Två prominenta Volvovagnar mötte mig på en stormarknadsparkering i Karlstad under Julhelgen 2019, Volvovagnar från två olika epoker. Den ena skymtas i bakgrunden, en storsäljande folkhemsvagn från 1980-talets glada år. Den andra (i förgrunden) en ren glamourvagn från 90-talets senare del.
Två axplock från vårt älskade svenska märkes historia, och två absoluta ytterligheter därtill. Volvos 240-serie behöver ju knappast någon presentation. Det kryllade förstås av dessa när det begav sig, vid millennieskiftet var den fortfarande Sveriges vanligaste bil. Nu börjar de bli mer sällsynta – hastigt har tiden gått!
Så här i retroperspektiv ter sig formen briljant, svenskt Volvo-DNA rinner liksom över. Och vem sa att gamla Volvo-bilar är fula? Tvåfyrtion är lika självklar som Ikea och Nobelpriset i den svenska tidslinjen, för evigt insprängd i vår svenska folksjäl. Bilspotting kan vara så axiomatisk, så enkel!
Volvo C70 är som sagt ett helt annat djur, vackra former för fåtalet snarare än funkis för massorna. Under 90-talet ville Volvo komma bort från de jordnära familjeprinciperna och skapa något som man instinktivt vill ha, inte behöver.
Men de Monte Carlo-mässiga formerna dolde en vagn av förvånansvärt enkel börd. För familjebanden till den nyktra 240-bilen är starkare än man kan tro. Underrede och teknik togs nämligen rakt av från Volvo 850, som ju var 240:ns moderna efterföljare i rakt nedstigande led.
Men visst fanns sämre tekniska förebilder att bygga en exklusiv lyxcoupé på. Volvo 850 var ju en sensation när den såg dagens ljus 1991, med en alldeles underbart råmande femcylindrig spis där fram som bjöd på en symfoni som om den vore en Maserati.
Vidare var chassiet av världsklass och 850 var onekligen en kurvkramare av rang. Få om någon familjebil hängde med en ”Åttfemti” på en välsvängd landsväg. Perfekt då att snäppa på en underskön plåtkostym på härligheten!
C70 var alltså framhjulsdriven och erbjöds främst med turboladdade versioner av den lyckosamma femman, med upp till 240 hästkrafter. Så nog rörde den på sig alltid. Tillverkningen skedde under nästan tio år, 1996-2005, i coupé såväl som cabriolet-utförande.
Därefter tog den S40-baserade andra generationen över som uteslutande såldes som ”plåtcabriolet”. Löst baserad på Ford Focus var den knappast lika exklusiv som sin företrädare. Nej det är hos första generationen som magiken närvarar.
Visst är det spottade exemplaret i Karlstad ett sorgligt exemplar med sina dystra vinterhjul, men C70 var allt en ypperlig vagn när det begav sig!
Filip Ericsson