Porsche-bilar, gamla eller nya spelar ingen roll, är för närvarande inne i ett tillstånd av viral folkgunst som har skapat en spekulationsorkan av tidigare sällan skådat slag, åtminstone gällande vissa modeller. Idag fokuserar vi på Porsche 911 Speedser som tillverkades i begränsat antal endast under 1989, en specialare som väcker känslor och som därigenom har dragit iväg som en raket på den globala marknaden av exklusiva vintagebilar.
Låt oss ta det från början. Porsche 356, den allra första Porschen som fanns i produktion mellan 1948 och 1965, var föga eftertraktad för sisådär tjugo år sedan. Det var nästan som att studenter kunde ha dem som kul studentbilar, eller kanske misslyckade skådespelare som försökte slå sig fram i ett tufft Hollywood. Bilar luggslitna av väldigt frekvent användande och minimal skötsel. Idag har 356:orna rusat iväg prismässigt, de finaste exemplaren har krupit upp mot miljonen medan speciella varianter kan gå för flera miljoner kronor.
Och det är här Porsche 911 Speedster kommer in. Under det galna 80-talet när börsmiljonärerna växte på träd, upplevde vintagebilsmarknaden en annan högkonjunktur, och en modell som alla suktade efter var Porsche 356 Speedster. Det var den amerikanske Porsche-importören Max Hoffman som i början av 50-talet gav upphov till den högst legendariska sportbilen. Han ansåg nämligen att den amerikanska marknaden var i ett skriande behov av en enklare, billigare version av den nya tyska sportbilen som redan frälst de amerikanska sportbilsköparna. Och Speedster var född.
Okulärt kännetecknades den främst av en särdeles låg vindruta som också gick att plocka bort. Idag när Speedster betingar de allra högsta priserna av alla 356-varianter är det svårt att tro att den faktiskt var billigast som ny!
Speedster var strippad på allt; den hade enklare interiör, en sufflett modell tygtrasa, avsaknad av riktiga sidorutor och minimalt med utrustning. Därmed blev den betydligt lättare och en favorit hos amatör-förare i otaliga tävlingslopp.
Speedstern tillverkades fram till 1958 och skapade då ett vakuum. Med sin tävlingshistoria, begränsade tillverkning och fräna utseende frambringades ett magiskt skimmer kring den lilla sportvagnen och myten var född. 356 Speedster blev en symbol för den romantiska drömmen om ungdom och frihet i 50- och 60-talets Kalifornien. Att James Dean körde ihjäl sig i racingvagnen 550 Spyder gav ytterligare skjuts åt legenden. För ofta har historien nämligen felaktigt berättats att det var i en 356 Speedster han satt när olyckan var framme!
Vid mitten av 80-talet ville Porsche dra nytta av sin rika historia i den spekulativa champagne-era som rådde och genidraget blev en ny Speedster på aktuella 911, den klassiska huvudmodellen i märkets palett. På bilsalongen i Frankfurt hösten 1987 visades så konceptet 911 Speedster Clubsport som blänkte ikapp med biltopparnas champagne-glas med sin vita lack. Konceptbilen hade begåvats med en extrem så kallad tonneau-topp över en naken sittbrunn, men denna fundamentalt enkla men samtidigt spektakulära uppvisning i Speedster-kultur nådde aldrig produktion.
Den produktionsfärdiga Speedstern dök istället upp i början av 1989. Bilen slog ned som en bomb, retrotrenden var i sin begynnelse och alla hade tydligen törstat efter nya bilar stöpta efter gårdagens ideal. Minns Mazda Miata-snurren senare under året!
2104 Speedster-bilar skulle byggas mellan januari och juli 1989 och detta innebar förstås att de inte räckte till. Redan när den var ny kom den alltså att explodera i värde och många sålde sina nya bilar till kraftigt överpris. Sedan gick luften ur och finanskrisen var ett faktum. Vad Speedster-spekulanterna inte visste var dock att om de behållit sina bilar längre skulle de ha belönats ordentligt. Idag går Speedstrarna nämligen lös på flera miljoner kronor. En ”vanlig” Carrera från samma tid, som är exakt samma bil förutom lite ytskillnader, fås ju för några hundra tusen!
Grunden var alltså en 911 Carrera från ”lagerhyllan”, alltså en urklassisk Porsche av den gamla skolan. Detta innebar en bakmonterad, luftkyld boxersexa, nu på 3.2 liter och 231 hk, samt en form lika berömd som självklar. En karikatyr så snygg att man svimmar och detta var helt enkelt själva definitionen av en Porsche. Men 1989 hade denna generations 911 redan ersatts av en kraftigt modifierad vagn (964) som inte ens den kändes helt modern.
911 Speedster var därmed gammal redan som ny och som sådan hade den en hel del hyss för sig. Bullrigare vagn fick man leta efter, vinddraget var kopiöst i den öppna sittbrunnen och som den klassiska 911 den var, var vägegenskaperna säregna med sin understyrning och bitska bakvagnssläpp. Vidare var högfartsegenskaperna något spännande med en sedvanligt vandrande framvagn. 911 Speedster var rå ut i fingerspetsarna.
Men belöningen var desto större. Den ultimata formgivningen har vi redan nämnt och Speedstern tog den till nya höjder med sina konstfulla ”Speedster-pucklar” bakom sätena och sin farligt låga vindruta. Därutöver bjöds klassisk 911-upplevelse med delikat styrning och en karismatisk motor som saknade motstycke med sin säregna sång och gång. Speedster var helt enkelt en särdeles levande bil att ratta.
Klippet och hela bilens förmåga på racerbana var oomtvistlig (även om den öppna karossen var betydligt vekare än coupén), liksom byggkvaliteten och finishen i hela bygget. Speedsterns för- och nackdelar speglade alltså den vanliga 911:n. Så ge mig en Speedster i orört originalskick. Jag ställer den i vardagsrummet!
Filip Ericsson