DET ÄR SENSOMMAR 1977 och du sitter i ditt vardagsrum i trerummaren i Monte Carlo. En sval bris fläktar gott genom den vidöppna glasdörren på tolvte våningen. De tunna vita gardinerna fladdrar lätt och solen gassar in i det ljusa rummet där du bläddrar avmätt i den senaste Porsche-broschyren.
På din nya färg-TV skränar publiken till en Borg-match. Du är pinnsmal och de tajta jeansen i himmelsblått smiter åt alldeles rätt runt din solbrända stjärt. Ditt långa solblekta hår är knutet i en fläta och framför dig står en iskall San Fransisco och läskar.
De urtyska kreationerna läskar lika mycket som den moderiktiga drinken, för på ett heluppslag du precis slagit upp presenteras Porsches hela modellprogram. Dina ögon smeker den klassiska niohundraelvans konstfulla kurvatur och du skräms lite av Turbons svullna, maskulina bakskärmar och dess fartfyllda jättevinge där bak.
Den subtila standard-elvans perfekta proportioner och utsökta detaljer passar dig nog mer. De svarta, svårt smakfulla Fuchs-fälgarna får din mun att vattnas som en Pitbull framför en fårfiol. Elvan skulle göra sig perfekt på de vindlande serpentinvägarna längs Rivieran och fungera som ett vinnande dragplåster framför de svala, unga damerna kring tennisklubben.
Men kanske är det i den futuristiska 928:n med de schvungiga telefonfälgarna som du bör anlända? Och V8 är ju alltid fränt. Mullret den framkallar lär imponera även på det fina folket vid marinan. Och vad passar bättre än den till dina frekventa turer till alla de europeiska metropoler som du har vant dig vid? En outtröttlig vinthund med möjlighet att rusa fram i 230 km/h utan ett uns dramatik. Den får det bli!
Den vita, ruggigt folkliga 924:n ignorerar du. Kanske hade den fungerat när du en gång var ung språkresestudent, men inte nu. Visst är den hala formen briljant och nog lär den smita runt Monacos vägkurvor med den bästa vigör, men det skulle liksom skära sig för mycket i de kretsar med vilka du frotterar. Det får bli en mörkblå metallic 928 med sadelfärgat läder, så du får nog bemöda dig med ett besök hos den lokala Porsche-handlaren redan på måndag!
Filip Ericsson