NYA FOLKHEMMET. Den ursvenska institutionen “Volvo-kombi” lever och frodas. Jo, det är fortfarande en sanning! Men de har ju blivit alldeles för lyxiga och dyra!, säger någon. Nej, inte alls. Stora Volvon S/V90, ligger alltjämt etta på svenska säljtoppen. Den är alltså mest folkbil av dem alla. Mer än Skoda, mer än Golf och Kia. Folkbil idag betyder alltså läcker prestigebil.
Att det skulle dröja så länge innan jag fick tillfälle att köra nya generationens Volvo-vagnar under Geely-ägo är lite …pinsamt. Men nu har det skett! De nya bilarna slog ned som en vätebomb i Medelklassverige, först med stora lyxsuven XC90 2014 och sedan med premium-familjebilen S/V90 2016.
Efter deprimerande år i Ford-klor öppnade kineserna sinnet och lät Volvo fullsatsa med helt ny, egenutvecklad plattform och nya motorer. Så ska en industriell slipsten dras! Receptet var sedan läcker design och modeller som bilköparna vill ha – och voila så rullar miljarderna in. Nuvarande framgång saknar ju motstycke i Volvos historia.
90-serien, främst då i kombiskrud, har nu till fullo sipprat ut till tjänstebilsåkare, familjer, taxi-chufförer och poliser, och utgör därmed en självklar och integrerad del i Sveriges egensinniga gatubild – precis som alla stora Volvos har gjort sedan åtminstone andra världskrigets slut.
“Min” V90 uthämtades efter kaffe och bulle hos den numera premiumosande Hertz-loungen i Uppsala, samt efter ett gott samtal med Volvosäljaren i angränsande lokal. Där fick det kännas och klämmas på de nya succé-Volvosarna V60 och XC40.
Med oundviklig Filip-gasfot väntades slurp i tanken då bensinturbo i form av en “T4” på 190 hk serverades mig. Men samtidigt är det trevligt att få prova den nya VEA-motorn i bensinutförande, samt förstås slippa det eviga dieselknattret. Framstod gjorde en förvånande tyst och kultiverad maskin som inte lät plågad ens på fullvarv. En glad överraskning! Jag saknade inte ens en sexa. Wow!
I övrigt är det tillfredsställande att Volvo nu har en stor, fullt modern familjebil på programmet, med riktig premiumkänsla samt tidsenlig infotainment och allehanda körhjälpssystem som ju krävs idag. Inuti är Volvon välgjord och elegant, men någon särskild “wow”-upplevelse infann sig aldrig. Jag liksom bara satte mig i den och körde, varpå Volvon gjorde sitt jobb stabilt och bekvämt enligt förväntan. Diskret, chosefri och seriös, så som en stor familje-Volvo ska vara!
Filip Ericsson