Megaberömda Jaguar med sin magiska klang har som alla andra digniteter i bilarnas värld funnit sin ära och berömmelse på efterkrigstidens racerbanor. En av storheterna heter Jaguar D-Type, en högst spolformad racervagn som spöade allt och alla i de mest prestigefulla tävlingarna under femtiotalets mitt. I dagarna fick jag en D-Type i skala 1:43 i posten och därmed motiveras ett minireportage av denna ikoniska racingvagn.
D-Type segrade bland annat på Le Mans 1955, -56 och -57 och hängde därmed av Gudar som Ferrari såväl som Mercedes 300 SLR. Racerbilen visades 1954 med ett helt nytt monocoque-chassi (självbärande kaross), den berömda raka XK-sexan där fram, skivbromsar samt en osannolikt strömlinjeformad kaross, en kombination som lär ha satt de italienska och tyska antagonisterna i ett tillstånd av ren skräck.
Efter en ökning av cylindervolymen från 3.4 till 3.8 liter under 1957 gav motorn hela 295 hästkrafter vilket renderade en toppfart på vanvettiga 280 km/h. Motor såväl som formspråk hängde sedan med till Jaguar E-Type, en sportvagn som vid sin premiär våren 1961 gjorde sensation som kanske ingen annan bilmodell i historien.
D-Type tillverkades i uppskattningsvis 71 exemplar fram till 1957 då Jaguar drog sig ur fabriksracingen. Men 25 ofärdiga bilar återstod på fabriksgolvet och de ville man ju göra något av! Nio vagnar förstördes i en brand på fabriken medan de kvarstående 16 byggdes om till kundbilar för amatörracing, som dessutom skulle godkännas för vägbruk i USA. Efter små anpassningar (riktig vindruta, öppningsbar passagerardörr, sidorutor, klädd interiör) var D-Type färdig för gatan och bytte samtidigt namn till XK-SS.
Och det är här Steve McQueen kommer in i bilden. Den legendariske amerikanske skådespelaren var inte bara en bilkörarikon på filmduken utan även en fartfantom privat. Han var framgångsrik förare inom privatracing och ägde ett antal prominenta sportbilar genom åren, till exempel har hans Ferrari 250 Lusso dykt upp på bilauktion under åren och inbringat enorma belopp.
Vid början av 60-talet köpte McQueen en Jaguar XK-SS i British racing green. Han kallade den för ”Green Rat” och gjorde vägarna runt Beverly Hills högst osäkra när det begav sig. Det sägs ju också att McQueens körkort ständigt hängde löst under den här tiden! Idag finns den att skåda på California at the Petersen Automotive Museum i Los Angeles. För att ge en referens till hur speciell McQueens Jaguar var, och är, kan nämnas att en D-Type från 1955 såldes för runt 160 miljoner kronor på Sotheby’s 2016.