Volvo 700-serie – Rätvinklig folkhemsfavorit fyller 40

volvo_740 GL

2022 är det 40 år sedan Volvos stora familjebil 700-serien – ”sossecontainern” – hade premiär, först i form av prestigevagnen 760 medan folkhemmets alldeles egen favorit Volvo 740 kom två år senare. Det måste förstås uppmärksammas!

Det var ett hänfört Sverige som mötte Volvos nya lyxbil 760 GLE i februari 1982. Ledningen för vårt svenska helyllemärke hade redan vid mitten av 70-talet kommit fram till att man behövde en modernare och mer prestigefull bil i storbilsklassen för att överleva, för att möta en alltmer konkurrensutsatt framtid.

240-serien var ju knappast modern ens innan 70-talet var slut, och gav heller ingen riktig lyxkänsla åt de kräsna kunder i den övre medelklassen som utgjorde själva målgruppen för Volvo-försäljningen, åtminstone utomlands.

Volvo 760 GLE, 1982

Eftersom USA förstås var den viktigaste marknaden skulle den nya bilen också passa den smak och de krav som fanns där och sedan fick vi svenskar helt enkelt svälja det. Men det lär knappast ha varit något problem med tanke på vår kulturella närhet till supermakten i väst. Projektet resulterade därmed i en kraftigt kilformad, närmast linjalritad fyradörrarsvagn krönt med ett rejält, kromfyllt dollargrin i fronten.

Nu var 760 knappast särskilt märkvärdig som konstruktion och med den ganska medelmåttiga så kallade PRV-sexan under huven. Det handlade om den 2.8-liter stora V6-maskin i aluminium som samkonstruerats med Peugeot och Renault, och som knappast kan räknas till de mest tillförlitliga i motorhistorien. Vidare fanns bakhjulsdrift och stel bakaxel på typiskt konservativt Volvo-manér. Men en tyst, långfärdsbekväm och mycket säker prestigebil var nya Volvo 760 hur som helst.

Volvo 740 i sitt rätta element – bland svenska medelklassfamiljer.

Volvo 760 var som sagt en lyxbil som var relativt få förunnad så det var knappast någon hemlighet att en billigare folkvariant skulle dyka upp. Och den uppenbarade sig två år efter 760.

För att göra folkbil av lyxbilen sattes Volvos gamla B23-motor in, en fyrcylindrig enhet på 2.3 liter, aluminiumtopp och enkel överliggande kamaxel. B23 var en rättfram och mycket pålitlig konstruktion som kan härledas tillbaka till 1975 och Volvo 240.

Första 740-varianten var 740 GLE vilket innebar bränsleinsprutning och en toppeffekt på 129 hk. Året efter erbjöds en billigare variant med förgasare och 112 hk, 740 GL, som med marginal kom att bli volymmodellen i 700-serien. Den hade enklare klädsel och saknade centrallås och den elektriska överväxeln från GLE.

Hos 740 hade det även sparats på kromet som ramade in den glittriga 760, och invändigt saknades mycket av den lyxutrustning som fanns i den dyrare vagnen, särskilt i 740 GL.

1985 kom 740 Turbo som hade begåvats med turboaggregat och hela 182 hästkrafter. Samma motor satt även i den lyxigare 760 Turbo (som alltså inte hade den sexcylindriga motorn från 760 GLE). 740 Turbo skänkte en sportig image åt Volvo som gick särskilt väl hem i USA.

Den gjorde sensation i kombi-utförande eftersom den saknade motstycke på bilmarknaden, och i reklamen jämfördes den turboladdade Volvon med Lamborghini och Porsche med mycket humor i reklamtexterna. Även motorpressen älskade den och sammantaget gav den ytterligare boost åt försäljningssiffrorna.

Volvo 745, svenska folkets absoluta favorit!

Trots sitt enkla kynne var Volvo 740 en ganska dyr bil, precis som alla nya Volvo-modeller hade ansetts vara när de chockat den svenska befolkningen med sitt provocerande inköpspris, från PV 444 och Amazon till 140 och 240.

Men som vanligt hade svensken visst råd med det nya underverket för mycket snabbt fylldes nämligen våra vägar av tusentals rätvinkliga Volvo 740-bilar. Alla ville ha en och dess något skrytsamma uppenbarelse gav den snabbt öknamnet ”sossecontainern” (!).

Den i Volvo-världen helt obligatoriska kombimodellen – herrgårdsvagn kallad av Volvo själva – kom 1985 och nu kom försäljningen igång på allvar. 745 blev förstås de flesta svenska (och en hel del amerikanska) familjers drömvagn nummer ett och ett lådformat uttryck för vad Volvo stod för.

Volvo 745 – elegant i all sin kantighet!

700-serien var den främsta orsaken till att Volvo slog säljrekord i USA under 80-talet, nivåer man därefter aldrig har kommit upp i. Succén skänkte också märket den rikedom som skulle säkra framtiden och utvecklingen av den helt nya och ljusår modernare Volvo 850 vid 90-talets början.

700-serien ritades precis som så många andra Volvo-bilar av Jan Wilsgaard, Volvos legendariske chefsdesigner mellan 1950 och 1990. Han hade i 760 skapat en imposant form som skulle ta märket till prestigeklassen där Mercedes och BMW spelade.

Konstruktionen var dock enkel utan några tekniska äventyrligheter och detta var en del i de höga kvalitetskrav man hade på den nya bilen. En Volvo 740 skulle vara en äkta kvalitetsprodukt som anstod märket; den skulle vara pålitlig, driftsäker och ekonomisk att underhålla.

Den tydliga, ergonomiska och väldigt Volvo-typiska interiören i 760 GLE. Identisk med den enklare 740 som dock hade simplare klädsel och färre knappar att leka med.

Den beprövade, robusta drivlinan och de enkla hjulupphängningarna med den stela bakaxeln i gjutjärn gav också utmärkta förutsättningar för det. Givetvis skulle den nya bilen vara världsledande på säkerhetsområdet och kanske var 740 världens säkraste bil på sin tid, möjligtvis i konkurrens med Mercedes och Saab 9000.

Med de enkla tekniska specifikationerna var 740 knappast något lyckopiller att ratta men nog var den en riktigt fin långfärdsvagn med relativt mjuk fjädring, stadig och tyst gång, utmärkt ergonomi och en fin styrning. Bakhjulsdriften och den lätta bakvagnen gjorde dock köregenskaperna i vinterväglag något äventyrliga, faktiskt lite illa rimmande med bilens höga säkerhetsambitioner. Och här skulle nya Saab 9000 visa sig överlägsen.

De två svenska storbilarna skulle obönhörligen komma att tävla om förstaplatsen på den svenska försäljningslistan och de två traditionella lägren av Saab- och Volvo-människor kom tack vare 740/9000 att näras ytterligare i den svenska kulturen. Det handlade om att köra eller åka, om en mer framåtblickande, modern bilköpare (Saab) kontra en mer konservativ köparskara (Volvo).

Broschyrbild av interiören hos en Volvo 740 GLE. Här framträder den lyxigare velourklädseln och den elektriska överväxeln. Propert!

9000 var ju modernt uppbyggd med framhjulsdrift och tvärställd motor som gav en utrymmeseffektiv kaross och alldeles förträffliga vägegenskaper. Volvo 740 däremot gav genom sin bakhjulsdrift och längdsmonterade motor sämre innerutrymmen och ett ganska högt luftmotstånd genom sin lätt amerikaniserade, konservativa design.

Istället vann den i grenar som kvalitet, driftsäkerhet och ägandekostnader. Skillnaderna mellan bilarna yttrade sig även i motorteknologin – moderiktiga 16 ventiler och dubbla överliggande kamaxlar i Saab och enkel kamaxel och endast två ventiler per cylinder i Volvo, med förlegad förgasare i instegsmodellen dessutom.

Propra linjer hos Volvo 740 herrgårdsvagn. Här syns den nya mjukare fronten som infördes vid ansiktslyftet 1990.

1987 fick 760 ett kraftigt ansiktslyft med friserad fram- och bakdel, ny delad bakaxel samt en helt ny instrumentpanel, åtgärder som gjorde under för bilens åkkomfort och lyxkänsla. Även 740 utvecklades med detaljförändringar i princip årligen.

700-serien byggdes som den sexcylindriga 760 1982-90 och som 740 1984-92. Trots sina föga smickrande öknamn, den enkla mekaniken och den närmast karikatyra, linjalritade karossformen har Volvo 740 betytt mycket för både Volvo och för Sverige. Förutom alla inkomster den inbringade närde den dessutom Volvos varumärke som säker kvalitetsbil, kärnvärden man lever på än idag. Så är det inte dags nu att sluta skratta åt den fina gamla sjufyrtion nu?!

 

EFTERTRÄDARNA

Volvo 740/760 representerade Volvos första storbilssatsning i modern tid och därefter har märket alltid haft en större sedan i sitt slimmade modellprogram, något som har varit en förutsättning för att accepteras som ett seriöst familjebils- och prestigebilsmärke, eller premium som vi säger idag. Närvaron i storbilssegmentet har därmed varit mycket viktig för Volvo i dess varumärkesbyggande alltsedan den krombestyckade 760 gjorde debut för 40 år sedan.

760 blir 960

960

Volvo 960 – Ny drivlina i gammalt skal.

1990 visades nya Volvo 960 som egentligen var en uppdaterad 760 med ny design på bakstammen som gav ett något lägre luftmotstånd och även ett större bagareutrymme. Men grejen med 960 var ju den helt nya, toppmoderna drivlinan som gav välbehövligt nytt liv åt den gamla lyxdroskan. Nu var Volvos toppmodell på samma tekniska nivå som de tyska konkurrenterna, vilket inte alls var illa pinkat.

Volvo hade konstruerat en rak sexa i aluminium med dubbla överliggande kamaxlar och 24 ventiler. Volymen var tre liter och toppeffekten 204 hk, och motorn kopplades till en elektroniskt styrd fyrstegad automatlåda.

I övrigt var 960 samma bil som den gammalmodiga 760 och en helt ny bil kom istället i form av Volvo 850. Den var av något mindre format och en betydligt sportigare karaktär.

Konservativt men propert, välbyggt och ergonomiskt inuti Volvo 960.

1994 kom en kraftigt uppdaterad 960 som på många plan kändes som en ny bil men som faktiskt var ytterligare en uppdatering av samma gamla 760-platta, som ju i sin tur var en moderniserad Volvo 240! Återigen hade man dock gjort ett utmärkt jobb att modernisera den gamla bilen. Rundare kaross, ny bakvagn och förnyad interiör gav en tydligt bättre bilupplevelse.

Nya 960 var en fin körvagn med förträfflig åkkomfort men nog började åldern märkas alltmer; det gamla bakhjulsdrivna chassit gjorde bilen trång för sin storlek och karossens aerodynamik låg efter modernare konkurrenter. 1998 upphörde produktionen och Volvos långa era med konservativa bakhjulsdrivna bilar var därmed över för alltid.

740 blir 940

940

Volvo 940 – inget mer än en uppdaterad 740.

Trotjänaren Volvo 740 sålde fortfarande utmärkt i Sverige vid 90-talets början men dess antika teknikbas gjorde sig förstås påmind i jämförelse med konkurrenternas modernare vagnar.

1991 fick den en välbehövlig uppdatering med den nya karossen från 960 som medförde bättre bagageutrymme och lägre luftmotstånd, samt förbättrad säkerhet. 940 behöll dock den gamla stela bakaxeln och B23-motorn, och modellen var således inget mer än en förfinad 740.

För de kunder som inte brydde sig om tekniska nymodigheter och som önskade sig en pålitlig bruksbil med låga driftkostnader var dock 940 fortfarande ett fint val. Men nog kändes bilen gammal, särskilt i ljuset av den fantastiska 850. 940 levde fram till 1998 och lämnade då plats åt den helt nya, banbrytande Volvo S80. Men den historien får vi berätta en annan gång.

Filip Ericsson

Det här inlägget postades i Historia, Jubileum och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *