Alfa Romeos snygga, berömda sportcoupé GTV är på väg tillbaka, en alldeles underbar nyhet för mången bilälskare där ute som lidit av oändlig törst i en grå värld av alltför lång Alfa Romeo-torka.
Själva definitionen av La Dolce Vita, det goda livet. En bild utkristalliseras i mitt huvud, jag ser ett svartvitt, lite solblekt foto av Italien, ett evigt somrigt Italien. Det är femtiotal, en hoppfull tid som för alltid flytt. I bilden finns Alfa Romeo, alltid Alfa Romeo, konstant som en Leninstaty i Sankt Petersburg.
I denna efterkrigstidens eufori skapades den mest glamourösa och romantiska biltypen av dem alla; den vackra, ouppnåeliga gran turismo-vagnen. Märken som Aston Martin, Ferrari och Maserati tävlade om vem som var snabbast, vackrast, salongsfähigast – och dyrast.
Farkoster få förunnade. Men Alfa Romeo hittade en nisch som skulle frälsa gemene man – gran turismon för folket. I det närmaste lika glamourös, till en fraktion av priset. Och skönheten hos Alforna skulle knappast stå storspelarna efter. Så stod också filmstjärnorna i kö för att få köpa dem!
Hemligheten var att använda basen från familjebilarna och snäppa på en synnerligen välritad sportkaross över härligheten. Det fina i kråksången var att mekaniken hos Alfa-bilarna ju var i guldklass, och stod egentligen inte de riktiga högdjuren efter. Bara i en mindre skala liksom.
Lilla sportcoupén Alfa Romeo Giulietta Sprint (se bild ovan) premiärvisades 1954 och utgjorde en viktig komponent i att forma märkets pågående storhetstid. Med den föddes också ”GTV”-epitetet genom att den lite snabbare varianten döptes till ”Veloce”, som betyder just ”snabb” på italienska. Gran Turismo Veloce – GTV!
Låt oss spela filmen fram ett årtionde, med industrialism, fackförbund och höghuskomplex postmoderna som en Peter Bürger-teori. Nu har färg lagts till mitt imaginära Italien-fotografi och en finlemmad, mörkhårig mansmodell står lutad mot sin röda Alfa Romeo bland nybyggda milanesiska höghus, tydligen väntandes på sin stiliga dejt.
Bilen är en Alfa Romeo Giulia GT, den superbt snygga coupén som såg dagens ljus 1963 och som i folkmun kom att kallas ”Bertone-coupén”. Även den fanns förstås i GTV-version och namnet hade nu fått ordentligt fotfäste hos bilentusiaster och motorpress världen över.
Storhetstiden, åtminstone för Alfas lilla GT-vagn, fortsatte på 70- och 80-talen med den moderna Alfetta GT. Den gudabenådade bildesignern Giorgetto Giugiaro hade skapat en avantgardisk form som skulle kännas fräsch ända från premiären 1974 till nedläggningen 1987. Tekniken var delikat som en förrätt på Chef’s Table i New York, vägegenskaperna balanserade som en Michelle Kwan-piruett och den sexcylindriga GTV6 kom att kallas ”turbo-dödaren”.
Åter till nutiden. Alfa Romeos efterlängtade pånyttfödelse påbörjades med ursnygga sportsedanen Giulia 2015 och fortsatte ett par år senare med den moderiktiga suven Stelvio. Och turligt nog stannar det inte där. Moderbolaget FCA (Fiat-Chrysler) har nämligen traditionsenligt avslöjat sin nya femårsplan, och där finns inte bara en utan två helt nya sportvagnar från Alfa Romeo! Och det är knappast en överdriven strategi – Alfa Romeo utan sportbilar är inte Alfa Romeo.
Det är dock inte bara nyheten i sig som gläder oss idag, Fiat har även släppt ett par särdeles deliciösa sketcher över de två kommande halo-vagnarna. Nya GTV byggs föga förvånande på Giulia, och blir därför – tack och lov – i grunden bakhjulsdriven. Den andra blir en ren supersportbil med mittmotor, minst 700 hästkrafter, en astronomisk prislapp samt en högst begränsad tillverkning. Idag fokuserar vi dock på den mer sansade, verklighetsnära GTV.
Sketchen visar en form med klassiska, runda Alfa Romeo-drag. Bilen på bilden är vacker som en dag och formen ter sig på något vis helt självklar, det är så här en GTV måste se ut! Men tittar man på de planerade specifikationerna är det knappast någon folksportbil som träder fram. Ferrari-motor med hybriddrift och 600 hk är galna siffror och utlovar en ren BMW M4-dödare i miljonklassen snarare än en hårfrisörskebil för vanliga dödliga.
Nu är det ju förstås möjligt att de mer beskedliga, fyrcylindriga alternativen från familjebilen Giulia hittar ner i den formsköna coupén, och då kommer vagnen förstås att bättre leva upp till epitetet glamourös GT-vagn för vanligt folk. Redan Giulia är ju en fantastisk körvagn med sin bakhjulsdrivna balans och knivskarpa styrning, och med upp till 280 hk finns dessutom tillräckliga fartresurser att tillgå.
Produktionsdatum är oklart men vi kan nog hoppas på 2019 utan att vara alltför våghalsiga. Oavsett det kommer GTV att innebära en stark injektion i varumärket och förhoppningsvis – med form, fart och glamour – återta Alfa Romeo till fornstora dagar. Men glöm för bövelen inte den manuella växellådan!
Filip Ericsson
Härligt när Alfa-nostalgi blandas med det nya. Mycket av det Alfa producerat har varit vackert. Nutiden är det heller inget fel på. Jag har sett Giulian på en parkeringsplats och vill påstå att den är vacker på bild men ännu vackrare i verkligheten. Avvaktar GTV:n som möjligen ser lite väl futuristisk ut men verkligheten får säga sitt.
Kul att du har koll på mig Mats! Å en stilsäker kommentar i vanlig ordning!