Genève 2017 – Cellskräck i Aston Martin

Hos Aston Martins monter på årets bilsalong i Genève rann snålvattnet till ordentligt. Dess vagnar är ju alltid en lisa att se men nog var det lite extra hakdroppande i Genève just i år. Helt ny hyperbil, färsk GT-vagn i form av vackra DB11 och race-preppad Rapide, med flera, fick dregelreflexen att sätta in.

DB11

Foto: Filip Ericsson

Nya stor-GT:n DB11 hade världspremiär redan 2016 men känns ändå purfärsk i det i övrigt åldrande Aston-utbudet. Jag bevittnade t.o.m. dess obegripligt slanka profil i Genève-trafiken och fick samtidigt förmånen att lyssna till dess tolvcylindriga musikaliska åskmuller när den drog förbi mellan mig, Genève-sjön och Hotell Kempinski. Och den är så läcker att man inte kan sluta stirra. DB11 är en helt ny Aston och som sådan en verklig milstolpe i märkets över hundraåriga historia.

Med ny aluminiumstruktur, ny V12-motor (nu med dubbla turbo), modern elektronik och infotainment samt ett försiktigt, men ändock nyskapande, formspråk ska den linda de välbeställda sportbilsköparna runt sitt lillfinger.

Mäktig motor och läckert chassi i DB11. Foto: Filip Ericsson

Turbo-tolvan är på 5.2 liter och helt nyutvecklad. Den ger vidunderliga 608 hästkrafter och tar den eleganta Astonen från 0-100 på endast 3.9 sekunder, medan toppfarten precis ska tangera 300-strecket. Medan Aston har utlovat den manuella växellådans fortsatta levnad sitter i DB11 en standardmonterad, visserligen toppmodern 8-växlad automatlåda från ZF. Men något manuellt alternativ har vi ännu inte sett. Synd och skam, för nog ska väl en riktig Aston Martin kunna utrustas med en riktig låda?!

Klassiskt och hypermodernt i skön förening inuti Aston DB11. Här vill man spendera mången timme! Foto: Aston Martin

När det brittiska Aston-magasinet Vantage här om sistens körde DB11 mot toppmodellen Vanquish S framstod den nya bilen som betydligt mer sofistikerad och mångsidig. Den kan ju genom elektroniska inställningar av chassi, motor och låda fungera både som fluffig GT-vagn och som hårdkokt sportbil. Den gamla bilen kändes dock mer speciell, råare på ett klassiskt Aston-vis med sin kolfiberkaross och karismatiska tolva utan överladdning. Vi ser nu förstås fram mot en ny toppmodell byggd på den nya generationens teknik. DB11 är ju av allt att döma ett ypperligt råmaterial för vidare förädling åt superbilshållet!

Valkyrie

Hyperbilen Aston Valkyrie är extremare än det mesta. 30 miljoner kronor! Foto: Filip Ericsson

Huvudnumret i Aston-montern var den hyperextrema hyperbilen Valkyrie, en total racer helt i kolfiber med teknik från F1 och en kommande prislapp på runt 30 miljoner kronor. Valkyrie var nästan för verklighetsfrämmande att ta in, den såg mest ut som en leksaksbil där den argt, närmast som en insekt stirrade ut mot den häpna Genève-publiken. Hur inredningen ser ut är ännu oklart, men att den skiljer sig från din grannes Opel Astra kan vi nog slå fast redan nu.

Valkyrie fotad av Aston Martin.

Bilen är utvecklad tillsammans med Red Bull Racing och målet har varit att bygga världens snabbaste bil för gatbruk. Det ryktas om en helt ny 6.5-liters V12 utan överladdning, utvecklad av brittiska motorspecialisten Cosworth, som ska ge runt 1000 hästkrafter. Dessa ska sedan fördelas på runt 1000 kilo bil. Motorn ska vidare ha ett så kallat KERS-system som hämtas från F1, ett system som återvinner bilens bromsenergi i någon form av batteri, som sedan ger en extra puff vid acceleration.

Oavsett om den blir snabbast eller inte kommer Valkyrie alltså att flyga fram och frågan är om världsrekordtiden runt Nürburgring ändå sitter löst nu? Runt hundra bilar ska byggas, plus ett 20-tal enbart avsedda för racing.

AMR

Aston Martin Rapide AMR

Lika förbluffad som av ovanstående superlativer blev jag av AMR, en helt ny design- och utrustningslinje från märkets motorsportavdelning som, hitintills, förädlar de gamla bilarna – lilla V8 Vantage och stora fyradörrars Rapide. Temat är ”racing” och när avdelningen är klar med de eleganta kärrorna ser de verkligen giftiga ut. I Genève-montern stod en familjeriktig (nåja!) Rapide S i klassiskt Aston-grönt och såg mycket arg ut. Jag darrade ändock fram och fumlade upp handtaget till en brevinkaststor förardörr. Där inne var det trångt som en barnhandske, alltihopa totaldraperat i alcantara och kolfiber.

När jag väl klämt mig ned i en alltför näpen skalstol i – kolfiber förstås! – gled mina nariga vinterfingrar hänfört över mittkonsolens spegelblanka kolfiberpanel. Jag kramade sedan en magisk liten sportratt som till hundratio procent var handsydd i den moderiktiga syntetmockan. Bara den lär väl kosta 150.000. Därefter skulle jag non-galant sätta mig i baksätet men såg nog mer ut som en funktionshindrad flodhäst när min lönnfeta kropp skulle placera sig i den fem meter långa fyradörrarslimousinen.

Baksätet i Rapide AMR – Rejsigt och klaustrofobiskt! Foto: Aston Martin

Väl på plats slutade jag att andas och cellskräcken tog abrupt vid. Jag vill inte prata om hur jag måste ha sett ut när jag skulle göra exit. Nej, bilritarna på Aston Martin var nog grundligt bakfulla den dagen de skulle designa den här bilen. Eller så brydde de sig bara om att den skulle vara skön som en älva, och där lyckades de ju vida över förväntan!

Nu är Rapide visserligen den sportigaste sedan-bilen på marknaden som, trots automatlåda, går som en renrasig sportbil på vägen. Den där 550-hästars V-tolvan på sex liter har dessutom en sång, gång och kraftutveckling som ingen annan fyradörrarsvagn kan matcha. Men känns det verkligen äkta att fylla en sådan här tvåtonspjäs med alla dessa racing-attribut? Nja. Fast man kan förstås inte låta bli att älska den ändå; den är ju så cool så man dör!

Rapide S i ”standardutförande”. Vacker och spektakulär som bara en fyradörrars-Aston kan vara! Foto: Aston Martin

Filip Ericsson

Det här inlägget postades i Bilsalonger, Nyheter. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *