I förvirrande tider av elektrifiering och SUV-hysteri är det en stor glädje att uppmärksamma en väldigt klassisk Maserati. GranTurismo utkom i helt ny skrud hösten 2022 och innebar att den klassiska GT-vagnen, som ju liksom utgör kärnan i märkets själ och hjärta, var tillbaka. Vi nystar i begreppen, förtäljer historien och visar ett gäng vackra foton!
Sportbilen MC20 som visades för fyra år sedan innebar startskottet för en förnyelse av Maseratis hela utbud. Den verkliga glädjechocken sköljde dock in när man i samma andetag släppte en ”teaser” på en helt ny GranTurismo, den klassiska GT-vagn som enligt många utgör kärnan i Maserati-själen.
Historia
Artikeltiteln ljuger dock en aning. Maseratis rötter, som går tillbaka ända till 1914, handlar egentligen mest om rena racerbilar och stora segrar på Europas racerbanor. Det var först efter andra världskriget man började bygga dyra gran turismo-vagnar i långsam takt för den europeiska överklassen.
Den verkliga storhetstiden inleddes 1957 med den vackra och mer serietillverkade GT-bilen 3500 GT. Därefter kom ett antal snabba och snygga GT:s att passera revy, där den mest berömda torde vara den vansinnigt fartiga Ghibli som kom 1966.
Sedan kom svårare tider. Citroën tog över 1971 men oljekrisen fick både Citroën och Maserati att gå på knäna. 1975 såldes företaget därför vidare till De Tomaso som förstod behovet av en drastisk förändring. Den kompakta Maserati Biturbo föddes 1981, en massproducerad vagn i stil med BMW 3-serie, fast med ett betydligt högre pris och vassare prestanda. Biturbo blev populär och gjorde som avsett: att rädda företaget.
Fiat köpte in sig i Maserati 1989 medan Ferrari, som ju också ingick i Fiat-koncernen, tog över rodret 1997. Biturbon hade vid det laget förblivit en antikvitet, och en modernisering av fabriken såväl som en ny GT-bil stod främst på Ferraris Maserati-agenda.
1998 återgick man så till det klassiska gran turismo-segmentet som man ju hade varit med att skapa. Den nya bilen, 3200 GT, var klassiskt såväl som egensinnigt utformad, och med 2+2 sittplatser och V8-motor i fronten var man tillbaka med besked. Modellen fanns i produktion fram till 2007 (då under namnet Coupé/Spyder).
Ingen behövde dock sörja, för i pipeline fanns nämligen en helt ny GT som skulle få oss alla att tappa hakan. Den visades 2007 och fram trädde en ovettigt slank, voluminös gran turismo som framstod som en värdig efterträdare till 60-talets Ghibli.
Linjerna var vackert skulpterade och under huven satt den beprövade, Ferrari-utvecklade V8-motorn på 4.2 liter och drygt 400 hästkrafter – en ytterst karismatisk och välljudande enhet som verkligen gjorde skäl för namnet som hjärtat i en Maserati.
Den nya bilen döptes till ”GranTurismo” rätt och slätt och modellen fanns i produktion i hela 13 år, ända fram till 2019. Maserati har därmed varit i behov av en ny stor GT-coupé ganska länge och efter mycket snack, många rykten, spionbilder och teasers visades äntligen en ny bil hösten 2022.
Nya GranTurismo
Det räcker att kasta ett snabbt öga på Maseratis nyaste GT för att se att den följer traditionen till punkt och pricka. Det handlar alltså även fortsättningsvis om en välskulpterad kurvatur till bil, de klassiska GT-attributen intakta: lång huv, kort akter, ett lågt och fartigt “stance”.
Den kan därigenom anklagas för att vara något fantasilös, ett pris man får betala för en form som vrålar klassicism och skönhet. Vi skrek efter en klassisk GT, och fick det!
Form och mått har dock utvecklats från föregångarens något svullna omfång. Fram träder en tajtare skuren silhuett; något modestare mått och lägre vikt lovar en sinnligare körupplevelse. Karossen är dessutom betydligt mer vindsmart; CW-värdet har gått från 0.32 till 0.28.
Viktbesparingen har skett genom mer lättviktsmaterial i uppbyggnaden, med 65 procent av karossen i aluminium och resterande i höghållfaststål och magnesium. Därmed är GranTurismo med sina 1795 kilo 160 kilo lättare än föregångaren, trots fyrhjulsdrift.
Under skalet är allting nytt, förstås med påkostade doningar såsom dubbla triangellänkar fram, multilänk bak och luftfjädring runt om.
Mest uppmärksamhet har förstås den eldrivna varianten, GranTurismo Folgore, erhållit. Vi bilentusiaster ska dock inte låta oss förfäras av det. Precis som är fallet med sportbilen MC20 erbjuds även konventionell förbränningsmotor. Och vilken förbränningsmotor!
Detta är förstås smart av Maserati. Man hänger med i utvecklingen av utsläppsfria bilar, samtidigt som man inte låter sig göra avkall på det heliga i en Maserati: motorn. För om det är någonstans där talesättet att ”motorn är en bils hjärta” är korrekt, så är det i en Maserati.
Motoriseringen handlar om den avancerade V6-motor med dubbla turbo som först gjorde debut i MC20, “Nettuno” kallad. Den innehar speciella, patenterade förbränningsrum först utvecklade för Formel 1, och dubbla tändstift. Resultatet är en högvarvig maskin med blixtrande respons, som samtidigt bjuder på ett massivt vridmoment på alla varvtal.
Volymen är på tre lite jämnt och har, till skillnad från den rejsigare MC20, konventionell våtsump. Tillräckligt i en GT-bil kan tyckas. Även lådan är top-notch, en åttastegad enhet från ZF. Att drivningen sker på alla fyra kan höja ett och annat ögonbryn i traditionella Maserati-kretsar, men lär vara nödvändigt med de effekter som erbjuds.
Toppeffekten är 490 hästkrafter i “basvarianten” Modena och 550 i sportvarianten Trofeo. 0–100 avverkas på 3.9 respektive 3.5 sekunder. Toppfarten är 300 respektive 318 km/h. Det blir alltså åka av…
Folgore har förstås ännu snabbare acceleration, men handen på hjärtat; vad spelar det för roll? Den har ju berövats en av de verkliga behållningarna med en Maserati: den italienska motorsången. Och få bilar låter så fint som just en Maserati, oavsett årgång.
Att vi inte ger den mer uppmärksamhet här i övrigt beror även på att så många trendkänsliga motorjournalister redan givit den skopor av det. Vi kan därmed lämna den därhän med gott samvete.
Priserna för GranTurismo börjar på runt två miljoner kronor. Även en cabriolet under namnet GranCabrio erbjuds för de verkligt glamouröst lagda, och den är förstås ytterligare lite dyrare.
Glädjande nog är gran turismo-genren fortfarande relativt livlig på den idag så föränderliga bilmarknaden. Maserati GT saknar således knappast konkurrens. Aston Martin DB12 och Bentley Continental GT är förstås självklara kombattanter, men även V8-motoriserade Ferrari Roma bör nämnas. Den är numret mindre än de nu nedlagda tolvcylindriga GT-bilarna från märket, men har alltjämt motorn fram och två små sittplatser bak.
Tyskland försvarar färgerna med BMW 8-serie och Mercedes SL, och även Porsche 911 kan sägas höra dit, även om den har motorn bak. Den har ju i sina senaste versioner vuxit både i mått och pris och har dessutom begåvats med rejäla GT-egenskaper på senare år.
Maserati & begreppet ”gran turismo”
Benämningen ”gran turismo” utgör nog det allra mest glamourösa och romantiska av alla bilsegment. Det härleds till någon gång efter andra världskriget och kan väl beskrivas ungefär så här:
”En stor frontmotoriserad coupé som ska frakta två välbeställda resenärer tvärs över kontinenter på elegantast och snabbast möjliga vis”.
Biltypen föddes i en tid när den glamourösa, europeiska bilkulturen stod på sin absoluta topp, en tid då hjältar for fram på glansfulla racerbanor i de vackraste av racingvagnar. En tid då legender föddes, såsom 50-talets GT-vagnar från Ferrari, Maserati och Aston Martin.
Maserati var kanske före alla andra med en stor GT redan 1946, och skulle sedan frälsa världen med den ena snabba gran turismon efter den andra ända fram till en bit in på 1980-talet.
Därefter föreligger en lucka på ungefär 15 år innan man med Ferrari i ryggen täppte till den igen, med 3200 GT. Den starka fokuseringen på GT-bilar i Maseratis historia har trots nämnda avbrott inneburit att biltypen fortfarande är fundamentalt insprängt i märkessjälen. Och därför är det så viktigt att en riktig GT alltid pryder dess modellprogram.
Att dagens Maserati GranTurismo är så vacker och kapabel gör inte saken sämre. Det gäller att uppskatta det faktumet medan tid är!
Filip Ericsson