken Fiat, Alfa, Ferrari, Maserati, Chrysler, Dodge och Jeep.

4C

Alfas urfräna sportbil 4C kom förra året och ska bana väg för pånyttfödelsen, framförallt på USA-marknaden där man länge har varit frånvarande. Äntligen en helrätt bil från Alfa Romeo!

Enligt FCA (Fiat Chrysler Automobiles) ska man satsa hela 50 miljarder kronor på Alfa Romeo, en hisnande siffra som med råge till och med överträffar Volvos 30-miljarders-satsning i en total make-over (helt ny plattform, nya drivlinor, fabriker och bilmodeller). Fiat visar också att man menar allvar genom att sätta två höga Ferrari-chefer som projektledare vilka ska styra runt 200 nyanställda ingenjörer och designers i världsklass.

I en intervju i Forbes (6 maj 2014) poängterar Alfas VD Harald Vester att utvecklingen av de nya bilarna helt kommer att skiljas från Fiat, allt för att bygga in märkets kärnvärden i bilarna igen. All teknik kommer alltså att vara Alfa Romeo rakt igenom (ev. med lite Ferrari-hjälp) och därmed slipper vi fler oroande rykten om Chrysler-motorer som har plågat oss de senaste åren. Dessutom slipper vi de Fiat-baserade framhjulsdrivna chassina som har präglat Alfa-bilarna de senaste drygt 20 åren!

Alfa Romeo hävdar vidare att denna kompromisslösa inriktning kommer att hjälpa märket att tillhandahålla ”klassledande bakhjulsdrivna bilar” som är ”industrialized in Italy”. Enligt USA Today som också har intervjuat Vester, ska märkets 74 000 sålda bilar 2013 öka till 400 000 bilar 2018, en förväntad mycket snabb omställning således.

Även nya motorer, helt konstruerade in-house, ingår i planen. Bensinfyror med världsledande teknologi på 110-330 hk och bensinsexor på 400-500 hk samt fyr- och sexcylindriga dieslar på upp till 350 hk, meddelas det. Sexorna lär dock innebära de Ferrari-utvecklade V6:or som nyligen har introducerats i Maseratis bilar. Precis vad vi vill se i en Alfa Romeo alltså!

Alfa-chefen talar även om nya Fyrklöver-modeller (Quadrifoglio), det vill säga sportigare/snabbare varianter av befintliga modeller. Det tackar vi självklart inte nej till och med tanke på de hästkraftstinna drivlinorna med sina utsökta stamtavlor (Ferrari!) som ska erbjudas lär det återigen finnas fog för den konstfulla beteckningen. Om det kommer rena Autodelta-versioner (Alfas tidigare racingavdelning, nuvarande brittisk Alfa-trimmare) står skrivet i stjärnorna men det vore ju förstås något att jaga BMW M, Audi RS och Mercedes AMG med!

När det gäller den tekniska basen för de nya bakhjulsdrivna sedanerna, mellanklassaren Giulia samt den större ersättaren till Alfa 166, är uppgifterna inte helt klara. Forbes tolkar Vesters uppgifter som att det handlar om en helt ny arkitektur på vilken de flesta nya bilar ska baseras; kompaktbilarna, mellan- och storbilarna samt SUV:arna.

159166

Ovan: Till vänster den snygga mellanklassaren Alfa 159 som lades ned för några år sedan och inte fick någon efterföljare – ännu. Ersättaren ska enligt uppgift heta Giulia precis som 60-talets föregångare och ska vara först ut på den nya bakhjulsdrivna plattformen, premiär 2015. Äntligen en bakhjulsdriven Alfa alltså; vi har väntat sedan 1992 när Alfa 75 gick i graven! Till höger Alfas sista stora bil, 166, som också ska få en sentida efterföljare om ett par år får vi förmoda. Tiderna är goda!

Det är dock tveksamt om även de minsta bilarna, det vill säga ersättarna till MiTo och Giulietta, kommer att omfattas av denna struktur och därmed bli bakhjulsdrivna. Det troliga borde vara att åtminstone MiTo även fortsättningsvis baseras på en framhjulsdriven plattform delad med Fiat. Sedan är det inte helt klart om de åtta nya planerade modellerna innefattar uppdaterade versioner av befintliga MiTo och Giulietta, eller om det handlar om helt nya bilar. Framtiden får utvisa.

Det som helt saknas i Alfa-planen är en ny GTV, ett närmast obligatoriskt inslag i Alfa-paletten ända sedan 50-talet och fram till att den olyckliga Brera-modellen lades ned för några år sedan. Det vore väl därför både underligt och tråkigt om en snitsig tvådörrars sportcoupé (baserad på nya mellanklassaren Giulia mest troligt) inte får se dagens ljus.

Saknas gör också den öppna, tvåsitsiga sportvagn som just nu utvecklas tillsammans med Mazda och som har antytt en ny Spider, också den en självklarhet för Alfa Romeo som ju är berömt för sin vackra folkliga Duetto Spider som välsignade världen 1966 och 25 år framåt. Nu ryktas det istället om att Spidern istället kan utmynna i en Fiat, och inget fel med det egentligen.

Duetto 1300 juniorAlfa Romeo 2uettottanta

Ovan: Till vänster Alfa Romeo Duetto Spider, här i form av instegsvarianten 1300 Junior. Den kom 1966 och var en starkt bidragande orsak till märkets enorma popularitet under efterkrigstiden. Vackra sportbilar för folket gick verkligen hem på 60-talet! Till höger konceptbilen ”2uettottanta” från 2010, en finfin idé om hur en framtida ny Spider kan komma att se ut!

Fiat skulle också må bra av en ny sportvagn av klassiskt snitt men nog blir Alfas modellprogram komplett först med en GTV och Spider i saluhallen! Mazdas bidrag, som förstås blir en ny Miata, kommer att presenteras inom kort och den italienska versionen bör därmed inte dröja särskilt länge. Vi hoppas väl på en äkta Alfa Spider såväl som en re-make på Fiat 124 Spider!

Alfa-modellerna i femårsplanen

Småbil – Alfa MiTo (ny generation? Oklart om den baseras på en kommande ny Fiat-plattform)

Kompakt – Alfa Giulietta (ny generation? Oklart om den baseras på en kommande ny Fiat-plattform eller en ny bakhjulsdriven arkitektur)

Mellanklass – Alfa Giulia (den efterlängtade ersättaren till mellanklassaren 159, bakhjulsdriven på ny plattform. Oklart om den delas med Maserati)

Storbil – Alfa ”167” (ersättare till den sedan flera år nedlagda Alfa 166. Bakhjulsdriven på ny plattform, ev samma som Maserati QP/Ghibli alt. en helt ny bakhjulsdriven struktur. Oklart vad den kommer att heta)

SUV/Crossover – Helt nytt segment för Alfa Romeo. Det ryktas om två modeller, oklart vilka och oklart i vilken storleks- och prisklass de hamnar. Men rimligtvis borde deAlfa Romeo Kamal Concept 2003 placeras i de två premium-ligor där lilla X1/Q3 samt mellanstora X3/Q5 regerar, medan Maserati i så fall sannolikt får fylla på uppåt med sin kommande Levante och då kriga mot Porsche Cayenne. Se Alfas näpna SUV-koncept Kamal från 2003 till höger!

Sportbil 1 – Alfa 4C finns redan i produktion och har mottagits mycket väl. En utmärkt ”halo car” för märkets nytändning alltså och nu ryktas det om snabbare ”fyrklöver”-versioner!

Sportbil 2 – Alfa ”8C”. Ny sportbil över 4C, oklart namn, oklar teknisk bas. Sannolikt hamnar den i 911-land där också Mercedes är på väg in med en billigare ersättare till SLS AMG. Prisklass i så fall runt 1 miljon kronor, men då hamnar den på kollisionskurs med Maseratis utlovade nya sportbil, Alfieri.

(GTV/Spider – Inget om dessa nämns i femårsplanen men det vore väl dumt att inte Alfa Romeo Brer_aerbjuda dessa sportvagnar så klassiska för märket. Audi TT och Mazda Miata ska väl inte få härja fritt? Senaste sportcoupén, nu nedlagda Brera, till höger i bild.)

Trots en del kvarstående frågetecken kring Alfas massiva återhämtning kommer nyheten om femårsplanen som en skänk från ovan. Många är vi som har sörjt dess långvariga tillbakagång och lika många är vi som gränslöst gläds när räddningen av detta älskvärda, anrika italienska märke med sina undersköna karosser är nära – eller åtminstone verkar vara det. Fiat-ledningens senkomna men kraftfulla åtgärdspaket och dess – i positiv bemärkelse – patriotiska ansats, är förlösande. Man har slagit näven i bordet och en gång för alla bestämt att Alfa Romeo ska förbli italienskt, med italienskt ägande, italienskt utvecklad teknologi och all tillverkning belägen i Italien.

Man kan inte låta bli att tänka om våra svenska industrialister hade varit lika hårdnackade när det gäller Saab och Volvo. Tänk om de hade gett sig den på att våra svenska industriklenoder skulle förbli svenska och åter frodas för att stärka Sverige mot omvärlden, samt skänka samma omvärld den unika kultur som Saab och Volvo står för. Detta är ju något man har börjat göra när det gäller försvarsindustrin, läs regeringens och Saabs gemensamma ansträngningar kring Kockums och den fortsatta satsningen på JAS-systemet. Den här tanken får dock utvecklas ordentligt i en separat artikel. Nu får vi glädjas åt Alfa Romeos utlovade pånyttfödelse. Viva Italia!

Filip Ericsson

# Nästa artikel tipsar om fem moderna Alfor att skaffa sig i väntan på de nya bilarna!

Det här inlägget postades i Bilar & bilindustri och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Alfa Romeo äntligen på väg tillbaka – 50 miljarder ska investeras!

  1. Daniel skriver:

    Bakhjulsdrivet är det nya svarta !

    Säger jag samtidigt som media hotar om att BMW ska lansera en felhjuls driven modell.
    Jag fortsätter att leva i förnekelse ett tag till.

    En sak är dock säker hade Alfa 164 vart bakhjulsdriven skulle jag ägt en.
    En av de snyggaste 4 dörras bilarna i dess generation !

    / Daniel

    • admin skriver:

      Kul att se dig igen, Daniel. Jo, 1-serien blir framhjulsdriven i nästa generation. Men från och med 3-serie blir det ju fortsatt bakhjulsdrivet och det är ju tur det. 164 köper jag gärna även med framhjulsdrift, så mycket gillar jag den! Och tänk på att den finns med 4wd!

  2. admin skriver:

    Ja, det har funnits femårsplaner tidigare, men något säger mig att det är allvar den här gången. Vi får hoppas det i alla fall!

  3. Rudolf Hruska skriver:

    har hört innan mycket sånt snacke från Italienaren, men ingeting gjort.
    Jag saknar planer för en ny Alfasud, en av världens bästa bilar öht.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *