Mercedes mellanstora familjebil från 80- och 90-talen med kodnamn W124, är nog känd hos de flesta människor i större delen av världen. Åtminstone har nog de flesta av oss någon gång suttit i en när vi åkt taxi. Kanske har vi somnat till det monotona dieselknattret under färden hem från en fest, kanske har vi suttit och svettats i baksätet med jetlag i skallen under transporten från flygplats till hotell på någon semesterresa i Grekland, Turkiet eller Spanien.
Det brukade krylla av dessa stramt formade sedanbilar i de flesta av världens hörn, från Stockholm och Berlin till Kairo och Nairobi. Och eftersom de tillverkades ända fram till 1995 är de fortfarande en vanlig syn världen över, även i vårt rostframkallande Sverige.
W124 fanns i många varianter i allt från arbetshäst som skulle forsla miljoner människor under oändliga taxiresor i kraft av knattrande 75-hästarsdieslar, till svindyr, ultrasnabb och Porsche-byggd specialmodell med 5-liters V8. W124 gjorde allt detta med bravur och det sätter fingret på vad Mercedes handlar om. De briljerar som tillverkare av bruksbilar såväl som av sport- och lyxbilar med vansinniga prislappar. I fallet W124 gjorde de det i en och samma modell och detta är väl närmast unikt i bilhistorien.
Nedan följer ett fotokollage av en originalbroschyr från 1985 av den då helt nya Mercedes ”200-serien” som W124 har kallats i folkmun. Det var min farsa som fick gräva fram den ur en kökssoffa i mitt barndomshem nyligen, en sådan där gammaldags sak med lock och förvaringsutrymme inuti. Där har jag gömt en stor del av min bilrelaterade litteratur som jag samlat på mig under barndomsåren. Broschyren är på svenska och jag måste ha fått tag i den hos någon Mercedes-handlare som barn. Så titta och njut av de tyskt strama studiofotona!
Ovan: Det sägs att detta är den allra första broschyren för Mercedes W124 och att den ska vara tryckt i augusti 1985. Att det verkligen är på det sättet låter jag vara osagt men att det handlar om första årsmodellen, det vill säga 1986, kan vi nog konstatera. Den asketiska broschyren för den svenska marknaden saknar mellanmodellen 260E eftersom den aldrig salufördes hos oss. Dieslarna finns inte heller med, de hade en egen broschyr nämligen. Hur jag fick tag på den numera sällsynta trycksaken har jag ingen aning om men att det skedde då, när det begav sig, det är jag säker på. Tänk att jag har lyckats spara den i alla år!
Ovan: Mercedes visar upp mäkta stolthet i sin förklaring av karossformen hos den nya bilen. Men den här gången är det faktiskt inte tomt reklamsnack, den strama formen döljer onekligen en enastående designbragd där form och funktion smälter samman till en sällan eller aldrig tidigare skådad symbios. I broschyrtexten talas det om funktionell form i varje detalj, allt för att uppnå minsta möjliga luftmotstånd och mesta möjliga smutsavvisning. Allt detta i kombination med tydlig Mercedes-prägel framhävs det. Kanske är det första och enda gången i reklamhistorien när flosklerna helt stämmer överens med verkligheten? Efterföljande Mercedes-modeller hade ju inte alls samma skärpa! Klicka för större.
Ovan: Förarplatsen i den nya mellan-Mercedesen. Insidan matchar tveklöst mästerdesignern Bruno Saccos utsida. Betänk att detta är 1985, nog är klasskillnaden gentemot andra bilar påtaglig? Interiörlinjerna är så skarpa att man knappt kan sluta titta. Det är knastertorrt och vansinnigt elegant på samma gång. Varje detalj har en egen, ändamålsenlig utformning där ”kvalitet och enkelhet” är ledordet, enligt broschyrtexten. Det här är Mercedes i kubik. Det är nästan så att man kan se framför sig hur allvarliga doktorer i vita rockar har ritat fram formen hos varje detalj, som t.ex. mätarnas vackra och närmast sterilt enkla typsnitt. Den stora, korrekta ratten med den ”skrovliga” kransen är så märkestypisk, nog vore den något att greppa under ultralånga körpass!
Ovan: Interiörbilden avslöjar den relativt ovanliga, täta velourklädseln som just detta exemplar har extrautrustats med. Vanligare tillval var nog läder, medan en sträv, högkvalitativ textilklädsel satt i som standard. Många är de bakar som nött en sådan under miljontals taximil genom åren! Även i övrigt märks att det är en lyxutrustad vagn som porträtteras, med automatlåda, elfönsterhissar, elmanövrerade stolar och mittarmstöd. Det här godiset var inte gratis – Även toppmodellen, sexcylindriga 300E, levererades i princip naken om inga kryss gjorts i den långa tillvalslistan. Men vilken härligt tysk miljö det måste ha varit att spendera kvalitetstid i. Jag kan ana en air av välgjord, gammaldags förstaklasskupé där inne.
Ovan: Fyra glada män i karriären, är de på väg till ett viktigt möte? Ekipaget ser väldigt tyskt ut, men miljön är misstänkt lantlig och exotisk. Enligt broschyrtexten har de i alla fall valt ett utsökt transportmedel. Mercedes skryter ymnigt om de fina hjulupphängningarna och i det ligger en hel del sanning – W124 utmärkte sig verkligen genom att vara riktigt komfortabel samt orubbligt stabil ända upp i toppfart. Men att den skulle vara ”sportig”, där övergår man till det sedvanliga reklamdravlet. Visst hade BMW ett tydligt övertag där. Inte heller motorerna innebar några tekniska märkvärdigheter; det handlade om enkel överliggande kamaxel över hela linjen och förgasare i instegaren ”200”. De 109 hästarna i den kan inte ha fått en att tappa andan precis. Men den vibrationsfria, närmast ljudlösa raka sexan i 300E var å andra sidan en riktigt fin kraftkälla. Ovan framgår den välbekanta, effektiva w124-profilen tydligt. Om inte det här kallas för tidlös form, då vet jag inte vad!
Filip Ericsson