Den tyska, ytterligt framgångsrika premiumbilstillverkaren BMW fyller hundra år 2016, men det var först 1961 som det moderna BMW, det BMW som vi ser idag, började växa fram. Denna artikel redogör för den bilmodell som ledde fram till det ytterst starka varumärke, den ikon, som skapat miljontals entusiaster och betalningsvilliga kunder de senaste drygt 50 åren, och som lett fram till de enorma framgångar vi ser idag: BMW 1500.
BMW startade som tillverkare av motorer till främst flygplan, bilar och motorcyklar. På grund av restriktioner orsakade av nederlaget efter första världskriget avseende militär produktion övergick man 1923 till egen motorcykeltillverkning. 1928 började man så bygga folkbilar på licens från brittiska Austin. 30-talet präglades därefter av egenutvecklade sportbilar som skapade stora framgångar på Europas racerbanor, men även av en återupptagen flygmotortillverkning till Hitlers krigsmaskin.
Efter andra världskriget koncentrerade man sig åter på biltillverkning och när bilproduktionen kom igång i början av 50-talet koncentrerades den helt på den nya men gammaldags och svindyra lyxbilen 501 och 502 – den s.k. Barockängeln – med premiär 1951, minibilen BMW Isetta (1955) samt småbilen BMW 700 (1959). Då få hade råd med en Barockängel och man saknade moderna, mellanstora familjebilar dränerades BMW snabbt på pengar. Räddningen kom till slut 1959 när företagsledaren Herbert Quandt köpte upp en majoritet av aktierna och tog kontrollen över bolaget. Snabbt stakades en ny framtid ut, nya pengar strömmade in och konstruktionen av en helt ny bil tog fart.
BMW satsade allt på en modern, mellanstor familjebil, en biltyp som vid tiden var på stark uppgång genom en alltmer välmående Europa-befolkning. Premiären skedde på Frankfurts bilsalong hösten 1961. Den nya vagnen kom att kallas ”BMW 1500” kort och gott vilket förstås berodde på motorns cylindervolym. Den var modernt uppbyggd med självbärande kaross, delad bakvagn, en helt ny fyrcylindrig motorfamilj samt en modern löpande band-produktion anpassad för riktig massproduktion.
1500 blev en omedelbar succé och redan 1962 gick BMW med vinst igen. Formen signerad designchefen Wilhelm Hofmeister skapade ett helt nytt formspråk som skulle följa BMW i många år framöver, och lägga grunden till den enorma framgång man skulle uppleva under kommande decennier. Hofmeisters penndrag utkristalliserades i en klassisk, upprätt boxform med stora glasytor och skarpa veck.
Vidare skulle den nya svängningen på de bakre dörrarna hädan efter förbli ett evigt inslag i varje BMW-form (Hofmeister-knycken kallad) medan den likt en hajnos inåtlutande fronten med sina dåmera redan klassiska BMW-njurar och runda lampor på varsin sida skapade ett ansikte som för evigt skulle bli igenkännbart av hart när varenda människa på vår jord. Tillsammans kom alla dessa element att skapa formgivningshistoria.
Lika viktigt för formen var kvalitetsarbetet som genomsyrande den nya bilen samt den väloljade, finstämda mekanik som skulle uppskattas av press såväl som köpare och skapa en alldeles särskild aura kring märket för all framtid. Rapporter indikerade att den lilla fyran på 80 hästkrafter gick särskilt jämnt och fint även över 6000 varv medan den fyrväxlade manuella växellådan med sina Porsche-synkroniseringar löpte osedvanligt fint. BMW 1500 lade onekligen grunden för märkets berömda körkultur som tydligt skilde BMW:s bilar från andra märken.
”Neue Klasse” som den nya BMW-familjen kallades var en riktig sportsedan, det vill säga den klass av relativt kompakta, körglada familjebilar med lite högre priser som faktiskt uppfanns av Alfa Romeo med deras Alfa 1900 redan 1950. BMW var samma andas barn med sina friska motorer, sin bakhjulsdrift och fränt ritade kaross. Så här skulle varje kommande BMW-sedan vara beskaffad och är det än idag.
Den nya motorn, kallad M10 på BMW-språk, blev närmast en lika stor ikon i bilen den satt i. Den kom att byggas i 3,5 miljoner exemplar ända fram till 1988 och stod som teknologisk inspiration till de berömda raka sexorna i form av den stora M30 (1968-94) samt den mindre M20 (1978-91). M10-motorn hade aluminium-topp och enkel överliggande kamaxel och byggdes i storlekar på mellan 1500 och 2000 kubik.
Neue Klasse växte snabbt till en hel familj. Hösten 1963 tillkom BMW 1800 med, som namnet antyder, större cylindervolym och en högre toppeffekt (90 hk). Sportvarianten, 1800 Ti, erbjöd dubbla förgasare och 110 hästkrafter. 1964 ersattes instegaren 1500 av 1600 som hade lite störrre cylindervolym samt något högre effekt.
Toppmodellen BMW 2000 anslöt 1965 och den kändes främst igen på sina rektangulära strålkastare. BMW 2000 gav 101 hk medan 2000 Ti med sina dubbla förgasare nådde fina 121 hk. En lyxigare variant, BMW 2000 Ti-lux, erbjöds också. 1969 kom den ännu saltare 2000 Tii med 130 hk som för första gången i en BMW erhöll bränsleinsprutning.
Under 1972, efter tio års produktion, ersattes Neue Klasse av den helt nya 5-serien, en betydligt modernare vagn som skulle skapa ännu större framgångar och vars beteckning har stannat kvar i BMW-programmet ända fram till idag.
Det var dock Neue Klasse som lade grunden till allt detta, som skapade det formspråk, det tekniska koncept och den körkultur som har blivit synonymt med BMW:s varumärke ända sedan dess, som skapade de kärnvärden som bygger märket idag.
Filip Ericsson