Legendariska sportvagnsmärket Porsche fyller 70 år och självklart vill man ge sig själv, och hela mänskligheten, en rejäl present. Och nu visar det sig att presenten överträffar alla förväntningar! En ny Porsche 911 Speedster med alla attribut puritan-korrekta är vad en special-Porsche-törstande och traditionalist-vurmande värld ständigt väntar på.
Den första Porschen kom alltså 1948 och hette 356, en liten strömlinjeformad vagn byggd på Volkswagen Bubbla-delar. Snabbt skulle en allt större skara människor lägga märke till den runda lilla sportvagnen från Österrike och sedermera Västtyskland, som trots sin beskedlighet visade prov på skyhögkvalitet och köreffektivitet. En världsomspännande kult skulle skapas, en kult som består än idag.
Speedster-namnet föddes redan i mitten av 1950-talet efter att den amerikanske Porsche-importören Max Hoffman ansåg att den amerikanska marknaden var i ett skriande behov av en enklare, billigare variant av den tyska sportbilen, som ju redan frälst de amerikanska sportbilsköparna. Den lätta, strippade Speedser var född.
1963 kom den snabbare och dyrare 911, en aldrig tidigare skådad bilikon som i sin grundform kom att leva ända fram till 1998, samt därefter i nya skepnader ända fram till idag. Och självklart, eller lyckligtvis, skulle en 911-baserad Speedster så småningom se dagens ljus, även om det dröjde ända till 1989.
Det var vid mitten av 1980-talet som Porsche ville dra nytta av sin rika historia i den spekulativa champagne-era som rådde, och genidraget blev en ny Speedster på aktuella 911. Den dök upp i början av 1989 och slog ned som en bomb, retrotrenden var i sin begynnelse och alla hade tydligen törstat efter nya bilar stöpta efter gårdagens ideal. Minns Mazda Miata-snurren som startade senare under det året!
2104 Speedster-bilar skulle byggas mellan januari och juli 1989 och detta innebar förstås att de inte räckte till. Redan som ny skulle den alltså explodera i värde och många sålde sina nya bilar till kraftigt överpris. Sedan kom finanskrisen och värdet sjönk som en sten, men idag går Speedstrarna åter lös på flera miljoner kronor. En ”vanlig” Carrera från samma tid, som är exakt samma bil förutom lite ytskillnader, fås ju för några hundra tusen!
Därefter har fler Speedsters på senare nioelvor kommit och gått, men de har knappast åsamkat samma uppståndelse.
Åter till nutiden. Nuvarande 911, med kodnamn 991, kom 2011 och tillhör en av världens absolut bästa sportbilar, finslipad till perfektion som ingen tidigare nioelva. Så civiliserad att den fungerar som vilken bekväm GT-vagn som helst, men fortfarande så skarp och effektiv runt en racerbana såsom en 911 alltid har varit, och måste vara.
Ett stort antal 991-varianter har sett dagens ljus sedan 2011 och nu, äntligen, är det dags för den mest otippade, och samtidigt mest läskande, av dem alla – Speedster. Och specifikationerna är så rätt, så renläriga, att alla Porsche-fans bör slå volter av lycka hela veckan lång: bakhjulsdrift, sugmotor direkt hämtad från gatu-racern GT3, manuell växellåda samt avsaknad av tung lyxutrustning såsom stereo, navigation och luftkonditionering.
Vidare är stolarna av lättviktstyp och gjorda i kolfiber och dörrhandtagen består av Speedster-klassiska nylonband, ytterligare detaljer som sänker vikten och ökar känslan. Att cabriolet-taket blir av modell handjagad tygtrasa bör man också ta för givet. En Speedster ska vara lätt, inte bekväm!
Design-attributen är helt trogna den ursprungliga 911-Speedstern med låg vindruta, iögonfallande “Speedster-pucklar” bakom sätena samt urfräna Fuchsfälgar. Men ordet “Concept” i namnet låter väl illavarslande? Ja, om inte Porsche hade utlovat serieproduktion! Konceptbilen ter sig också närmast produktionsklar och endast detaljer lär skilja från produktionsditon, exempelvis de urläckra dekalerna och de lite knepiga backspeglarna.
GT3-motor innebär boxersexa på fyra liter och 500 hästkrafter – utan turbo. Klippet kommer alltså att bli enormt och det lär blåsa ordentligt om huvudet då toppfarten bör tangera 300-strecket. Högst Speedstermässigt!
Speedster blir förstås svindyr och även om man är rik som ett troll lär det inte går att köpa den. Den lär nämligen redan vara slutsåld. De flesta exemplaren kommer sannolikt att gömmas undan i dunkla garage då spekulationsyran kan komma att överträffa till och med 1989 års Speedster. Tragiskt, men samtidigt kan vi skatta oss lyckliga att riktiga bilar fortfarande byggs i denna värld!
Filip Ericsson