Tre små Corgis – Ford, Rover & Jaguar

Tre brittiska farkoster från svunna tider har anlänt. Bevisligen lever och frodas den klassiska, engelska leksaksbilstillverkaren Corgi som fortfarande erbjuder små bilar av bästa kvalitet. Barnen, och alla andra med barnasinnet kvar, jublar! Bilarna är i det närmaste lika detaljerade som riktiga modellbilar med skillnaden att de tål de minsta barnens ohyggligt brutala brukande. Dessa helgjutna metallsmycken skulle säkerligen överleva ett atomkrig.

Mina tre vagnar är i skala 1:43, den perfekta storleken för en leksaksbil och idealisk för små knubbiga barnhänder att greppa. Trion utgör ett träffande tvärsnitt av 1970-talets brittiska vagnpark: blue collar working to middle class (Ford Capri), white collar middle to upper middle class (Rover 3500) samt pure upper class (Daimler Sovereign 4.2).

Ford Capri har alltid varit en europeisk Mustang, och den är ju så frän! Det var också mycket riktigt Fords intention med den snygga sportcoupén, att reproducera succén från Mustang översatt till europeiskt språk. Detta innebär en cool fartfylld kaross med ”fast back”-stuk, men i betydligt mindre format och begåvad med en beskedlig fyrcylindrig motor. Capri skulle vara uppnåelig för de flesta, och baserad på den folkliga familjebilen Ford Cortina var den förstås det.

Tuffa Ford Capri, introducerad 1969.

Introduktionen skedde 1969 och Caprin byggdes över stora delar av världen – Tyskland, Storbritannien, USA, Australien och Sydafrika. En mängd motoralternativ och utföranden erbjöds under åren, allt från små fyror på 1300 kubik till treliters V6. Min bil (snart dock överlämnad till min knappa tvååring!) är en 1600 GT XLR, en tidig, engelskbyggd variant med sportiga attiraljer och en rak fyra på ystra 82 hästkrafter. Capri förnyades kontinuerligt under åren och tillverkades ända fram till 1986.

Men vad är Daimler Sovereign för något då? Jo det är något så rättframt och självklart som en Jaguar XJ6 i finutförande. Det var 1968 som den sensationella XJ6 presenterades för en häpen omvärld, en sportig lyxsedan som gjorts möjlig tack vare bilindustrigeniet och tillika Jaguar-grundaren Sir William Lyons.

Med en modern formgivning som tog Jaguar-designen in i framtiden, en avancerad delad bakvagn hämtad från Jaguar E-Type samt den berömda XK-motorn, hade man skapat en lyxvagn med vägmanér som aldrig tidigare skådats i en fyradörrarsbil. Den stora XJ:n gick som en ren sportvagn genom böjarna. Ända sedan dess har XJ utgjort en grundbult i märkets flamoyanta palett såväl som varumärke.

Smäckra Jaguar XJ6, här i Daimler-utförande, skulle stå modell för Jaguars formspråk trettio år framåt. Grundkonstruktionen levde 1968-93.

Daimler var en brittisk lyxbilstillverkare som 1960 togs över av Jaguar. Biltillverkningen upphörde i den vevan men namnet levde vidare i lyxigare versioner av Jaguar-bilarna. Såsom min Daimler Sovereign 4.2, som likt alla Daimler-varianter avslöjas på ”ribborna” i grillen där fram. Min bil är den första XJ:n, en Serie I, som tillverkades mellan 1968 och -73. ”4.2” innebär den största varianten av XK-motorn, den raka sexa med dubbla överliggande kamaxlar som debuterat i den sensationella sportbilen Jaguar XK120 redan 1948.

Vid introduktionen av XJ6 hade XK-motorn hunnit bli tjugo år gammal men var fortfarande helt modern och lär ha gett alldeles tillräcklig fart åt den stora men högst förarvänliga vagnen. Den skönt bleka gröna kulören på min Daimler heter ”Willow green” och följer således traditionen med vackra färgnamn hos brittiska bilar i allmänhet!

Rover 3500 lackerad i ”Brasilia Brown” utgör ett perfekt bidrag mitt emellan den folkliga Forden och den aristokratiska Daimlern, och som sådant är den en träffande beskrivning av vad Rover alltid har handlat om. Nämligen att bygga eleganta men diskreta sedaner som var lyxiga och välbyggda men nedtonade och inte alltför dyra för att inte sticka någon i ögonen. Perfekt för en återhållsam, strävsam engelsk medelklass således!

Fräna Rover P6, här den berömda 3500 med V8, tillverkades 1963-77.

3500 var benämningen på V8-versionen av Rovers mellanklassedan P6 som hade presenterats redan 1963 och som var så avancerad att den vann Årets Bil året därpå – de Dion-bakaxel och och dubbla tvärlänkar i framvagnen talade sitt tydliga språk och gav den snygga Rovern alldeles lysande vägegenskaper.

V8:n kom 1968 och var en lätt helaluminiumkonstruktion med stötstänger och centralt placerad kamaxel som hämtades från Buick men moderniserades och tillverkades inhose av Rover. Med 150 hästkrafter ur 3.5 liter gav den god fart och karaktär åt den relativt kompakta P6:an. V8-motorn kom att bli synonymt med Rover och Land Rover och skulle motorisera många bilar genom åren. Till exempel satt den i den legendariska Morgan Plus 8 och ett stort antal TVR-modeller. Som mest var den uppe i 5 liter och 345 hästkrafter. Produktionen upphörde inte förrän 2005!

Tillverkningen av P6 pågick ända till 1977. Min 3500 är en så kallad VIP, en lyxigare variant som såldes i väldigt få exemplar under 1976. Bara två färgval fanns tillgängliga där den ena var just Brasilia Brown, med endast 30 exemplar tillverkade!

Filip Ericsson

 

Det här inlägget postades i Modellbilar. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *