Den legendariska tyska sportbilstillverkaren Porsche har, efter sitt häpnadsväckande inträde i SUV- och lyxbilssegmenten, på senare tid insett värdet av sin historia, sitt ursprung. Man har cementerat den manuella växellådans överlevnad, släppt en renlärig 911 och, nu, med nya 718 tagit märket ytterligare ett litet steg tillbaka dit man hör hemma. Åtminstone själsligen och konceptuellt. Tekniskt ser Porsche alltid framåt!
Mittmotoriserade Boxter har utgjort instegsbilen i märkets sportvagnspalett ända sedan 1996. 2005 anslöt det täckta syskonet Cayman, en lite knepigt formad modell som inte alls säljer lika bra som öppna Boxter, eller som 911 heller för den delen. Cayman har ju positionerats lite över Boxter vilket också är lite udda, oftast är det ju cabrioleten som är mer exklusiv.
Men nu är ordningen återställd. Lagom till modellernas halvtida uppdatering har de båda döpts om till 718 varpå deras spretande marknadspositionering försvinner. De blir således likställda varandra och cabrioleten blir den dyrare, som sig bör. Det ska dock påpekas att de gamla namnen, lite förvirrande, kvarblir. Benämningarna blir därmed 718 Cayman (coupé) och 718 Boxter (cabriolet). Personligen hade jag föredragit att man helt utelämnat dessa nomenklaturer och börjat från ny kula, nu när man ändå håller på. Det hade väl varit ännu mer renlärigt?!
718 Boxter visades på bilsalongen i Genève i år (2016) medan coupé-syskonet nyligen avtäcktes i Beijing. Under huven bakom sätena har en nyutvecklad fyrcylindrig boxermotor med turboladdning tagit plats och med detta visar man att det inte bara är med nomenklaturen man vill tillbaka ditt man började. Salig 356-ande vakar över oss som det verkar.
I och med omgörningen hade vi dock hoppats på att instegs-Porschen hade blivit lite billigare, lite lättare och just mer ”instegig”. Men vikten, och priserna, har istället ökat lite grand pga. kraftigare hjul- och bromsutrustning samt mer utrustning. Men också prestanda har blivit betydligt bättre. Grundversion på 2.0 liter ger hela 300 hästkrafter medan ”S”-versionen på 2.5 liter uppnår 350 hk. Porsche 718 blir därmed snabb som ett skott och överträffar den sexcylindriga gamlingen med god marginal!
Så varifrån kommer numret ”718”? Jo, Porsche 718 var en racersportvagn som baserades på den berömda 550 Spyder (i vilken James Dean körde ihjäl sig) och som tillverkades 1957-62. Den hade en mittmonterad, högkomprimerad fyrcylindrig boxermotor och vann ett flertal prestigefulla race, bland annat med svensken Joakim Bonnier bakom ratten. Lätt, trimmad och okonstlad!
Reduceringen till fyra cylindrar i nya 718 har fått entusiaster att spy och går bärsärkagång i sina hem. Inte jag, jag älskar det. Detta är renlärigt. Detta är back to basics. De fyra cylindrarna är en flört med den karikatyra Kalle Anka-bilen Typ 356, ur-Porschen. Så tänk en 718 Coupé med en liten boxersnurra bakom ryggen. Den billigaste Porschen för 521.000 kronor jämnt.
Min 718 ska ha ett minimum av utrustning, den ska vara så asketisk som möjligt. Manuell växel givetvis, så att kontakten med mekaniken blir så tydlig som möjligt. Går den att få med stram tygklädsel? Finns lättviktsstolar, lättviktsfälgar och sportavgassystem i titan att köpa till? För min Porsche ska helst inte väga mer än 1300 kilo. För att den ska dansa fjäderlätt över asfalten. Navigationsutrustning är bannlyst. För tänk så romantiskt att veckla ut en papperskarta på huven vid ett vägskäl bland gula fält. Precis som på film!
Jämt och ständigt ska jag slita på min enkla 718. Boxerfyran ska ständigt smattra förnöjt bakom min rygg. Jag ska ta den till Riviera såväl som till korvkiosk. I sol och regn. Sommar som vinter. Den ska liva upp mina sura måndagsmorgnar, den ska glädja mig under romantiska picknik-turer. Min lilla 718 ska bjuda på tvätt-terapi när svampen smeker bort vägsmutsen från dess runda former.
Porsche 718 är visserligen inget mer än en uppdaterad Boxter/Cayman med ny motor och ett nytt namn, men det räckte tydligen för att locka fram Porsche-romantikern i mig!
Filip Ericsson