Försommar i Uppsala ger alltid en känsla av studentromantik och flydda tider. Lätta skor, tunna bomullsbyxor och proper skjorta med kort ärm skänker efterlängtad fräschör efter en lång, grå vinter. Och gatorna lyser upp med vackra, välputsade, äldre bilar!
En verklig plåtkostym från svunnen tid uppenbarade sig här om dagen i stadens gamla kvarter: en Volvo C70 Coupé, den svenska glamourvagnen från 90-talets senare del.
Volvo C70 är ett helt annat djur än de präktiga, praktiska familjevagnarna som utgör märkets kärna. Vackra former för fåtalet snarare än funkis för massorna. Under 90-talet ville Volvo komma bort från de jordnära familjeprinciperna och skapa något som man instinktivt vill ha, inte behöver.
Men de Monte Carlo-mässiga formerna dolde en vagn av förvånansvärt enkel börd. Underrede och teknik togs från Volvo 850, bread and butter-bilen som slog oss med häpnad sommaren 1991.
Men visst fanns sämre tekniska förebilder att bygga en exklusiv coupé på. Volvo 850 var ju en sensation när den såg dagens ljus 1991, med en alldeles underbart råmande femcylindrig spis där fram som bjöd på en symfoni som om den vore en Maserati.
Vidare var chassiet av världsklass och 850 var onekligen en kurvkramare av rang. Få om någon familjebil hängde med en ”Åttafemti” på en välsvängd landsväg. Perfekt då att drapera den i en underskön tvådörrarskaross!
C70 var alltså framhjulsdriven och erbjöds främst med turboladdade versioner av den lyckosamma femman, med upp till 240 hästkrafter. Så nog rörde den på sig alltid; som snabb, säker och elegant långfärdsvagn hade den få övermän.
Om tekniken togs från lagerhyllan var interiören helt ny. Och i all sin subtilitet var den mästerlig. Det var ymnigt snyggt och välbyggt men samtidigt flagrant Volvoiskt och därmed superergonomiskt. Med världens bästa bilsäten var det en oslagbar arbetsplats för långbänk ner till södra Frankrike! Denna layout hamnade sedan i S- och V70, de uppdaterade 850-bilarna.
Tillverkningen skedde under tio år, 1996–2005, i coupé såväl som cabriolet-utförande. Därefter tog den S40-baserade andra generationen över som uteslutande såldes som ”plåtcabriolet”. Löst baserad på Ford Focus var den knappast lika exklusiv som sin företrädare. Nej, det är den första generationen som blixtrar av magi.
Det spottade exemplaret lever verkligen upp till sin välsvarvade karossform. De snygga originalhjulen och sobert mörkblå lacken i kombination ljusa interiören är väl närmast en perfekt specifikation. Och visst spär det enastående skicket på habegäret ytterligare.
C70 erhålls idag för en spottstyver, om du kan hitta en. Så nog är den allt en sann drömbil för vanliga dödliga!
Filip Ericsson
Pingback: buying cialis online safely
Pingback: viagra dosage 25 mg
Pingback: purchase sildenafil pills
Pingback: play slots real money online