Världens coolaste bilmärke går en ljus framtid till mötes
På årets Parissalong stod Lotus onekligen för den största chocken genom att ställa ut fem (!) mer eller mindre serieklara sportvagnar, en sportversion av 2+2-sitsiga Evora plus ett litet stadsbilskoncept, och alla fem sportvagnarna lovas komma i produktion under de närmaste fem åren. Det anmärkningsvärda, förutom prestationen att visa sex nya bilar på ett bräde, är att nästan ingenting läckte ut innan skynkena föll från bilarna och detta är ju något helt unikt i dagens Internetvärld.
Åtminsone jag har på sätt och vis saknat den tid fram till för 12-13 år sedan då man öppnade en biltidning och kunde tappa hakan när man fick syn på en ny bil för första gången. Den spänningen och det överraskningsmomentet är liksom borta idag när bilder på de flesta nya bilmodeller alltid läcker ut på nätet långt före själva presentationen. Därför blev Lotus avtäckelser så mycket mer eggande och gjorde att Lotus enkelt stal showen från de övriga tillverkarna med sitt fyrverkeri av läckra sportvagnar.
Den malaysiska ägaren Proton har satsat runt 1 miljard Euro på den nya modellpaletten inklusive fabrik och man har samtidigt bestämt sig för att Lotus ska gå upp några snäpp på statusstegen för att på allvar konkurrera med Porsche, Ferrari och Aston Martin. För att åstadkomma detta ska man ge sig in i nya segment och har dessutom anställt flera höjdare från både Ferrari, Aston Martin och Mercedes AMG.
Elise
Lilla, lätta Elise presenterades redan 1996 och är fortfarande närmast unik på sportbilsmarknaden genom sitt minimalistiska tänkande. Trots en avancerad aluminiumkonstruktion som ger bilen en vikt på betydligt under tonnet, är den inte överdrivet dyr med ett grundpris på runt 350 000 kronor. Lotus strävan att höja sin status och prisnivå syns även på nya Elise som således går upp några viktsnäpp till nästan 1100 kilo. Men det får ändå anses lätt med tanke på att den viktmässigt hamnar i samma liga som lättviktaren Mazda Miata. Nya Elise drivs av en kompressormatad tvålitersfyra från Toyota med en angiven effekt på hela 320 hästkrafter. Man lämnar alltså folksportbilssegmentet och nya Elise kommer därmed i fortsättningen att konkurrera med sportbilar i halvmiljonklassen där Porsche Boxter/Cayman och Audi TTRS med flera huserar.
Elan
Elan är ett klassiskt Lotusnamn som satt på en fantastisk liten folksportvagn på 1960-talet, men med nya Elan siktar man mer mot Porsche 911 och Audi R8 med en trolig prislapp på strax under miljonen. I bilen sitter en mittmonterad fyraliters V6:a från Toyota som kompressormatats och därför levererar hela 450 hästar. Elan blir lätt, Lotus uppger 1250 kilo, vilket tillsammans med en sjuväxlad halvautomatisk låda borgar för höjdarstunder bakom ratten. Bilen påstås nå de första kunderna under 2013.
Esprit
En ny Esprit har alla Lotusentusiaster väntat på i många år och redan 2012 kan vi vänta att ersättaren hamnar i hallarna. Denna ikoniska sportvagn lades ner 2004 efter att ha tillverkats ända sedan 1976 i ett par tre generationer (den högra bilden). Nya Esprit kliver upp en klass och ska framförallt hävda sig bland Ferrari 458, Mclaren MP4-12C och några till, och prislappen blir därför en bra bit över miljonen. Motorn, placerad i mitten förstås, blir en 5-liters V8 från Lexus IS F som av Lotus ses över med bland annat en kompressor som ökar effekten till hela 620 hästar. Helt klart konkurrenskraftigt i den här knivskarpa superbilsklassen!
Elite
Elite är även det ett namn som har figurerat på Lotusbilar från förr men här handlar det om en renrasig, 2+2-sitsig GT-vagn vilket är en ny nisch för Lotus att slå sig in i. Den undersköna karossen döljer samma Lexus-V8 på 620 hästkrafter som placeras i Esprit vilket gör att den kan matcha Ferrari 599 GTB. Men här är den placerad fram som anstår en riktig gran turismo.
Eterne
Kanske var detta den största överraskningen i Lotus monter men förmodligen inte alls dumt tänkt med tanke på att fyrdörrars GT-vagnar är allra högsta mode just nu. Coupéer med fyra dörrar finns det numera ganska gott om men Lotus kommer med Eterne att lägga sig i den översta klassen tillsammans med Porsche Panamera och Aston Martin Rapide. Lexus-åttan på 620 hästar och ett högt pris gör den fullständigt överkvalificerad gentemot simplare vagnar som Mercedes CLS och Audi A7. Det översta skiktet i den något förvirrande klassen av fyrdörrarscoupéer är faktiskt ganska litet med Panamera och Rapide som enda bidrag i dagsläget. Den kommer dock att växa betänkligt när Lotus Eterne och Lamborghini Estoque gör entré, om den senare nu någonsin kommer i produktion. Eterne lovas i alla fall till 2014.
Evora S
Om den här lillen ovan finns inte mycket information men det sägs att den ska säljas som en Proton, det vill säga det malaysiska bilmärke som äger Lotus.
Reflektion
Lotus modelloffensiv är fantastika nyheter och en mycket välkommen comeback för detta fräna bilmärke som kommer att återföra det till den verkliga sportvagnseliten. Det som gör denna sällan tidigare skådade multirelease möjlig beror sannolikt på att man skapat en gemensam arkitektur som alla modeller får dela på. Bilarna är också mycket lika varandra och åtminstone jag hade till en början svårt att skilja på Elise, Elan och Esprit. Det gjorde de första nyhetsrapporterna minst sagt förvirrande och krävde en del huvudbry för att få ordning på uppgifterna.
Just att de tre sportvagnarna ser så lika ut är något att anmärka på eftersom de tappar något av sin respektive karaktär. Nya Esprit är långt ifrån den egensinnighet och ”coolhet” som gjorde originalet till en sådan ikon, men det nya designspråket med den aggressiva hajnosen är tufft hur som helst. Interiörerna ser rejsiga och ändamålsenliga ut och instrumenteringen i Elan och Esprit påminner om den i Ferrari 458.
Motorerna i framtidens Lotus-bilar kommer uteslutande från Toyota och Lexus. Inget fel med det eftersom särskilt den köttiga V8:n i Lexus IS F är en sjutusan till kraftkälla. Men nog var det lite roligare och mer ”äkta” när Lotus tillverkade sina egna motorer vilket man faktiskt gjorde ända fram till 2004.
Med den nya modelloffensiven ser man till att ha en sportbil i varje klass och Proton gör helt rätt i att satsa sig till vinst. Maken till storsatsning får man ju leta efter!
Filip Ericsson