Nya Lexus LS500 bländar i Detroit

En ny stor-Lexus är alltid en svindlande aktualitet, åtminstone för världens bilindustri och allehanda kalenderbitande, allätande bilentusiaster precis såsom undertecknad. För 28 år sedan häpnade jordens murvlar och lika delar industrigubbs när det gigantiska korv-å-mos-märket Toyota lanserade sitt lyxmärke genom den magiska, helt oslagbara Lexus LS400. Det skedde i Detroit 1989.

Skrämselhickan gick som en löpeld genom västmakternas styrelserum. En sådan här rymdprodukt kan vi inte skapa, viskades i kör. Raffinemanget var astronomiskt – lasersvetsarna gav inga märken i plåten, V8-motorn saknade helt vibrationer och bullernivån i kupén var overkligt låg. Det blev bara ”strimlor kvar av statussymbolen” som svenska Teknikens Värld uttryckte det när man duelltestade den omtalade Lexusen våren 1991. Och det var världsbästa BMW 735i som utgjorde strimlorna.

LS400 var den första bilen att pryda Lexus-namnet och gjorde succé vid introduktionen i januari 1989. Den nya japanska lyxbilen såg inte mycket ut för världen men var tekniskt överlägsen och mer raffinerad än allt annat, inklusive de åldrande tyska lyxvagnarna.

Nu har Lexus LS generation nummer fem (lite beroende på hur man räknar) gjort stilig entré i bilens förlovade (förlorade) land Detroit. Beskåda det sanslösa dollargrinet med den vansinnigt utmejslade spindelnätsgrillen – märkets nyvunna signum – ståtandes där fram. Notera de kostymbeklädda japanerna som vid sidan om sin himmelska kreation tycks utstråla en sprickande stolthet men tillika ovana inför stjärnfotografernas bedövande fotoblixtar och haktappande publik.

Idag är konkurrensen hårdare, tyskarna är uppkopplade, moderna och förkrossande perfekta. Den slimmade japanen kan näppeligen visa någon total överlägsenhet som den chockerade med 1989. Men den lär knappast heller svika oss med förutspått utsökt bearbetade detaljer inombords och perfekt balanserad, vibrationsfri mekanik som sannolikt kommer att föra det ursprungliga Lexus-arvet in i nästa decennium.

Överdrivet utmejslad Lexus-grill i nya LS500. I övrigt kanske den mest harmoniskt ritade stor-Lexusen sedan starten 1989. Lång, låg, bred och coupé-lik ska den stjäla tyskbilskunder.

En ny V6 på 3.5 liter som med dubbla turboaggregat ger hela 421 hästkrafter kommer, tillsammans med en likaledes färsk tiostegad automatlåda, ge sportbilsfart åt den tillvuxna men faktiskt lättare vagnen. Runt 90 kilo har skalats bort trots att LS500 mäter rejäla 523 cm från front till akter. 0-100 utlovas till under fem sekunder.

Under ytan hittar vi den nya skalbara, bakhjulsdrivna plattformen i lättviktsmetaller som introducerades i den spektakulära GT-sportbilen LC500 för ett tag sedan. LS500 kan dessutom beställas med fyrhjulsdrift. I cockpit står givetvis de modernaste infotainment- och elektroniska förarhjälpmedlen till buds, liksom heldigitala instrument och superstereo från Mark Levinson.

Hypermodernt, elegant och egensinnigt inuti nya LS500.

Genom den cylinderfattiga men turbopotenta drivlinan lär man kunna förutsätta närmast ljudlös och sömlös fartökning därtill. Någon V8 finns alltså inte under huven på nya stor-Lexusen och det är första gången det händer.

Framöver lär vi dock få se ett hypersnabbt hybridalternativ, märkets signum idag, och en inte alltför vågad gissning är att det blir samma drivlina som i sporthybriden LC500h, en stark och sofistikerad enhet som bjuder till dans med V6 och elmotor på totalt runt 350 hästkrafter. Drivlinan innehåller även en unikt sinnrik automatlåda som kombinerar steglös teknik med mekaniska steg. Om det är denna hybrid eller någonting ännu mer spektakulärt som så småningom hittar ned i stora LS återstår att se.

Ett hårdtest mot den overkligt tuffa konkurrensen i form av hittills oslagbara lyxskeppet Mercedes S-klass och purfärska, galet teknikspäckade BMW 7-serie får avgöra om LS500 håller vad den lovar. Men nog ser det bra ut redan nu.

Filip Ericsson

Det här inlägget postades i Nyheter. Bokmärk permalänken.

3 svar på Nya Lexus LS500 bländar i Detroit

  1. Mats Monie skriver:

    Jag instämmer om det bedrövliga trynet. Har man annan smak i Japan? Bilen har annars snygga former. För övrigt; borde man inte byta beteckning på IS -serien som lätt leder tankarna åt annat håll?

  2. Daniel Karlsson skriver:

    Alltid kul att kolla in här !

    Alltså, moderna bilar, det kanske är jag men…
    Aldrig har vi haft så flexibla, förlåtande och effektiva motorer.
    Varför ska man då behöva en 10 växlad automatlåda ?

    På BMWs 8 växlade automater skulle man lätt plocka bort 2 växlar.
    1an använder bilen i max 3 meter, och 30 meter senare kör man på 4ran.

    Vilket också får till följd att i underbara 80 km/h kan bilen svårligen bestämma om det är 7an eller 8an som passar bäst…

    Audi använder GPS kartmaterial för att ”assistera växellådan” till att välja rätt växel, ja snart behöver man ingen kardan, för växellådan når ända till bakaxeln.

    Och Lexus då, tja vad ska man säga, jag kan inte komma över att den ser ut som Rovdjuret i nosen.

    https://i.ytimg.com/vi/aSaLMptH3h8/maxresdefault.jpg

    Men det är säkert en i flera andra avseenden en fantastisk bil, och förmodligen den som fått BMW och Mercedes att överhuvudtaget överväga Hybriddrivlinor.

    Daniels kopp te, denna gången lite överlag med negativa tongångar. 🙂

    • admin skriver:

      Alltid kul med dina kommentarer! Jag håller med dig, Lexus bilar har knappast rosat marknaden med vackra former. Jo, IS-serien har alltid varit snygg men gällande yttre design är tyskarna förstås vassare, inget snack om saken. Jag har alltid gillat Lexus ändå, särskilt deras större vagnar har innehaft en ypperlig grad av förfining och oöverträffad kvalitet som har inneburit något unikt på lyxbilsmarknaden. Perfekta transportmedel, inga entusiastbilar!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *