Föregående artikel går igenom den snåriga och långa historien om det ärorika, exotiska och italienska sport- och lyxbilsmärket Maserati. Motiveringen var förstås 100-årsjubiléet som slår in just i år, men det som verkligen fick mig att ta mig an ämnet var egentligen den olidligt spännande femårsplan som Fiat nyligen släppte med buller och bång. I den ingår koncernens alla varumärken, inklusive Maserati, och för att förstå dess innehåll lite bättre börjar vi med var märket befinner sig just nu.
Maseratis genombrott i modern tid skedde med Ferraris övertagande av kontrollen från Fiat 1997 (Ferrari ingår förstås också i Fiat-gruppen!) och sedan dess har det gått långsamt men stadigt uppåt. Detta ledde till att man valde att frigöra märket från Ferraris kontroll 2005. Vinst uppnåddes från och med 2007 och det är förståeligt när man skärskådar det modellprogram som gjorde det möjligt – en ny Quattroporte samt en ny stor gran turismo-vagn som för att undanröja alla tvivel döptes till just det, GranTurismo.
Båda baserades på en ny plattform som skulle ta märket in i 2010-talet och med små medel riktade man in sig mot, och begränsade sig till, två verkliga kärnmodeller: den fullstora, snabba fyradörrarsvagnen samt den äkta GT-vagnen. I dem stoppade man sedan in den Ferrari-utvecklade fullblods-V8:an på 4,2 liter som gjort debut 2002 i GT-sportbilen Maserati Coupé, en vagn som för övrigt föregick GranTurismo.
Quattroporte kom 2004 och var en särdeles sportig vagn med sekventiell växellåda placerad baktill för bästa viktfördelning. Därmed skilde den sig radikalt från tyska och övriga konkurrenter och briljerade vidare med en underskön kaross och en kvalitet på tysk nivå. Resultatet var förstås en försäljning som sköt i höjden. GranTurismo dök upp 2007 med samma teknik under skalet och succén fortsatte. Både QP och GT var förstås dyra bilar men låg trots allt i en gynnsam prisklass strax över miljonen, högst konkurrenskraftigt för en 400-hästars lyxbil såväl som en fullstor GT-vagn av exklusivaste märke. En fyrsitsig Ferrari kostade ju dubbelt så mycket och en VW-baserad Bentley Continental GT gick på en halv miljon utöver Maserati-priset!
GranTurismo finns fortfarande i produktion och erbjuds med den högvarviga V8:an i två utföranden – 4,2 liter/405 hk i basversion och 4,7 liter/460 hk i Sport-versionen samt den lättade MC Stradale-varianten. Man kan välja mellan en traditionell sexstegad automat eller nämnda sekventiella dito, som idag faktiskt börjar kännas lite ålderstigen. Nog är det dags för en modern dubbelkopplingslåda i Maseratis sportvagnar?
Ovan från vänster: Den vackra, framgångsrika Maserati Quattroporte (2004-12) samt eleganta GT-vagnen GranTurismo (2007-) som fortfarande finns i produktion. Klockrena uttryck för vad Maserati står för och en förutsättning för framtida investeringar.
GT har fått fina recensioner i motorpressen världen över med kvalitet i världsklass, utsökt långfärdskomfort och en härlig körupplevelse främst tack vare den karismatiska motorn som enligt sann Maserati-tradition erbjuder härlig kraftutveckling och en fantastisk ljudbild. Vid sidan av coupén finns även den ytterligt glamourösa cabriolet-versionen GranCabrio.
De nya modellerna
De två ovanstående succéerna har möjliggjort utvecklingen av en ny plattform och (hittills) två helt nya modeller: en ny Quattroporte samt ytterligare en fyradörrarssedan, den mindre Ghibli som ska slåss i samma segment som dyrare versioner av BMW 5-serie, Jaguar XF och så vidare. Givetvis ingår de båda i femårsplanen då de i flera år framöver förväntas utgöra grundbulten i märkets försäljning.
QP visades i Detroit i början av 2013 medan Ghibli följde efter i Shanghai senare samma år, och båda sätts samman i en ny fabrik i Turin. Drivlinorna utgörs av helt nya V6:or och V8:or som utvecklats av motormästarna hos Ferrari och dessa kommer att driva alla framtida Maserati-bilar, liksom sannolikt även Alfa Romeos dyrare modeller. Både QP och Ghibli använder sig av ZF:s toppmoderna 8-stegsautomat, och de får alltså ingen moderiktig dubbelkopplingslåda (eller någon hel-manuell dito).
Ovan från vänster: Nya Quattroporte är mer lyxlimousin än tidigare och inte samma tydliga karaktär, men onekligen betydligt modernare än förr. I dess ställe får den mindre Ghibli (till höger) föra märkets fyradörrars sportarv vidare. Nog får en sådan stå på uppfarten hellre än den obligatoriska Audi A6:an?!
Ghibli ger sig in i ett helt nytt segment för Maserati och har redan bidragit till att flerfaldiga märkets produktionstal, bland annat tack vare att både dieselmotor och fyrhjulsdrift erbjuds. Dieseln utgörs av en V6:a på 275 hk som utvecklats av italienska, Fiat-ägda VM Motori (och är alltså inget Chrysler-derivat) medan nämnda bensindrivna Ferrari-sexa är på 3 liter, har dubbla turboaggregat och säljs i två utföranden med 330 respektive 410 hk.
Ghibli är strax under fem meter lång och därmed ett välväxt bidrag i 5-seriesegmentet, vilket har resulterat i att den större Quattroporte har tillåtits växa till sig ordentligt. Där föregående version var en äkta sportlimousin med ungefär samma mått som nya Ghibli är nya QP mer av en lyxlimousin till karaktären, med ett rejält baksäte som kan husera de mest kräsna av direktörer precis lika bra som Mercedes S-klass eller BMW 7-serie. QP erbjuds med 410-hästarsversionen av V6:an samt en 3,8-liters V8, också den dubbelturboladdad, på hela 530 hk. Interiören är ett verkligt lyft från den invändigt ganska simpla föregångaren med finish och materialval på en aldrig tidigare skådad nivå för märket.
Framtiden
Maseratis femårsplan är betydligt mindre dramatisk än Alfa Romeos vildsinta modellexplosion men Harald Wester, märkets VD, hävdar ändå i en intervju med Reuters (6 maj) att 2013 års produktion på 15 400 bilar ska öka till hela 75 000 enheter per år till 2018. Förutom nämna Ghibli och Quattroporte ska ytterligare tre grundmodeller göra detta möjligt – SUV/crossover, 2+2 sitsig sportvagn samt en ny generation GranTurismo.
Rykten om den planerade SUV:en, som väntas bli först ut redan 2015, har länge cirkulerat i pressen och tidigare har rysligt oroande spekulationer spridits om en Jeep-baserad Maserati. Som tur är verkar dessa illasinnade rykten helt felaktiga och istället väntas ”Levante” som den eventuellt kommer att heta, att bygga på den nya befintliga Maserati-plattformen. Självklart kommer den då även att ärva de fina drivlinorna från personbilarna. Vidare sägs det att man som bäst håller på att utveckla en dieselversion av den nya V6:an för att ersätta den något ålderstigna VM Motori-dieseln.
Att Maserati tänker satsa på en SUV kan (med rätta) tyckas vara något av ett helgerån, men betänk att Porsche var i samma situation som Maserati för drygt 10 år sedan med ett mycket smalt modellprogram som man knappast skulle kunna leva på i all evighet. Cayenne sågs inte heller med blida ögon i början men den har onekligen gett Porsche en ordentlig vitamininjektion med enorma vinster som möjliggjort en fortsatt utveckling av de sportvagnar som utgör ryggraden i varumärket. Det kan alltså förutspås att även Maserati kommer att utvecklas i samma riktning, och visst kan vi stå ut med en SUV i säljhallarna om den hjälper till att frigöra resurser för en framtida aktiv sportbilsutveckling!
Nästa nya bil som planeras för produktion kommer också att placeras i ett nytt segment, men ett betydligt mer hemtamt och attraktivt sådant än Levante. Det handlar alltså om en riktig sportbil som ska skjuta rakt in i Porsche 911-land! Och många är vi som har väntat, år ut och år in. Klassen för riktiga sportvagnar med ett inköpspris på runt miljonen har länge varit tunnsått och först nu börjar det röra på sig ordentligt med Maserati, Mercedes (AMG GT) och Honda (NSX) med kommande bidrag. För Maseratis del är det förstås den urläckra konceptbilen Alfieri som visades på bilsalongen i Genève i år som har väckt förhoppningarna, och nu har Maserati meddelat att den ska sättas i produktion med en trolig produktionsstart 2016.
Alfieri kommer att dela arkitektur med övriga Maseratis och begåvas med nämnda Ferrari-sexa i flera olika trimningsgrader. Säkert kan den skrämmas upp till runt 500 hästkrafter utan problem. Övriga specifikationer är höljt i dunkel, till exempel vilka växellådor som ska finnas tillgängliga. Den sekventiella manuella lådan som hängt med rejält länge kommer sannolikt att pensioneras, och ZF-automaten bör väl kanske inte vara enda val med tanke på Alfieris sportbilsambitioner? Åtminstone jag hoppas på en riktig manuell låda eller åtminstone en dubbelkopplings-dito som ju finns inom familjen (hos Ferrari). Alfieri förväntas bli en 2+2-sitsig coupé medan en cabriolet-version lär komma senare.
Tredje bil i planen fram till 2018 är en ny generation GranTurismo. Nuvarande version har ju kommit till åren redan nu med daterad interiör, gammaldags växellådor och otidsenligt hög vikt. Men snygg som synden är den fortfarande med alldeles utsökta GT-egenskaper och en motor att dö för. Några uppgifter om dess efterföljare finns inte men förhoppningsvis ser man till att behålla den obevekliga skönheten och karismatiska mekaniken. Vi kan nog åtminstone förutsätta samma plattform och drivlinor som alla kommande Maserati-bilar och det bådar ju gott.
Med nuvarande Ghibli och Quattroporte samt den planerade SUV:en, sportvagnen Alfieri och en fortsättning på den habegärliga GranTurismon, kommer Maserati att inneha ett komplett modellprogram. Den ljusa nutiden kommer då att utmynna i en ännu ljusare framtid!
Filip Ericsson