Shooting Brake – Lyssna på det uttrycket. Nog låter det brittisk överklass. Adel, slott och rävjakt. Åtminstone jag tänker på dyra engelska GT-bilar med kombibakdel, men ursprunget kan vara betydligt enklare än så.
Om man söker orden på Wikipedia får man fram att en shooting brake är en karosstyp, ofta med två dörrar och med en lådformad bakdel. Termen ska härstamma från den tiden då bilfabrikerna specialbyggde lyxiga kombibilar för jägare och andra ”sportsmän” som golf- och polospelare vilka var i behov av ett praktiskt förvaringsutrymme.
På Wikipedia kan man också läsa att shooting brake var ett vanligt uttryck för alla kombibilar hos gemene man i Storbritannien fram till 1950-talets slut. Termen ”estate car” ska sedan ha ersatt det gamla uttrycket. Det kända motorprogrammet Top Gear ska ha beskrivit termen som ”en korsning av kombi och coupé”, rätt och slätt. Exempel på typiska shooting brake-bilar från förr är brittiska folksportvagnar som MGB GT (1965-80) och den hos oss föga kända Reliant Scimitar (1968-86) samt de betydligt mer opulenta och mycket ovanliga Aston Martin DB5 Shooting Brake (1965-67) och DB6 Shooting Brake (1967). Även vår svenska så omhuldade sportvagn Volvo P1800 ES (1972-73), ”fiskbilen” mer hånfullt kallad, bör kunna falla under den egendomliga genren.
Ovan några av de folkligare inslagen i shooting brake-genren som var mycket populära under 60- och 70-talen. Ovan från vänster MGB GT, Reliant Scimitar och Volvo P1800 ES.
Som vi ska se har uttrycket också levt kvar i de finare kretsarna bland engelska motormän och –kvinnor till våra dagar. Faktum är att det även i modern tid finns en hel del mer eller mindre kända shooting breaks och alla hittar man i det allra högsta prissegmentet. Nedan följer fem godbitar.
Lynx Eventer
Den svepande, eleganta sportkombin på Jaguar XJS-bas förundrade mig som liten grabb varje gång den bläddrades fram i Bilkatalogen 1988. Den något udda skapelsen härrör från den etablerade brittiska replika-bilbyggaren och bilförädlaren Lynx. Företaget som grundades 1968 är specialiserat på att bygga kopior av klassiska Jaguar-bilar men 1982 visade man en egen version av GT-bilen Jaguar XJ-S. Det handlade förstås om en sportig kombi, eller i sammanhanget mer passande ”shooting brake”, som gav köparna av exklusiva bilar ett praktiskt alternativ för utflykterna till golfbanan.
Nu behövde de inte förnedra sig genom att dyka upp i simpla stationsvagnar eller krångla med golfutrustningen i bökiga sportvagnar. I en Eventer kunde man susa ner till sommarhuset i Frankrike i högsta fart och största elegans och samtidigt få ett flertal lådor ädelt vin med sig hem. Enligt motortidningen Classic Driver var Eventer till och med bättre än en vanlig XJ-S genom att den förutom det större bagageutrymmet hade rymligare baksäte, var lättare (!) och hade bättre vägegenskaper tack vare styvare bakvagn.
Endast 67 stycken handbyggdes under perioden 1982-2002 och Eventer erbjöds med alla Jaguars ordinarie motoralternativ av sex- och tolvcylindriga motorer. Nog vore det en fest att dyka upp i en Eventer till årets fasanjakt!
Aston Martin Virage Shooting Brake
Aston Martin Virage Shooting Brake var en överraskning på Genéve-salongen 1992, en riktig anakronism till bil helt i linje med märkets excentriska identitet vid den här tiden. Visserligen hade Aston redan under 60-talet erbjudit shooting break-vagnar för en liten exklusiv skara kunder, men med Virage från 1992 var det första gången man tillverkade en shooting break in house. Tidigare hade man låtit olika karosserifirmor knacka ihop dem. Enligt den ansedda Aston-sajten Astonmartins.com ska endast fyra (!) stycken ha byggts.
1994 presenterades dock en fyradörrarsversion i både sedan- och shooting brake-utförande. Det är oklart om bilarna, som döptes till Lagonda, byggdes i exemplar än en av varje. Även efterföljarna till Virage, V8 Coupé och Vantage, byggdes som shooting break i något enstaka exemplar, den senare av schweiziska Roos Engineering.
Ovan fyradörrars Lagonda i sedan- såväl som Shooting Break-utförande (vänster) samt V8 Vantage Shooting Brake (höger), ett 600-hästars kombi-monster.
Vid tanken på Astons sportkombi uppenbaras omedelbart en bättre herre draperad i tweed som är i full gång med att lasta i sitt handgjorda hagelgevär i skuffen på sin mörkgröna Virage Shooting Brake. För ändamålet finns knappast någon överman!
Bentley Flying Star
Aristokratiska men sedan över 10 år VW-ägda lyxbilstillverkaren Bentley visade en ”kombiversion” av sin volymmodell Continental GT på Genéve-salongen 2010. Modellen i sig börjar faktiskt bli till åren kommen, men i sina ständigt nya varianter slutar den aldrig att fascinera. Bentley kallar den för Flying Star som enkelt uttryckt innebär att en Continental GT får en kombi-bakdel påbyggd av italienska karossmakaren Carrozzeria Touring Superleggera. Konceptuellt uppfattas Flying Star närmast som en enäggstvilling till Aston Martins excentriska Virage-kombi som såg dagens ljus på samma bilsalong 18 år tidigare. Bilen planerades i en minimal serie om 20 bilar till ett styckepris på runt 5,7 miljoner kronor och uppåt. Hur många av dessa som i dagsläget har skruvats samman är för mig okänt.
Ovan Bentley Flying Star som visar upp sitt stora gap samt den opulenta inredningen i sann Bentley-anda.
Flying Star är sannolikt världens snabbaste shooting brake tack vare att mekaniken helt och hållet delas med Continental GT. Det innebär en Volkswagen-deriverad W12:a på 560 alternativt 610 hästkrafter i ”Speed”-utförande. I GT kan motorn driva upp bilen i runt 320 km/h och inget tyder på att Flying Star skulle vara långsammare. Aston Martins sedan länge nedlagda och högst sporadiskt byggda shooting break-vagnar har tvivelsutan här fått en värdig efterträdare!
Mercedes CLS Shooting Brake Concept
Även tyskarna har börjat få upp ögonen på det klassiska begreppet. Mercedes visade en läskande konceptbil på bilsalongen i Peking 2010 som bestod av en kombivariant av fyradörrarscoupén CLS, helt korrekt kallad för just Shooting Brake. Mercedes vill inte kännas vid termen ”kombi” utan poängterade bilens sportiga framtoning och dess låga, svepande taklinje.
CLS Shooting Brake blir den första bilmodellen på mycket lång tid som åter får representera den udda biltypen, åtminstone den första i modern tid att serietillverkas i någon större omfattning. Mercedes bidrag blir garanterat ett hett alternativ till dem som saknat konceptet. Sannolikt kommer konkurrenterna att hänga på med egna shooting brakes precis som man apade efter CLS i coupéutförande med egna varianter på temat, läs Audi A7 och kommande BMW 6-serie med fyra dörrar. Produktion av CLS som Shooting Brake utlovas till 2012.
Ferrari FF
Ferraris efterföljare till stora GT-vagnen 612 Scaglietti visade sig bli något i hästväg. På senaste bilsalongen i Genève stod nya Ferrari FF i all sin prakt. Namnet står för Ferrari Four och indikerar fyra sittplatser såväl som fyrhjulsdrift – det senare för första gången någonsin i en Ferrari. Positioneringen i Ferrari-buketten är givetvis den givna fyrsitsiga GT-vagnen, något som funnits i märkets lineup ända sedan 50-talet. Det nya, förutom fyrkrafset, är förstås den för en Ferrari minst sagt udda karossformen med kombibakdel, det vill säga shooting break, men om det säger Ferrari ingenting. Man nämner endast att lastutrymmet är det största någonsin i märkets historia.
Måttmässigt är bilen lika enorm som föregångaren 612, men är den snygg? Njaa.. Precis som 612 ser FF lite knepig ut med sitt långa axelavstånd. Den kombiliknande karossen verkar dock inte ha skrämt bort de konservativa Ferrari-kunderna som jag först trodde när jag själv såg den i Genève. Orderböckerna är fyllda och troligtvis är detta världens bästa GT-vagn. FF bjuder på läderklätt bagageutrymme och en V12:a på 6,3 liter och oerhörda 660 hk.
Sammanfattning
När man skärskådar ovanstående bilar växer en tydlig bild av begreppet shooting brake fram. Man bör definitivt kunna definiera dem alla som typiska shooting brakes och flera av dem har det ju faktiskt i sitt modellnamn. Klart är att de alla är sport- eller GT-vagnar och att de flesta riktar sig till dem med stora ekonomiska resurser. De kan vara brittiska såväl som italienska, tyska eller av vilken annan nationalitet som helst. De har för det mesta två dörrar men kan ha fyra.
En shooting brake är alltså en sport- eller GT-vagn med kombibakdel, oftast i hög prisklass men utan krav på nationell härstamning eller antal dörrar.
Filip Ericsson
inte mer än vad som faktiskt står på wikipedia, att de först var en karosslös hästkärra, en jigg, som användes för att träna in draghästar ”breaking in” alltså, så benämningen verkar uppstått på 1800-talet.
shooting brakes brukade ha längsgående säten för att sitta upp i, och så hade även de tidiga shooting brake-bilarna.
Tack för kommentaren, Mårten! Det råder dock delade meningar om det är ”break” eller ”brake”. Enligt Wikipedia kan man använda båda. Motorpressen brukar säga ”break” och den stavningen finns även i olika tillverkares modellnamn. Har du någon källa om det ursprungliga ordet?
Shooting Brake heter dom, skrev lite redogörelse för desamma här:
http://svammelsurium.blogg.se/2009/march/karosslara-del-5.html
Ja kommer ihôg när ja jobba på skjutfältô, då kalla vi matrastera för sjoting brejk.
Du glömde Volvo Duett.
Jag anar ironin i förslaget. Mer hästdroska än SB.