Helt nya sportbilen MC20 som visats i dagarna innebär startskottet för en förnyelse av Maseratis hela utbud. Den verkliga glädjechocken sköljde dock över mig när man i samma andetag släppte en ”teaser” på en helt ny GranTurismo, den klassiska GT-vagn som liksom utgör kärnan i Maseratis själ och hjärta. Vi berättar om den och tar oss tillbaka genom Maseratis GT-historia.
Titeln ljuger dock en aning. Maseratis rötter, som går tillbaka ända till 1914, handlar egentligen mest om rena racerbilar och stora segrar på Europas glamourösa racerbanor. Det var först efter andra världskriget man började bygga dyra GT-vagnar i långsam takt för den europeiska överklassen.
Den verkliga storhetstiden inleddes 1957 med den vackra och mer serietillverkade GT-bilen 3500 GT. Därefter kom ett antal snabba och snygga gran turismo-vagnar att passera revy, där den mest berömda torde vara den vansinnigt glamourösa Ghibli som kom 1966.
Sedan kom svårare tider. Citroën tog över 1971 men oljekrisen fick både Citroën och Maserati att gå på knäna. 1975 såldes företaget därför vidare till De Tomaso som förstod behovet av en drastisk förändring. Den kompakta Maserati Biturbo föddes 1981, en massproducerad vagn i stil med BMW 3-serie, fast med ett betydligt högre pris och vassare prestanda. Biturbo blev populär och såg till att rädda företaget.
Fiat köpte in sig i företaget 1989 medan Ferrari, som ju också ingick i Fiat-koncernen, tog över rodret 1997. Biturbon hade vid det laget förblivit en ren antikvitet och en modernisering av fabriken såväl som en ny GT-bil stod främst på Ferraris Maserati-agenda.
1998 återgick man så till det klassiska gran turismo-segmentet som man ju hade varit med att skapa. Den nya bilen, 3200 GT, var klassiskt såväl som egensinnigt utformad, och med 2+2 sittplatser och V8-motor i fronten var man med tillbaka med besked. Modellen fanns i produktion fram till 2007.
Ingen behövde dock sörja för det för i pipeline fanns nämligen en helt ny GT-vagn som skulle få oss alla att tappa hakan. Den visades 2007 och fram trädde en ovettigt slank, voluminös GT-vagn som framstod som en värdig efterträdare till 60-talets Ghibli.
Linjerna var utstuderat vackra och under huven satt den beprövade, Ferrari-utvecklade V8-motorn på 4.2 liter och drygt 400 hästkrafter – en ytterst karismatisk och välljudande enhet som verkligen gjorde skäl för namnet som hjärtat i en Maserati.
Den nya GT:n döptes till ”GranTurismo” rätt och slätt och modellen fanns i produktion i hela 13 år, ända fram till 2019. Maserati har därmed varit i behov av en ny stor GT-coupé ganska länge och efter mycket snack och många rykten har vi nu äntligen fått en första indikation på att en ny bil faktiskt är på väg.
Nya GranTurismo
Det enda vi hittills har blivit delgivna är en så kallad teaser-bild där en profil med tydlig inspiration av företrädaren framgår. Gott så! Vilken struktur som den nya bilen kommer att vila på är dock okänt. Den lär inte baseras på nya sportbilen MC20 som ju har mittmotor och byggs kring en avancerad kolfiber-monocoque. Att den skulle överta den nuvarande, gamla grunden ter sig också osannolikt.
Vi kan alltså anta att nya GranTurismo blir först ut med en helt ny struktur som kommer att stå till grund för alla kommande större bilar med längdsmonterad motor och bak-/fyrhjulsdrift, såsom nästa generations Ghibli, Quattroporte och Levante. Vi kan även anta mer lättviktstänk med aluminium och eventuellt kolfiber, samt förberedelse för ren eldrift.
Vi ska dock inte låta oss skrämmas av det där med eldrift. Precis som är fallet med nya MC20 kommer GranTurismo med största sannolikhet att erbjudas med både konventionell förbränningsmotor såväl som med eldrift.
Och detta är smart av Maserati. Man hänger med i utvecklingen av utsläppsfria bilar, samtidigt som man inte låter sig att göra avkall på det som är heligt i en Maserati: motorn. För om det är någonstans där talesättet att ”motorn är en bils hjärta” är korrekt, så är det i en Maserati!
Med största sannolikhet kommer nya GranTurismo att motoriseras av den helt nya, avancerade V6-motorn med dubbla turbo som sitter i MC20. Där ger den hela 630 hästkrafter och kanske blir det en något nedtrimmad version i GranTurismo. När gamla GT lades ner 2019 nådde det starkaste alternativet för övrigt 460 hk.
Begreppet ”gran turismo”
Benämningen ”gran turismo” utgör nog det allra mest glamourösa och romantiska av alla bilsegment. Det kan härledas till någon gång efter andra världskriget och kan väl beskrivas ungefär så här:
”En stor frontmotoriserad coupé som ska frakta två välbeställda resenärer tvärs över kontinenter på elegantast och snabbast möjliga vis”.
Biltypen föddes i en tid när den glamourösa, europeiska bilkulturen stod på sin absoluta topp, en tid när hjältar for fram på glansfulla racerbanor i vackra racingvagnar. En tid när legender föddes, såsom 50-talets gran turismo-vagnar från Ferrari, Maserati och Aston Martin, med flera.
Maserati var kanske före alla andra med en stor GT-vagn redan 1946, och skulle sedan frälsa världen med den ena snabba gran turismon efter den andra ända till en bit in på 1980-talet.
Därefter föreligger en lucka på ungefär 15 år innan man med Ferrari i ryggen och 3200 GT täppte till den igen. Den starka fokuseringen på GT-bilar i Maseratis historia har dock trots avbrottet inneburit att biltypen fortfarande är så insprängt i märkets själ. Och därför är det så viktigt att en riktig GT pryder dess modellprogram.
Nästa år är ordningen återställd.
Filip Ericsson