Efter dryga tjugo års törnrosasömn är den äntligen tillbaka, den berömda franska sportbilen Alpine, en aktualitet som lär få månget öga vått hos grånande herrar framför allt. Renault-ägt sedan 1973 och byggd på Renault-delar ända sedan starten 1955, har Alpine alltid varit tätt förknippat med det likaledes franska folkbilsmärket.
Alpine har inför sin pompa-och-ståtiga återkomst läskat oss med ett par ytterst läckra konceptbilar de senaste två åren, och det är med stor glädje några av oss nu har fått beskåda den produktionsfärdiga sportvagnen i Genève.
Och det är ingen dålig satsning man har gjort – vi talar om en renrasig sportbil uppbyggd från grunden, utan några standardelar från Renaults personbilsprogram. Konceptet säger lätt, tvåsitsig sportvagn i halvmiljonklassen, ett segment som är väldigt tunnsått idag och som spretar betänkligt. Vi har Porsche 718, Alfa Romeo 4C och Lotus Elise, men nu ger sig alltså även Renault in i leken under Alpine-flagg.
Formen är genial, linjerna är retro såväl som moderna och innehar en egensinnighet som attraherar och tydligt uttrycker ”Alpine”. Så är också designen starkt influerad av märkets mest ikoniska modell någonsin: A110. Den byggdes under 60- och 70-talen och rönte stora rallyframgångar. Kopplingen till A110 anses tydligen så stark att den nya bilen har döpts till – A110!
Kaross såväl som chassi är utförda helt i aluminium och A110 väger in på låga 1103 kilo. Med en turbofyra på 1.8 liter och 252 hästkrafter från Renault/Nissan, som kopplats till en sjuväxlad dubbelkopplingslåda, kommer nya A110 att gå som ett skott – 0-100 ska gå på 4.5 sekunder.
Någon folksportbil i egentlig mening är alltså inte nya Alpine. Hamnar den under 600 000 kronor i Sverige ska vi nog vara glada. Glada är vi visserligen hur som helst. Sportive française – Alpine är tillbaka!
Filip Ericsson
Alpine är min favorit från mässan. Läckert formspråk med gamlingen A 110 som förebild. Hade förstås varit spännande om man vågat satsa på en riktig baksmälla, dvs svansmotor som originalet. Nog är man nyfiken hur den klarar sig i tester mot konkurrenterna.
Baksmälla – haha! Du kan uttrycka dig du. Jag håller med, tänk en baksmälla för att stå ut i en likriktad värld. Ett svettest mot ursnygga 4C vill vi hur som helst se.