Mercedes 190 SL – Vintageikonen, folkvagnen & superbilen

Mercedes vackra, exotiska juniorsportvagn Mercedes 190 SL från 1955 är en ikon bland vintagebilar. Det kan alltid motiveras att ta upp denna legendariska skönhet i en artikel, men särskilt nu när jag precis har fått hem ett svart exemplar i skala 1:43 är det förstås extra relevant!

Jag satt och glyste på ett avsnitt av Chasing classic cars på TV nyligen, där den ytterst kunnige, amerikanske proffsrenoveraren Wayne Carini jagar exklusiva veteranbilar och gör så kallade ’barn finds’. De skatter som fortfarande kan finnas i folks lador, skjul och garage är häpnadsväckande och i nämnda avsnitt hittade Wayne en Mercedes 190 SL som hade stått still i 35 år i ett garage i New England.

Min 190 SL. I skala 1:43…

Mercedes lilla sportvagn från 50-talets gladaste dagar är en legendar som går utanpå det mesta, och som idag betingar mångmiljonbelopp på de exklusiva auktionshusen världen över. Jag var dock inte med på 50-talet och har lite svårt att sätta in den i ett ”fack”. Specifikationerna med standarddelar från Mercedes personbilsprogram säger ju ”folksportbil” medan prisnivå, design och utförande säger fullblodssportvagn, vilket gör modellen lite märklig.

Den hade ju inget att sätta emot en, säg, Jaguar XK150 eller E-Type i fartresurser, men var ändå dyrare. Kanske är det mot den näpna, rundslipade Porsche 356 man ska ställa den – en likaledes välgjord, dyr och motorsvag vagn som också smyckade ut 50- och 60-talens vägar runtom om i Europa såväl som i Nordamerika. Men där Porsche vann racertävlingar fungerade Mercedesen i princip uteslutande som boulevardracer.

Så hur har den kunnat bli en sådan eftertraktad ikon? Oavsett ovanstående bryderier är 190 SL nämligen vacker så man dör, konstfull och välgjord in i minsta skruv. 190 SL är helt enkelt ett konstverk och njutarvagn i ett. Aldrig har väl en så enkel vagn varit så glamourös, och Hollywoodstjärnorna sågs mycket riktigt ofta bakom ratten i den. I musikalfilmen High Society från 1956 rattade exempelvis Grace Kelly en silverfärgad 190 SL med inte mindre än Frank Sinatra i passagerarsätet. Glamourösare än så kan det ju inte bli!

190 SL presenterades på New Yorks bilsalong 1954 och blev en omedelbar succé. Självklart var det den amerikanska marknaden som stod i absolut fokus – de alltmer välbeställda amerikanska bilköparna önskade sig ju i första hand glamourösa cabrioleter och älskade, trots den mörka närhistorien, tyska sportvagnar. Och 190 SL hade dessutom förmånen att kunna spegla sig i den bländande glansen från den magiska måsvingen, sportvagnen 300 SL, som i raceutförande hade gjort debut redan 1952.

190 SL var enkel och avancerad på samma gång. Grunden utgjordes av Mercedes vanliga familjebilsplattform, och fram satt en ny fyra med enkel överliggande kam vilken också hade hämtats från familjebilarna. Motorn presterade 105 ystra kusar – ingen sensation, men 170 km/h i toppfart var inget man snöt åt 1955. Framvagnen innefattade dubbla triangellänkar och bakaxeln var delad – teknologiska delikatesser som delades med 300 SL och gav fullblodsgener åt den tjejiga lilla sportmercan. Fram till 1963 byggdes knappt 26 000 bilar.

Någon efterträdare kom aldrig utan 230 SL som visades under 1963 fick ersätta exotiska 300 SL såväl som folkliga 190 SL. Sagan var all och aldrig mer skulle väl en så vacker Mercedes födas ur fabriken i Stuttgart. Eller?

Filip Ericsson

 

Det här inlägget postades i Historia, Modellbilar. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *