Namnet ”Porsche” kräver väl knappast någon presentation på en bilblogg som denna, men för en oinvigd som legat i koma sedan 1948 skulle en definition kunna lyda ungefär så här: ”Porsche – världens mest kända och aktade sportbilstillverkare med världens mest ikoniska sportbilar samt oändliga racingframgångar på sin repertoar”, eller något i den stilen.
I år fyller det legendariska tyska företaget 70 år – som sportbilstillverkare – och det betyder att även märkets första modell, Typ 356, firar lika många år. Det kräver onekligen en hyllning till modellen som skapade märket och skänkte det den glamour, framgång och respekt man uppnått idag.
Fordonskonstruktören Ferdinand Porsche grundade sitt företag redan 1931 men det skulle som sagt dröja till 1948 innan bilen föddes som bar hans namn. Detta skedde i en enkel träbyggnad i Gmünd i Österrike eftersom man hade tvingats flytta verksamheten från Tyskland under kriget. Typ 356 hade konstruerats av sonen Ferry Porsche under tiden Ferdinand satt i fransk fångenskap på grund av anklagelser om samröre med Hitler-regimen. Ferdinand släpptes dock till slut och fick medverka vid fullföljandet av sportbilsprojektet.
En första prototyp stod färdig i juni 1948 varpå en mycket blygsam produktion om 52 handbyggda bilar i aluminium sattes samman fram till 1950. Då flyttade nämligen verksamheten tillbaka till Stuttgart i Tyskland. I samband med flytten uppdaterades 356:an lite grand samt modifierades för en mer seriemässig produktion, bland annat med en kaross i stål istället för aluminium som tidigare.
Fler delar maskinpressades också istället för att formas för hand. Denna första tysk-producerade generation kallas idag för ”Pre-A” och byggdes under 1950-55 i Coupé- såväl som Cabriolet- och Speedster-utförande och med flera olika motoralternativ på 1100, 1300 och 1500 kubik.
Ferdinand hoppades att sälja 500 bilar men den nya sportbilen sprängde alla förväntningar och efter bara några år hade man sålt 10.000 stycken. Kunder i Europa och USA upptäckte snabbt 356:ans fördelar med hög kvalitet, låg vikt och effektiva köregenskaper. Den klarade att brukas i vardagen, köras till en biltävling, delta i tävlingen med gott resultat och sedan köras hem igen.
Motorn i den första versionen var på endast 1100 kubik och utvecklade blygsamma 40 hk. Då bilen var lätt och mycket strömlinjeformad uppnåddes dock för tiden fina prestanda och redan tidigt i modellens levnad skördade man framgångar i otaliga biltävlingar, bland annat med en totalseger i 1100-klassen på Le Mans 1951.
På grund av brist på material och delar i den omedelbara efterkrigstiden möjliggjordes Porsche 356 genom att bygga på delar från Volkswagen Typ 1, alltså den klassiska Bubblan (som hade konstruerats av Ferdinand). Det betydde därmed att Porschen delade Folkans koncept med en liten enkel boxerfyra baktill samt hjulupphängningar med bakåtriktade länkarmar och torsionsstavar. 356 använde även samma växellåda och en del inredningsdetaljer från Bubblan.
Efter hand byttes dock många av dessa komponenter ut; till exempel fick bilen Lockheed-bromsar och Getrag-låda under första halvan av 50-talet. Många delar (inklusive motorkomponenter) som utvecklats för racingen hamnade också i gatbilarna. Mot slutet, framåt 1955, hade Pre-A därmed utvecklats till en i princip självständig sportvagnskonstruktion, i det närmaste helt skild från den simpla Folkan.
1955 kom den första stora uppdateringen i form av Porsche 356 A som fick många mindre förbättringar i teknik och design samt en större motor på 1600 kubik som gav 75 hk i Super-utförande. Programmet toppades av en ännu vassare variant kallad 1500 Carrera med en race-deriverad motor på 100 hk (mer om Carrera nedan).
Mer synliga förändringar kom med 356 B 1959 som fick en mer kraftigt reviderad kaross. Förändringarna bestod av högre placerade stötfångare, mer vertikalt ställda strålkastare inklusive nya framflyglar samt ventilationsrutor fram. Motoralternativen bestod av 1600 (60 hk), 1600S (75 hk) samt Super 90 (90 hk). En vassare Carrera-version med 130 hk följde sedan upp 1962.
Den sista utvecklingen av Porsches första bil, 356 C, introducerades 1963 men kan knappt skiljas från en ”B”. Skivbromsar runt om blev åtminstone standard och den gamla stötstångsmotorn med ursprung hos Folkabubblan nådde här sitt slutgiltiga utvecklingssteg – den gav 95 hk i 1600 SC-utförande. I april 1965, efter runt 80.000 exemplar, tog 356-sagan slut och då hade en fantastisk efterföljare redan gjort premiär – 911. 15 år tidigare hade ju Ferdinand satt målet vid 500 bilar. Så fel han hade och tur är väl det!
Det finns väl inget som är så förknippat med Porsche som det spanska ordet ”carrera” som betyder tävling eller race. Ordet hamnade i en Porsche-beteckning för första gången 1955 hos 356 1500 GS Carrera och var ett resultat av en spektakulär klasseger i det vilda Carrera Panamericana-racet i Mexico 1954. I vinnarbilen satt en ny racingmotor i form av en boxerfyra i aluminium med dubbla överliggande kamaxlar och torrsumpsmörjning i kontrast till den enkla stötstångsmotorn med centralt placerad kamaxel i de vanliga 356:orna.
Då motorn visade sig klara de stora påfrestningarna i Carrera-tävlingen beslutade man om serieproduktion och placerade den i en ny toppmodell av 356:an. Resultatet blev i princip en racerbil för gatan. I den första versionen från 1955 gav den 100 hk jämnt ur 1500 kubik medan den ska ha gett upp till 155 hk i sitt värsta utförande under början av 60-talet.
Från början innebar alltså Carrera-beteckningen race-deriverade toppmodeller till skillnad från moderna tider då de enklaste 911:orna heter just Carrera. Namnet användes på toppversionerna av 356 A, 356 B och 356 C och på en toppmodell av 911 i början av 70-talet (Carrera 2.7 RS). Till sist, från och med 1984, hamnade beteckningen på grundversionen av Porsche 911 och där sitter den än idag.
Speedster & andra specialare
Det var den amerikanske Porsche-importören som gav upphov till den numera legendariska Speedstern 1954. Han ansåg att den amerikanska marknaden var i ett skriande behov av en enklare, billigare version av den välsäljande 356:an och detta utmynnade i 356 Speedster som ockulärt främst kännetecknas av den låga vindrutan som också går att plocka bort. Idag när Speedster betingar de allra högsta priserna av alla 356-versioner är det svårt att tro att den faktiskt var den billigaste när den var ny.
Speedster var strippad på allt; den hade enklare interiör, en suflett av modell tygtrasa, avsaknad av riktiga sidorutor och minimalt med utrustning. Därmed blev den betydligt lättare och en favorit hos amatör-förare i otaliga tävlingslopp. Speedster fanns tillgänglig med flera av standardbilens motoralternativ inklusive den avancerade Carreran.
1958 ersattes Speedster av Convertible D som behöll lågviktstänket men som ändå var en något mer välutrustad och civiliserad skapelse med riktiga sidorutor, större fram- och bakruta samt bekvämare stolar. Därutöver fanns specialaren America Roadster och racerbilen 356 GTL Abarth Carrera som byggdes i 20 exemplar och vann en klasseger på Le Mans 1960.
356:ans väsen
Porsche 356 har onekligen en mycket speciell plats i bilhistorien. Den skapade och byggde Porsche-märket vars existens har förblivit fastetsat i huvudet hos närmast hela världens befolkning; Porsche är Porsche och vad vore världen utan det?
Det romantiska skimmer som omger den runda lilla sportbilen ger den onekligen en speciell gloria. Många är de Hollywood-filmer där en 356:a har framträtt och när den gör det så kommer man ihåg den. Till exempel glömmer jag aldrig när Goldie Hawns och Burt Reynolds gemensamma gula 356:a sköljs iväg av ett oväder och rullar över på sidan i Best Friends från 1982. Vidare finns det ett oändligt antal 356-historier om svenska förare, vissa kända, andra inte. Sverige var nämligen en av de större marknaderna för modellen.
Någon gång borde man väl äga en 356, eller åtminstone köra en. Jag har hört att det ska vara en sällsam upplevelse av utsökt precision och lätthet i körkontrollerna. Det tvivlar jag inte en sekund på.
Filip Ericsson
LÄNKAR
Sveriges Porsche 356-klubb: http://www.porsche356klubb.se/
356-registret: http://www.porsche.nu/cldoc/409.htm
”Luftkyld”: http://luftkyld.blogspot.se/2013/08/veckans-pausporschar-porsche-356-klubb.html
VERSIONER & MODELLER
Porsche 356 (Gmünd), 1948-50
Karosser: Coupé, Cabriolet
Motor: 1100 cc, 40 hk
Porsche 356 (Pre-A), 1950-55
Karosser: Coupé, Cabriolet, America Roadster (1952), Speedster (fr.o.m. 1954)
Motorer:
1100, 40 hk (1950-)
1300, 44 hk (1951-)
1500, 55 hk (1952-)
1500 super, 70 hk
Porsche 356 A, 1955-59
Karosser: Coupé, Cabriolet, Speedster, Convertible D (fr.o.m. 1958, ersätter Speedster)
1300, 44 hk (1955-58)
1300S, 60 hk (1955-58)
1600, 60 hk
1600S, 75 hk
1500 GS Carrera, 100 hk (110 hk fr.o.m. 1958)
1500 GS de Luxe, 100 hk (1957-)
1600 GS-GT Sport, 115 hk (1959)
1600 GS-GT de Luxe, 105 hk (1959)
Porsche 356 B, 1959-63
Karosser: Coupé, Cabriolet, Roadster, Hardtop Coupé (fr.o.m. 1961)
1600, 60 hk
1600S, 75 hk
Super 90, 90 hk
2000 GS Carrera 2, 130 hk (fr.o.m. 1962)
GTL Abarth Carrera (20 ex, 1960)
Porsche 356 C, 1963-65
Karosser: Coupé, Cabriolet
1600 C, 75 hk
1600 SC, 95 hk
2000 GS Carrera 2, 130 hk
KÄLLOR
Stuart Gallagher & Helen Smith, Historien om Porsche, Parragon, 2004
Dr. Ing. H.c. F. Porsche AG: http://press.porsche.com/more_about/history/, http://www.porsche.com/pap/accessoriesandservice/classic/philosophyandclassicworld/world/tradition/earlyyears/
Verkligen en intressant typ den där 356! Du har nog fångat det mesta i din text. Till och med lite racing! Man tackar! En sann njutning att se interiörbilden på 356 Pre. Vilken ratt! Underbara knappar.Så vackert det blev när man inte behövde tänka på skadeförsvårande interiörer och krocksäkerhet. Klart man undrar hur det är att köra den lilla bulliga godingen.
Tack för orden, Mats! Ja om du köper en sån där bulle så kommer jag och provkör. Ratten är nästan lika snygg som i min gamla Saab 96 -64