En ny sportvagn från Bentley har i dagarna visats på 2015 års bilsalong i Genève. Den dök upp lika otippat som vår tidigare finansministers nya kärleksaffärer och ger stort hopp och glädje åt alla beundrare av brittiska sportbilar i allmänhet och av Bentley i synnerhet. Visserligen är nya Exp 10 Speed 6 endast ett koncept men uttalanden från Bentleys ledning om planer på en ny, sportigare modellserie vid sidan om GT-vagnen Continental GT lovar mycket gott!
Lyxbilstillverkaren Bentley, urbrittiskt som clotted cream, har en högst brokig historia. Det vann sitt enorma anseende under ett fåtal år när 1900-talet var ungt och dog hastigt mitt under den stora depressionen. Märket levde dock vidare i Rolls Royces stora famn men bara i form av lite sportigare Rolls-bilar, de riktiga Bentley-vagnarna under grundaren Walter Owen Bentleys signatur var borta för alltid.
Rolls Royce ägde märket så länge att de två blev helt sammankopplade inte bara tekniskt utan även i folkmedvetandet. Från 1931 och ända fram till 1998 skötte Rolls om varumärket när slutligen tyska Volkswagen tog över. Men innan dess hann man med att förnya och återuppliva den flamoyanta Bentley-själen genom att ge bilarna en betydligt mer egen, läs sportigare, identitet.
Alla Bentleys byggde dock fortfarande på tung, gammaldags Rolls-teknik när man lämnade över till Volkswagen. Det enda som skilde var detaljförändringar hos kaross och interiör, starkare motorer och styvare chassiuppsättningar, och endast lyxcoupén Bentley Continental R hade en egen kaross (men samma saker under skalet). Någon riktig sportbil i stil med de ursprungliga Bentley-bilarna från mellankrigstiden kom därmed aldrig att realiseras. Bentley, som vann hela sin ära och berömmelse på renrasiga sportvagnar vilka spred skräck på Europas racerbanor, har alltså inte byggt en riktig sportbil sedan 1931. Men nu, äntligen, är förbannelsen bruten.
Namnet Exp 10 anknyter till tidigare Bentley-koncept medan Speed 6 också var en berömd sportvagn från 1929. Bilen är konceptuellt sett en 2-sitsig, frontmotoriserad sportbil med klassiska proportioner i form av lång huv, svepande taklinje och korthuggen akter. Designen sägs utgöra inspiration till framtidens Bentley-bilar och nog ser framtiden i så fall spännande och modern ut – åtminstone delvis.
Fronten ter sig som mest lyckad med en intelligent modernisering av det klassiska Bentley-ansiktet. Det ser väldigt mycket 2020-tal ut samtidigt som ingen kan ta miste på att det är en Bentley som hotfullt dyker upp i backspegeln. Proportionerna är som sagt perfekta och den låga svepande taklinjen får verkligen snålvattnet att rinna till. Tydligt Bentley-DNA uppvisar även de markerade skuldrorna över bakhjulen som alltid har gett Continental GT en väldig kraft och maskulinitet över karosslinjerna.
Där bakändan tar vid verkar dock innovationer och märkesidentitet ha tagit slut. Det är väldigt mycket Jaguar F-Type och Aston Martin V8 Vantage över avslutet. Inget fel med det, det visar bara hur urbrittisk den nya Bentleyn vill vara, men en mer egen karaktär hade man nog önskat sig. Och har inte baken en del 1970-tals Aston V8 och Dodge Viper GTS över sig?! Men vacker är den, Speed 6, som en hel dag.
Insidan är en ren orgie av former, utsökta material och finish och Bentley har varit noga med att påpeka vikten av just detta – ett av märkets kärnvärden är att erbjuda interiörer som är mer överdådiga, brittiska och handgjorda än alla andra. I de svepande formerna och i en del detaljer anas inspiration från långköraren Continental GT, men där nya grepp som den Porsche-liknande stigande mittkonsolen dominerar.
Utsökt behandlade träpaneler och ypperligt sytt läder av finaste kvalitet överallt förstås, men i detta hav av traditionellt överdåd finns också insprängt den modernaste elektronik med state-of-the-art infotainment-skärmar och digitala instrument med förmodat oändliga inställningsmöjligheter och utseendeval. 100 procent Bentley och toppmodernt på en och samma gång, vilken bedrift!
Bentley erkänner att man allvarigt planerar för en ytterligare modell i paletten och en ny sportvagn skulle göra sig alldeles utmärkt under den större och tyngre Continental GT, en klassisk GT-bil med fyra sittplatser, ganska omfångsrika mått och en vikt på en bit över två ton.
Speed 6 är till skillnad från Continental GT endast tvåsitsig med plats för formsydda läderväskor bakom sätena. Om den blir bakhjulsdriven eller ska driva på alla fyra som Continental GT är inte känt. Några detaljer om drivlinan har nämligen inte släppts, men det har spekulerats i den nya V8:n (som sitter i instegsvarianten av Continental) i kombination med elmotor.
Nya sportbilen skulle i så fall bli en hybrid och med tanke på att ett flertal snabba sportbilar redan drivs på det sättet ter det sig ganska sannolikt. Med hybriddrift skulle ju Bentleys krav på ”effortless performance” kunna uppfyllas med råge, och det i kombination med en inte alltför skrämmande bränsleförbrukning.
En gissning är att Speed 6, om den nu skulle sättas i produktion, sannolikt kommer att baseras på Volkswagen-koncernens nya så kallade MSB-plattform, som är anpassad för de större bilarna med längsmonterad motor inom koncernen. VW har ju gjort succé med sin MQB-plattform för de mindre, framhjulsdrivna bilarna där man kan bygga ett oändligt antal bilmodeller med en och samma tekniska bas vilket sparar in massor av pengar. De nya bilarna som baseras på MQB (t.ex. VW Golf) har också visat sig tappa en hel del vikt jämfört med sina respektive föregångare, något man också kan räkna med att se fram emot med MSB.
Detta innebär att Speed 6 kan tappa en väldig massa vikt jämfört med den osedvanligt tunga Conti GT som ju väger in på närmare 2,3 ton trots lite viktminskning i föregående facelift. Kan man hålla Speed 6 runt 1700 kilo kommer den ju att flyga fram, och Bentley avslöjar att målet har varit att göra den nya bilen ledande gällande fartresurser, särskilt vad gäller toppfarten. En Bentley måste ju alltid briljera i höga farter på de stora vägarna! För att nå till den riktiga Bentley-känslan får den dock inte bli FÖR lätt, tyngden och pondusen måste finnas där.
En sak som är säker är att en ny sportbil från Bentley inte heller får bli för billig. En Continental GT V8 kostar i Sverige runt 1,6 miljoner kronor och det kan anses som rent billigt, åtminstone i jämförelse med äldre Bentleys som var handbyggda på ett helt annat sätt. För att upprätthålla Bentley-chefen Wolfgang Dürheimers vision om att den nya bilen ska bli ”the new pinnacle luxury two-seat sports car” kan den knappast säljas billigare än så. En simpel Porsche 911 kostar ju uppåt miljonen idag.
Om Speed 6 skulle utrustas med V8:n från Continental skulle det bli faslig fart på bilen. Idag producerar den 4 liter stora, Audi-sourcade och dubbelturbo-laddade motorn upp till 528 hk, och i kombination med den lägre vikten och hybriddrift skulle prestanda bli rent gigantiska. Ska vi hoppas på drygt 3 sekunder till 100? Det vi ska och kan hoppas på, det är att vi om några år får se en Bentley Speed 6 i skyltfönstret hos vår lokala Bentley-handlare.
Sportiga Bentleys genom tiderna
Bentleys ryktbarhet föddes under början av 1920-talet då man började bygga råa sportvagnar i London vilka visade sig överlägsna det mesta gällande fartresurser såväl som teknisk briljans, och givetvis var de svindyra redan då. I och med Rolls-övertagandet 1931 var sagan som sagt slut, även om man tog ut svängarna lite grand under 50-talet då man byggde vansinnigt vackra coupéversioner av Rolls Royce Silver Dawn/Bentley R-Type och Rolls Silver Cloud/Bentley S-Type.
Bentley Continental var därmed född och dessa hade något starkare motorer och högre toppfart än sina mindre flamboyanta sedan-syskon tack vare mer strömlinjeformade karosser. Men särskilt sportiga kan man nog ändå inte hävda att de var.
Räknar man bort ovanstående coupéer föddes det första sportiga fröet av Rolls Royce 1982 då man till allas förvåning och bestörtning turboladdade den stora Bentley Mulsanne, som ju i all väsentlighet var samma bil som Rolls Royce Silver Spirit. 1985 tog man ytterligare ett steg genom att ge den gigantiska lyxbilen ett rejält uppstyvat chassi som gjorde underverk för vägegenskaperna.
Bilen döptes till Bentley Turbo R och förutom förbättrat chassi fick den även varvräknare (!) och breda däck på aluminiumfälgar. Rolls Royce körde ju vid den här tiden med plåtfälg och navkapsel! Turbo R låg riktigt fint på vägen vilket var en enastående prestation med tanke på grundmaterialets avsevärda mått och vikt.
Nästa steg var en stor sportig lyxcoupé som innebar en Bentley med helt egen kaross (utan Rolls Royce-syskon), en sensation som inte hade inträffat sedan 50-talet. Bilen baserades på Turbo R-chassiet och var därmed samma Rolls Silver Spirit under ytan. Bilen, som kallades för Continental R, visades på Genève-salongen 1991 och blev omedelbart salongens stjärna. En så vacker vagn hade sällan skådats och Bentley hade nu dessutom börjat få en alldeles egen identitet.
Continental R gick som ett skott med en 0-100-tid på runt 7 sekunder och en toppfart på 233 km/h, avsevärda fartresurser med Rolls Royce-mått mätt vid den här tiden. Vägegenskaperna var minst lika fina som hos Turbo R och interiören lika fantastisk som i alla Rolls-produkter, men med en sportigare ådra. Här fanns precis som i Turbo R golvmonterad växelväljare, treekrad läderratt, massor av runda instrument och mer skålade säten.
Continental-serien, inklusive den öppna Azure, tillverkades i ett flertal versioner ända fram till 2003 där den kortade Continental T var den allra saltaste, läs galnaste, av dem alla. Stenhårt chassi, 426 hk ur den antika 6,75-liters Rolls-åttan (med ursprung från 1959) samt korkpolerad aluminium istället för ädelträpaneler ringade in den sportigaste Bentleyn sedan 1931. En helknasig men ack så snabb och vägsäker vagn. Jag såg en ljusblå Continental T på Karlstads flygplats en gång under hösten 1998, det glömmer jag aldrig!
Nya tider – Bentley Continental GT
Ett betydligt större steg mot än sportigare Bentley-bilar togs 2003 med den helt nya och betydligt nättare Bentley Continental GT som var en produkt av Volkswagens övertagande 1998. Den var resultatet av Volkswagens krav att göra märket lönsamt igen och detta skulle ske genom att tillverka bilar i betydligt större volymer än tidigare.
Continental sammanföll också med marknadens nyfunna faiblesse för en ny nisch av sport- och lyxbilar i en prisklass mellan en och två miljoner kronor, en alldeles lagom nivå för alla nyrika amerikaner och asiater som poppade upp under det tidiga 00-talet.
Klassen formligen exploderade av vagnar inom det här prisspannet och flera av dem kom att rädda sina exklusiva biltillverkare. Läs Aston Martin, Lamborghini, Maserati – och Bentley. Alla dessa gör aldrig tidigare skådade storvinster idag tack vare just dessa modeller. Conti GT passade in som handen i handsken; den var betydligt dyrare än ”vanliga” lyxbilar som t.ex. BMW 6-serie eller Audi A8 men betydligt billigare än traditionella Rolls- och Bentleyvagnar.
Ingen Bentley har varit i närheten av dess försäljningssiffor och därmed var den den första att masstillverkas. Redan innan produktionen drog i gång hösten 2003 hade man fått in 3200 beställningar. Continental GT har sedan introduktionen 2003 alltså utgjort basen i verksamheten och gör det fortfarande.
Att man kunde hålla priset nere (nåja) berodde på att man använde sig av bottenplattan och drivlinan från lyxbilen VW Phaeton, något som låter som en ren styggelse men som i själva verket utgjorde en utmärkt grund för en ny Bentley. Phaeton var nämligen en fulländad lyxbil med samma tekniska raffinemang och påkostade byggnation som Audi, BMW och Mercedes största vagnar.
Bentley använde heller inte komponenterna rakt av, man modifierade bitarna kraftigt på plats hos Bentley i den gamla Rolls-fabriken i Crewe. Till exempel byggdes motorn ihop där med en hel del nymodigheter i konstruktionen (som t.ex. dubbla turbo) för att passa i märkets bilar. Faktum är att Bentley nu ska sköta all tillverkning och utveckling av W12-motorn för hela koncernen, och kommer därmed att leverera den till Audi såväl som Volkswagen.
I Continental GT gav den sex liter stora W12:an ordentliga 560 hästkrafter och i kombination med en aerodynamisk kaross möjliggjordes en toppfart på närmare 320 km/h! Och detta i en ypperligt bekväm granturismo med en stabilitet och lättkördhet som inget annat i klassen.
Men trots de fasliga fartresurserna var Continental GT knappast någon sportbil att ratta. Den vägde över 2,3 ton, var ansenligt bred och såldes endast med en sexstegad automatlåda. Motorn, hur stark den än var, fick heller inte direkt känslorna att svalla med ett ganska intetsägande ljud, fjärran från musiken i Aston Martin eller Maserati. Som högfarts- och långfärdsvagn hade Bentleyn dock inga övermän, den var bäst i världen. Dessutom fungerade den ypperligt för brukande varje dag, året runt.
Specialversioner har kommit och gått. Continental Supersports från 2009 var en riktig rökare med 110 kg sänkt vikt (bl.a. genom slopat baksäte) och 630 hk ur sexliterstolvan som nu dessutom hade konverterats till etanoldrift. Toppfarten låg på hiskeliga 329 km/h och närmare sportbil än så hade Continental dittills aldrig kommit!
GT kom att utvecklas kraftigt med åren och vid varje större uppdatering lades krut på att göra körupplevelsen mer levande; balansen blev bättre, vikten sänktes något och motorn har blivit lite snålare trots ännu mer kraft.
Det största lyftet kom nog med en ny instegsversion under 2012 vilken begåvades med en ny och betydligt lättare V8 från Audi samt en ny åttastegad automatlåda. Motorn är på 4,0 liter, har dubbla turbo, cylinderavstängning och en effekt på 507 eller 528 hk. Continental V8 är betydligt snålare, mer vig och välbalanserad och nästan lika snabb som tolvan. Dessutom ger den ifrån sig ett trevligare ljud och är samtidigt flera hundra tusen kronor billigare än en W12.
En ny specialmodell, GT3-R, visades 2014 och är en hyllning till racerbilen med samma namn (utan ”R” som står för ”Road”) vilken ska byggas i 300 exemplar. Här är V8:n trimmad till 580 hk och bilen är lättad 100 kilo jämfört med en vanlig V8, och därmed är den den lättaste Continentalen hittills. Detta är den accelerations-snabbaste Continentalen genom tiderna och slår till och med Supersports på fingrarna med en 0-100-tid på 3,8 sekunder!
Continental säljs alltså fortfarande och i skrivande stund ställs ytterligare en faceliftad variant ut på bilsalongen i Genève. En GT W12 har nu 590 hk och åttastegad automatlåda och tack vare cylinderavstängning drar den fem procent mindre än förut. Att Continental fortfarande känns modern efter 12 år i produktion (!) säger lite om grundkonstruktionens förträfflighet. Trots modellens långa utveckling mot mer sportighet är den dock fortfarande en tung gran turismo-vagn med automatlåda och en vikt på runt 2,2 ton.
Och det är där Exp 10 Speed 6 kommer in – det finns gott om utrymme att fylla under Continental. Om den sätts i produktion, vilket bör anses som sannolikt, kommer den att bli flera hundra kilo lättare än sin storebror, den kommer att bli snålare och exploderande snabb. Någon Porsche 911 ska vi dock inte vänta oss. En Bentley måste alltid förbli en pondus-fylld vagn, med klass, stil och doften av gamla pengar.
Eller som Bentleys produktchef Paul Jones sammanfattade det i en intervju med Autocar sommaren 2014: ”We’re always striving for these classic Bentley characteristics, which are maximum torque at low speed, almost like a locomotive. A Bentley should be about huge, effortless acceleration. It shouldn’t feel like it is trying.”
Filip Ericsson
Exp 10 speed 6! Märkligt namn men tveklöst det vackraste som skapats i bilvärlden! Så dj-vla vacker! Fast jag anar en bredd upp mot 2 meter. Inget man stångas med i parkeringsgarage. Men kanske ställer man inte ifrån sig denna skönhet på offentlig plats? Kul att få läsa även om resten av släktträdet. Nog har Bentley hittat tillbaka ordentligt till racinggenerna. De ädla herrarna Bentley boys sopade banan med konkurrenterna på 1920-30-talet. Kanske dags för Bentley att kliva in på racingarenan igen?