Den 16 december 1986 registrerades en ny Bentley hos, får man förmoda, Sveriges enda Rolls Royce- och Bentley-försäljare i Sverige, Förenade Bil AB i Wenner-Gren Center i Stockholm. Det var en Bentley Eight i en ljust vinröd kulör. Undra om någon vet vad färgen hette?
Den andra januari 1987 togs Bentleyn för första gången i bruk, första ägaren var ett företag. Okänt vilket. På nyårsafton 1988 såldes den till en återförsäljare. Miltalet var noll, ingen hade ännu kört med bilen.
Den 28 april 1992 såldes Bentleyn åter, denna gång till en privatperson. ”Inga lån rapporterade” står det i registret. Vem var den lycklige? För nu började bilen nämligen användas. Dock mycket sparsamt. Besiktningsdatan visar att den har besiktigats varje år fram till 2012 då den ställdes av. Den hade då gått 1785 mil…
Bentley Eight var märkets instegsbil och som sådan runt 10 procent billigare än ”basmodellen” Mulsanne och den identiska Rolls Royce Silver Spirit. Eight var tänkt att locka lite yngre köpare till märket och hade förutom något enklare utrustning (nåja!) lite stramare fjädersättning fram samt rutmönstrad grill, precis som hos Bentley-sportvagnarna från förr.
Att Bentley och Rolls Royce såg likadana ut under den här tiden beror för övrigt på att Bentley gick i konkurs i samband med 1930-talets stora depression. Rolls köpte upp Bentley 1933 och från och med slutet av 1940-talet ungefär förblev Bentley-vagnarna rena kopior av Rolls Royce.
Bentley fortsatte dock att ha ett existensberättigande i och med att de var något mer diskreta, läs mindre skrytsamma, än motsvarande Rolls! Vid början av 80-talet skulle märket också få en mer egen identitet, först med Mulsanne Turbo 1982 och sedan med Eight 1984. Från att ha levt i skuggan av Rolls Royce hade Bentley vid slutet av 1980-talet gått om Rolls i försäljningsstatistiken. Och Bentley Eight stod för en stor del av uppsvinget med 1734 byggda bilar 1984-92.
Bentleyn i annonsen står i skrivande stund hos en bilhandlare i Kristianstad. Den är nästan är helt oanvänd, och lär därmed i det närmaste fungera som en tidskapsel. Så här såg den fina världen ut, så här åkte överklassen 1986. Så knastertorrt konservativt, så underbart!
Exemplaret är draperat i en elegant ljus skinnklädsel. Notera ”pipingen” på sätena, de är inte konstraterande som annars är brukligt. Kanske är det ett uttryck för modellens snik-prägel? Vidare är ratten sportigt utförd i rött skinn, främmande från de än mer konservativa Rollsarna som alltid hade rattar av bakelit! Ett annat sportigt attribut är aluminiumfälgarna från Bentley Turbo R, vilket ytterligare accentuerar att detta är förarens bil!
Finns det någon som inte vill sitta i den här ypperligt välskräddade miljön och majestätiskt susa fram genom tillvaron? Och nu en sista fråga: Vem blir nästa lyckliga ägare till MAC314?
Filip Ericsson
Suck! Om inte om var… Märklig ägarhistorik. Du undrar över färgen. Något liknande kallade Volvo för maronröd. Fast det är väl gräsligt vulgärt i sammanhanget. Estrél rouge kanske? Kul detta med sömmarna, pipingen. Hur i all världen han du lägga märke till allt?
Tack för färgförslagen! Tror dock att Bentley hade elegantare kulörnomenklatur än vårt truliga Volvo. Hann å hann, pipingen spottade mina galna ögon med en gång!