Saab 900 – Vi firar en svensk 40-åring

Varenda svensk har åkt i den, vuxit upp i den, ägt den eller sett den i klasar på våra vägar och gator. Saab 900 var med och cementerade den unika svenska folkbilsindustrin och var således en fundamental del av den svenska kulturen, det svenska samhället.

Denna egensinnigt formade familjevagn med sina udda tekniska lösningar agerade slitvarg åt miljontals svenska familjer genom åren, men blev även uppmärksammad utomlands, särskilt i USA. Nu fyller den 40 år, så låt oss berätta historien!

Den militära flygplanstillverkaren Saab grundades 1937 och släppte sin första bil 1948. Tanken var förstås att tjäna pengar även efter kriget när militärbeställningarna sinade. Ur-Saaben, den lilla två-cylindriga folkbilen med sin extrema droppform och alla dess derivat, kämpade på i eget majestät ända till 1967 när den andra helt nya Saaben i företagets historia gjorde storartad entré.

Gamla Saab 99 utgjorde teknisk grund för Saab 900.

Saab 99 var en större och dyrare bil än den gamla 96:an för att på allvar ta upp kampen med främst Volvo och andra europeiska familjebilar. Givetvis var USA-marknaden fortsatt extremt viktig, kanske i ännu högre grad än tidigare. Nu hade märket upparbetat ett rykte och en större bil med kraftfullare motor skulle förstås passa amerikanska Saab-spekulanter betydligt bättre.

Med Saab 99 introducerades ett helt nytt formspråk som skulle bli synonymt med märket för all framtid – den kraftigt välvda vindrutan, det långt framdragna taket, ”mussel-huven”, de hockey-klubbformade bakre stolparna och den sluttande bakluckan, alla starka formelement som skulle skapa det nya Saab-språket. Ett annat signum som för alltid skulle etsas in i varumärket kom till 1974 års modell i form av halvkombiluckan i Saab 99 Combi Coupé.

Saab 900 av första årsmodellen 1979, här i en ytterst tidstypisk kulör!

99:an gjorde sig även känd för en hel del finurliga tekniska nymodigheter som strålkastartorkare, elektriska sätesvärmare, deformationsfria stötfångare och sidokrockskydd i dörrarna, uppfinningar som skulle frambringa märkets utomordentliga säkerhetsimage och vinna ännu fler familjers hjärtan.

Mer glamourösa värden gjorde entré i och med turbons intåg 1978, en djärv utveckling som spädde på en redan sportig image. Saab 99 Turbo var inte den första turbobilen på marknaden – Porsche och BMW var före – men det var den första turboladdade ”vanliga” familjebilen för rimliga pengar. Och mycket coolare än en Saab Turbo kunde en familjebil inte bli!

Den utpräglat ergonomiska och snygga förarplatsen i Saab 900.

Med all denna teknik och design i bakgrunden som strösslat 99-eran, banades så väg för Saab 900. Den var ytterligare ett snäpp uppåt mot finare marker, men en helt ny bil var den inte. 900 var en kraftig omarbetning av 99 med ny front och 21 cm längre kaross, helt ny interiör samt en del andra smärre tekniska uppdateringar. 900 började säljas som -79 års modell och fanns till en början som 3- eller 5-dörrars kombi-coupé. Ikoniska 900 Turbo fanns med från början med motorn hämtad från 99 Turbo.

Med introduktionen av Saab 900 var märkets status som avantgardistisk, säker vinterbil grundmurat, i Sverige såväl som i andra länder. Det verkliga lyckokastet kom sedan 1986 med 900 Cabriolet, en ren nisch-bil som var klippt och skuren för de utåtriktade kaliforniska bilköparna som önskade sig något annorlunda och coolt. 900 Cabriolet var helt enkelt ett rent genidrag av Saabs ledning, och succén var given.

Saab 900 Cabriolet, en succé och ett verkligt lyckokast för Saab, särskilt i USA

Saab 900 var som sagt en vidareutveckling av gamla Saab 99 från 1967 och var därmed knappast en helt modern bil ens som ny. Ändå levde den ända till 1993 och med tanke på det antika ursprunget var dess kompetens slående ända in i det sista. Så sent som 1989 utsågs exempelvis Saab 900i till bästa svenska bil i Teknikens Värld!

Niohundran var en dubbelnatur. Den agerade evigt fungerande slitvarg åt svenska barnfamiljer, oförtröttligt tuggandes genom snö och slask, samtidigt som den med sin egensinniga, flyg-inspirerade form attraherade intellektuell överklass annorstädes. Saab 900 var ju 80-talets självklara svenska familjetransportör vid sidan om Volvo 240 och 740, och samtidigt det naturliga valet för manchester-draperade, nordamerikanska universitetsprofessorer. Den var verkligen annorlunda än andra familjebilar men för oss svenskar blev den en normalitet; vi glömde snabbt bort vilken speciell vagn den verkligen var.

Saab 900 i Hollywood

Saab 900 har frekvent medverkat i Hollywood-filmer under åren och nästan alltid körs de av olika former av intellektuella universitetstyper. Låt oss ta några exempel: I den fantastiska dramakomedin Sideways från 2004, som handlar om en deprimerad, misslyckad författare, åker huvudrollsinnehavaren (spelad av Paul Giamatti) en lagom luggsliten Saab 900 Turbo Cabriolet.

Saaben kraschas när det högst irriterande resesällskapet inför en inte ont anande Giamatti iscensätter en fejkad olycka för att kunna förklara en bruten näsa för sin hustru, som egentligen har orsakats av älskarinnan.

Saab 900 Cabriolet har en framträdande roll i dramakomedin Sideways från 2004.

I komedin Smart People kör ytterligare en misslyckad författare (!) och universitetsprofessor (spelad av Dennis Quaid) en Saab 900, denna gång en vit 900 Sedan som är lika luggsliten som Sideways-Saaben ovan. Bilen framträder filmen igenom och Quaids illasittande tweedkavaj är förstås lika uttänkt av filmmakarna som bilvalet.

Den kanske mest kända föraren av Saab 900 i amerikansk filmindustri är dock komikern Jerry Seinfeld som genom större delen av den nio säsonger långa komediserien Seinfeld körde en svart 900 Cabriolet.

Saab 900 som amerikansk polisbil

Högst otippat, nästan lite overkligt, tjänade Saab 900 även som officiell polisbil i Aspen, Colorado, under ett antal år. Tro det eller ej, men Aspen-polisen körde faktiskt Saab under 30 års tid, mellan 1974 och 2005! Denna egendomliga historia började med att de Ford Torino som Aspens polismyndighet körde under 60- och 70-talen ansågs inkapabla som polisfordon i den snörika skidorten. När så en mer liberal polischef tillsattes 1973 kunde de tunga, bakhjulsdrivna vagnarna bytas ut mot mer lämpliga, läs utländska, fordon.

Bill Linn, nuvarande Assistant Chief Of Police i Aspen, skrev på amerikanska Saabhistory.com i december 2008 en redogörelse över Aspen-polisens Saabar, och han menade att valet vid början av 70-talet stod mellan Saab eller fyrhjulsdrivna ”Jeepar” som Ford Bronco och liknande. Valet föll på Saab då ledningen i Trollhättan önskade använda det hela i marknadsföringssyfte varför polisen kunde göra en riktigt bra deal och därmed ha råd att åka europeisk prestigebil.

De första bilarna var fyrdörrars Saab 99:or och poliserna älskade dem, så pass mycket att man fortsatte att köpa in Saabar ända fram till 2001 då man bytte ut dem till – Volvo XC90! Vid slutet av 70-talet ersattes 99:orna av nya Saab 900 och därefter följde ett antal år av stora Saab 9000.

Min Saab 900

Det var väl bara en tidsfråga innan jag själv skulle lägga vantarna på en klassisk Saab 900. Jag köpte den rostfria lågmilaren för endast 8500 kronor våren 2005 och tanken var att njuta av en billig bil under sommaren. Det var den snygga facelift-versionen som kom till -87 års modell där den lägre, mer slimmade fronten är det tydligaste kännetecknet.

900c betyder instegsmodell där ”c” står för Carburettor, det vill säga förgasare, till skillnad från den betydligt vanligare insprutningsmodellen 900i. Som man kan se var det den eleganta tredörrarsmodellen utrustad med turbons ursnygga aluminiumfälgar, en kombination som gav en ordentligt stilig vagn. Trots de beskedliga 100 hästkrafterna var den dessutom riktigt kul att köra undan med på kurviga vägar, precis som det ska vara med en riktig Saab alltså!

Saaben såldes efter en tid men suget efter en ny 900 att omhulda som entusiastfordon har därefter varit fanatiskt starkt. Maken till ekonomisk och användbar vintagebil får man leta efter. En perfekt ”first time classic”!

Filip Ericsson

Det här inlägget postades i Jubileum. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *