Clooney & Totte Wallin – Tema Porsche Speedster 

Superstjärnan George Clooney och den svenske artisten Totte Wallin har säkerligen få saker gemensamt. En sak förenar dem dock: de har båda ägt en Porsche 911 Speedster!  

Totte, som även är min före detta kollega (jo faktiskt!) ägde en av de 2104 Speedsters som byggdes under 1989. Skåda det vackra fotot nedan. Året är 1992 och platsen någonstans i ett prunkande sommarsverige. Bilden är tagen av Totte och bilarna är hans.  

En Maserati 222 E och en Porsche 911 Speedster. Båda av årsmodell 1989. Bilden är lika vacker som bilarna, med ett ljus och ett djup som förhäxar betraktaren och minner om skönare tider.  

På fotot flexar Porschen sina närmast karikatyra linjer. Men vilken vacker karikatyr! Det är som om den lite Buggy-aktiga 911-formen är evig, som om den för alltid har varit en integrerad del av vår mänskliga kultur, som Eifel-tornet och Pyramiderna.  

Den ingenjörsmässiga silverfärgen och de syndigt svarta fälgarna från Fuchs skapar ett rent industrikonstverk. Ett snabbt konstverk. Speedster är den retrodrypande specialbilen som byggdes under blott första halvan av 1989, alldeles vid slutet av den galna 80-talsyran. Som en dyrbar trollslända.  

Totte köpte Speedstern ny hos den legendariske Porschehandlaren Lasse Jönsson i Karlstad. 1993 sålde han den vidare till Tyskland, efter 2500 lyckliga mil.  

Porsche 911 Speedster, 1989

911 Speedster är fortfarande idag en omhuldad och eftertraktad särling bland entusiaster och samlare. Som en sentida efterträdare till den hyperikoniska 356 Speedser från 1950-talets mitt slog den ned som en bomb bland yuppisarna som fångats i 1980-talets champagne-galopp. 

911 Speedster var precis som 356-originalet en lättad, strippad och mer extrem friskluftsvariant av den vanliga 911:n. En dyr, egensinnig och högkvalitativ sportbil med en karismatisk boxersexa baktill och vägegenskaper som krävde sin chaufför alltså.  

Speedster begåvades dock med en lägre vindruta och en konstfull kåpa bakom sittbrunnen, de i folkmun kallade ”Speedster-pucklarna”, som gjorde den strikt tvåsitsig. Pucklarna dolde suffletten vilken utgjordes av en ren tygtrasa att använda endast i nödfall. 911 Speedster var verkligen en bråkstake med stenhård fjädring, sökande framvagn och vild blåst i kupén. Kompromisslöst så det förslår.

De i begränsad upplaga byggda bilarna räckte förstås inte till. Redan som ny kom den att explodera i värde och många sålde sina nya bilar till kraftigt överpris. Sedan kom finanskrisen och värdet sjönk som en sten, men idag går Speedstrarna åter lös på flera miljoner kronor. En ”vanlig” Carrera från samma tid, som är exakt samma bil förutom lite ytskillnader, fås för en tiondel.  

911 Speedster, här med ”smal” kaross. De flesta, liksom Tottes, hade den bredare Turbo-karossen.

Totte var för övrigt en mycket trevlig karl att jobba med. Vi pratade bilar på varje kafferast och vid en diskussion med en äldre kollega som var stöpt i en sådan där klassisk jantelagsform som existerar på varje större svensk arbetsplats, avslutade Totte det hela med att säga: “Jag har ägt 27 Porschar!”. Slut på diskussionen. 

Totte brukade även gömma sig bakom en pelare och låtsas vara ett lejon när vår etiopiske kollega kom gående. Han testade nämligen om kollegan, som ju var afrikan, hade ett sjätte sinne för att överleva alla farliga djur på savannen. Sedan skrattade vi alla tillsammans!  

Clooneys Speedster är ett annat djur. Den utgör efterföljaren till Tottes första Speedster-generation och visades 1992, förstås baserad på den nyare 911-generationen som på Porsche-språk kallas för 964.  

Även 964 Speedster präglades av den typiskt låga vindrutan samt pucklarna bakom sittbrunnen, och var liksom sin företrädare en rå buse – även om den samtidigt var betydligt mer förfinad. Strippad på utrustning samt försedd med riktiga racingstolar utgjorde den ändock en råare och mer utpräglad körmaskin än den vanliga 964-cabrioleten.

De fjäderlätta skalstolarna lär ha kommit väl till pass för de sportvagnsförare som såg till att utnyttja resurserna – 964 Speedster var en verklig atlet som gick att köra mycket fort med på kurviga alpvägar.

Tänk hästsparken när den fantastiska boxersexan på 3.6 liter och 250 hästkrafter trycker på ut ur kurvorna, ackompanjerat av sin beroendeframkallande, tyska motormusik!

Och så var den ju ofantligt mycket snyggare än en ”vanlig” 911 Cabriolet. Men även här var suffletten modell tygtrasa och även denna andra Speedster-generation handlade först och främst om närhet till elementen – knappast något för bekväm slökörning.

Blott 930 stycken sattes samman under 1992 och –93 och Clooneys renlärigt svarta Speedster är således en ännu exklusivare vagn än Tottes. Och idag förstås svinaktigt dyr. Men lika självklart vacker som Tottes perfekt utförda Speedster ett är den förstås inte.

George Clooney använder uppenbarligen sin Speedster regelbundet och syns i den i trakterna kring Los Angeles då och då. I det avseendet lever han ett riktigt drömliv. Att fara fram längs kaliforniska bergsvägar i en 911 Speedster torde ju vara mångas fantasi om just det.

Tilläggas bör att George Clooney till skillnad från Totte aldrig har varit min kollega. Huruvida han gömmer sig bakom pelare när han ser en afrikan låter jag vara osagt.  

Filip Ericsson

Det här inlägget postades i Bilspotting, Historia. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *