Ett av bilindustrins mer udda inslag är den nederländska sportbilstillverkaren Spyker. En stor del av märkets säregenhet härrör obestridligen från dess grundare och direktör, den excentriske, omsusade entreprenören och virvelvinden Victor Muller. På Genèves bilsalong 2017 visade man upp den öppna versionen av sin årsgamla sportvagn C8 Preliator: Preliator Spyder.
Men detta var bara en av nyheterna, Muller och vår svenska berömdhet Christian Von Koenigsegg har nämligen högst oväntat kommit överens om att samarbeta vad gäller motorer. Det betyder att Koenigsegg ska bygga en ny V8 åt Spyker, en affär som i nuläget handlar om 250 enheter. C8 Preliator Coupé och Spyder blir under 2018 de första bilarna att bestyckas med den nya motorn, som då ersätter den gamla Audi-åttan. Därefter planeras bland annat en Spyker-SUV (!).
Preliator Coupé ska byggas i 50 exemplar årligen så vi talar alltså om väldigt låga volymer där styckepriset för varje bil ligger runt 3,5 miljoner kronor. Spyder väntas säljas i hundra exemplar. Bilarna sätts samman i Coventry, England, och det sägs att kunderna får vänta nio månader extra på sina bilar på grund av motorbytet från tyskt till svenskt. Men de lär väl knappast gråta över det!
Koenigseggs V8 är i grunden samma motor som bestyckar företagets hyperbilar men har i sitt nya utförande förlorat turboaggregaten och trimmats ned till 600 hästkrafter. Volymen är fem liter jämnt och den rejsiga torrsumpsmörjningen har bevarats för bästa prestationsförmåga också vid bankörning. Eftersom maskinen är anpassad för långt över 1000 hästkrafter är den rejält överdimensionerad för Spykers bilar och Koenigsegg har lite småkaxigt sagt att den därför bör hålla i två hundra år eller så!
Att Koenigsegg ska leverera en egenutvecklad motor till ett annat bilmärke ter sig kanske vid ett första ögonkast som en liten sak. Men det är en enorm nyhet ur perspektivet att en mikroskopisk svensk superbilstillverkare konstruerar och bygger egna motorer helt inhouse. Att man lyckas skapa en konkurrenskraftig och pålitlig drivkälla som dessutom klarar dagens och morgondagens tuffa miljökrav är ren sensation. Och väldigt roligt! Det visar också att inget är omöjligt i bilarnas knasiga värld.
Preliator är en högst exklusiv produkt med chassi i aluminium och kaross i kolfiber. Konceptet är lite udda och blandar extrem mittmotorsportvagn med gran turismo med sin långa hjulbas. Oavsett brottsmisstankar och skumma affärer som omgärdar Muller kan man knappast förneka storheten i hans sportbilar.
Detaljomsorgen går utanpå det mesta och Spyker-bilarna ter sig som unika utropstecken i en likriktad bilvärld. Vagnarna är avantgardiska och konstfulla på en och samma gång, de är som smycken samtidigt som de kan jaga andan ur det mesta. Toppfarten hos nya Spyder överskrider ju 320 km/h så det gäller att hålla i toupén!
Koenigseggs-motorerna lär förbättra prestanda såväl som skänka ytterligare karaktär åt de redan spektakulära farkosterna. Nu, särskilt i och med den spännande svenska motornyheten, börjar habegäret så smått att tränga sig på även hos mig. Att Spyker har den goda smaken att kombinera den nya motorn med en riktig sexväxlad manuell låda gör inte saken sämre.
Filip Ericsson