Bentley S1 Continental Sports Saloon by Mulliner 1955

img_5129

När Jeeves har kärlkramp, eller när du bara vill köra själv. Det är då Rollsen blir stående i garaget och Bentleyn åker fram. Din vinröda Bentley S1 Continental, by Mulliner. Det var han noga med, Gunnar Friberg, chefredaktör på Teknikens Värld. Född i Vasastan 1933. Död i Paraty, Brasilien, 1986. Att karossen till hans Bentley var ritad och byggd av den engelska karosserifirman Mulliner.

Precis som min vinröda S-Type från 1955! Maroon Bentley – Jag älskar den! Det osar så mycket brittisk överklass att man blir stum. Bentleyn utstrålar någon sorts maskulin elegans som även får tjejerna att gilla den. I Goldfinger från 1964 frågar den kärvt manlige Sean Connery också mycket riktigt: ”Where’s my Bentley?” när han kommer till jobbet en morgon. Istället får han sin ikoniska Aston DB5, en ren pojkspolingbil i jämförelse. Bentley S1 Continental är en vagn för riktiga män!

img_5130

S1 Continental baserades på sitt stora lyxbilssyskon Bentley S-series, som i sin tur utgjorde en kopia av Rolls Royce Silver Cloud. Rolls hade ju köpt upp Bentley 1931 och tekniskt sett helt införlivat det från dag ett. Efter kriget kom Bentley-vagnarna slutligen att förbli rena kopior av Rollsarna, med några undantag – de snabba, ytterligt vackra coupéer som formmässigt sett inte hade några Rolls-föräldrar alls.

Byggd på Silver Cloud var Bentley S1 Continental, precis som sin föregångare R-Type, rambyggd och specificerad på gammaldags vis genom att karossen försågs av utomstående firmor, därav benämningen ”by Mulliner” på just min Bentley. Coupén kunde dock se ut på flera olika sätt beroende på vilken karossfirma som formgav och byggde den. Kanske är denna variant den allra mest lyckade – kolla in de eleganta, fastback-liknande linjerna som sveper över vagnen.

Den högst opulenta interiören i Bentley S1 Continental. Tänk att sluka mil i denna miljö!

Den högst opulenta interiören i Bentley S1 Continental. Tänk att sluka mil i denna miljö!

Continentalen visades under 1955, ett halvår efter sina stora sedan-föräldrar och var därmed en helt ny bil, en bil som visserligen var tydligt förfinad jämfört med tidigare generation, men samtidigt ytterst konservativt beskaffad. Rambyggd som sagt, med trumbromsar och en motor med omodern så kallad halvtopp, kanske för att inte skrämma iväg de lika ytterst konservativa kunderna!

Motorn i Continentalen var den samma som i ”standard-bilarna”, det vill säga en rejäl rak sexa på 4,9 liter, med järnblock, aluminiumtopp och nämnda halvtopp (kombination av sid- och toppventiler). En berömd kraftkälla genom sin bottenstyrka och sidenmjuka gång, och som personifierade den gamla Bentley-sloganen från 1931 som ”the silent sportscar”!

En Bentley S1 Continental by Mulliner, in real life.

En Bentley S1 Continental by Mulliner, in real life.

Continental hade något högre effekt (hur mycket är oklart) och var lite, lite lättare än ”standard-bilarna” varför fartresurserna också var snäppet bättre. På sin tid ansågs de vrålsnabba med en angiven toppfart på runt 190 km/h. Snacka om ”gentleman’s express” med ständig kurs mot Rivieran!

S1 Continental tillverkades 1955-59 i 431 exemplar. Den ersattes av S2 som var snarlik men begåvades med Rolls Royce helt nya V8 på 6,23 liter vilken ersatte den omoderna raka sexan. 1965 byggdes den allra sista Continentalen och de Bentley-förare som önskade sig en tvådörrars-coupé därefter fick nöja sig med den coupé som var en kopia av Rolls Royce Corniche, en tvådörrarsbil baserad på nya Silver Shadow. Tiderna med unika Bentley-vagnar var därmed över för en lång tid framöver.

Filip Ericsson

 

Det här inlägget postades i Modellbilar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Bentley S1 Continental Sports Saloon by Mulliner 1955

  1. Mats Monie skriver:

    Vilken vacker bil! Jag brukar fundera över vilka av dagens nya bilar som håller i formgivningen om 10 år. Eller 20, 30 ….? Finns tidlös design i bilvärlden? Både Bentley och Rolls har något tidlöst över sig. Utstrålningen av pampighet, tradition och lyx avtar inte med åren.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *