Det anrika italienska exotmärket Maserati har varit lite på dekis de senaste åren, med en åldrande modellpalett som inte längre höjer några ögonbryn. En pånyttfödelse har dock utlovats och nu ser vi det första resultatet: helt nya supersportbilen MC20! Vi berättar om den samt hur den passar in hos Maserati och på sportbilsmarknaden i övrigt.
Maserati torde vara ett av de mest exklusiva märkesnamn i existens. Företaget grundades redan 1914 och bjuder på en ärorik historia med stora racingframgångar från 20-talet och runt 30 år framåt.
Märket är för många mest känt som tillverkare av dyra gran turismo-vagnar med en verklig storhetstid som sträckte sig under hela 1960-talet, medan det kanske är 80-talets kompakta Biturbo med sitt boxiga linjespel som kommer på tanke när Maserati nämns för en något yngre generation.
Idag bygger man dyra sedaner och gran turismo-vagnar av klassiskt snitt och är därmed tillbaka till rötterna, åtminstone delvis.
Inte ens Maserati har nämligen lyckats undvika den oortodoxa men samtidigt så nödvändiga suvifieringen av sitt modellprogram. Entusiaster och romantiker må kvida av olust men som jag brukar säga om övriga ädlingar som tvingats ner i SUV-träsket, är högbyggena ett nödvändigt ont för att Aston Martin, Lamborghini, Porsche alla de andra ska kunna fortsätta tillverkningen av sina riktiga bilar.
Så låt oss kapitulera inför detta och bara konstatera att Maseratis pånyttfödelse är beroende av suvar, men samtidigt glädjas åt att de lågbyggda kärnmodellerna också är en central del av den. För utan glamourösa sport- och lyxbilar vore Maserati förstås ingenting.
Sedan Ferrari bröt sig loss från Fiat-koncernen (eller Fiat Chrysler Automobile, FCA, rättare sagt) 2016 förblev Maserati den italienska sidans kronjuvel. Nya investeringar skulle alltså förbli oundvikligt för att kunna axla rollen.
Förkunnelser om satsningar på de italienska bilmärkena det senaste decenniet har dock ekat tomt. Storslagen femårsplan efter storslagen femårsplan har presenterats, men sedan har väldigt lite hänt. För en bilentusiast har detta varit frustrerande, själ och hjärta önskar ju förstås innerligt att de fina gamla italienarna såsom Alfa Romeo och Maserati får överleva och frodas.
MC20
Men nu har Maserati med FCA i ryggen visat ett verkligt resultat av de utlovade satsningarna: Maserati MC20 – en exklusiv sportbil i samma stil som McLaren och Ferrari F8 Tributo, med flera, vilket innebär en trolig prislapp på runt två miljoner kronor. Det vill säga en ”halo car” och teknisk uppvisning från Maserati som ska bana väg för nya, mer överkomliga och mindre extrema vagnar.
Vi pratar alltså om en avancerad mittmotorbil i kolfiber med en toppeffekt på 630 hk, 0–100 på 2.9 sekunder och en toppfart på 325 km/h, gjord för att jaga Ferraris på Nürburgring. Ett trendbrott för Maserati således, som uteslutande fokuserat på frontmotoriserade gran turismo-vagnar och snabba lyxsedaner. Och på senare år suvar…
Den nya motorn
Vi är förstås glada över en hypermodern konstruktion, men den största nyheten är ändå motorn, en helt nykonstruerad V6 med dubbla turbo och avancerad förbränningsteknik hämtad från Formel 1. Och som varvar till 8000. Maskinen är föga förvånande kopplad till en åttaväxlad dubbelkopplingslåda, gott så.
Denna enhet kommer säkerligen att hamna i de flesta av märkets framtida produkter. Jag kan inte vänta på att få höra den. Få bilar sjunger nämligen så fint som en Maserati, så förväntningarna är höga!
Formen
Att Maseratis hade en ny mittmotorbil på gång orsakade knappast någon pulshöjning hos mig när jag hörde om det för något år sedan. Det verkar ju gå tretton på dussinet av så kallade supersportbilar med motorn i mitten och de tycks alla se nästan likadana ut. Skönhet och bilromantik lyser på något vis med sin frånvaro, och de lämnar mig helt enkelt kalla.
Men efter att ha studerat den nya Maseratin i några dagar har jag mjuknat betänkligt. Den ser ut som en Maserati, åtminstone i fronten och i aktern, och formen är utstuderat ren, fri från vingar och spoilers. En väldigt snygg sportvagn helt enkelt! Dessutom utlovar Maserati utomordentlig down force som pressar bilen mot vägbanan, en stor prestation med tanke på den rena formen.
Insidan ter sig tillfredsställande ändamålsenlig och seriös, men knappast egensinnig. Den kunde tillhöra vilken modern supersportbil som helst medan dörrsidorna ser ut att vara hämtade från en tio år gammal Volvo V70. Men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte vill nöta många mil i den här miljön! Det är modernt, läckert och rejsigt!
Epilog
Startskottet för Maseratis återkomst som relevant spelare i lyx- och sportbilssegmenten, intakt med den särskilda italienska nerv och passion som alltid gjort märket så unikt, ser alltså mycket lovande ut.
Att man i dagarna dessutom släppt en ”teaser” på en helt ny GranTurismo torde få varje bilentusiast att nästan slå frivolter av lycka! Man gapar åt en kommande modellkavalkad som för ett litet tag sedan knappast tedde sig trolig. Att en ny SUV finns med i planen får vi svälja, för utan suvarna hade denna drömska realisering inte varit möjlig.
Filip Ericsson