BMW 3-serien har blivit en pråm. Det har gått överstyr. Trean är numera en bil för it-pappor i 35-årsåldern med prasseljacka, tjocka glasögon, smal byggnad, skäggstubb – och tjänstebil! 3-serien är en ikon, en kompakt, ungdomlig och tysk sak med hög kvalitet och hög prislapp. Men år efter år har den svällt, gjorts folkligt säker, bekväm och lätt att familjeleva med – lattemammavänlig. Bah! 3-serien finns inte längre, inte i sin själ.
Men jag har lösningen: Först bör man göra 3-serien till 4-serien, alltså där även sedan- och Touring-varianterna blir fyra-serier. Låt lattemammorna och controller-papporna köra i sina fina tillrättalagda familjebilar med knattrande dieslar och BMW-märke i fronten, det är det de vill.
Men för att BMW ska återupprätta sin heder, för att värna om de kärnvärden som en gång gav dess rikedom och berömmelse, måste de även göra en ny 3-serie, en retrovagn med de ursprungliga värdena intakta, återinförda. En liten, bakhjulsdriven, torr, stram, och dyr bil med dubbla runda lysen fram. Max 4.5 meter lång, max 1300 kilo. Inga dieslar, inga turbomotorer, inga automatlådor, ingen fyrhjulsdrift, bara en renodlad kvalitetsvagn att njuta gammaldags bilkörning med.
Med rak sexa, manuell spak, drivning bak, två eller fyra dörrar. En bil för singlar och DINKS med karriärer. Men har de barn kan trean förstås också fungera som andrabil, som entusiastfordon. En bil där inga barnstolar får plats, där ingen glass kommer att spillas på den tyskt sträva, välsydda velourklädseln, där ingen kombikaross finns tillgänglig.
Volymbilen ska heta 323i, med en sugsexa på, säg, 190 hk. Den ska låta och gå som en gammal M30-motor fast med modern avgasrening och förbrukning. Fejkat motorljud är förstås bannlyst! Det ska också finnas en instegare som ska heta 318i, med en icke turboladdad och gott varvande fyra på typ 140 hk. Sportavgassystem med riktig knorr ur avgaspiporna ska finnas som tillval. Toppmodellen är 333i med bottenstark sugsexa på 245 hk. Mekanisk diffbroms är standard, liksom varvräknare i en enkel, väl utförd och närmast komiskt ergonomisk förarplats.
Den nya 3-serien ska vara modern, under skalet finns ingen retro. Lättviktskonstruktion med höghållfastsstål, aluminium och kanske lite kolfiber. Men inga kolfiberbitar i interiören, effektsökeri är förbjudet! Modern säkerhetsstandard, självklart antispinn och antisladd – men allt måste vara urkopplingsbart utan knussel.
Hur ska den se ut? Som en BMW E30 i modern tappning. Stram, upprätt linjeföring men med modern aerodynamik. Och hur ska man klara det konststycket? Jo titta på märkets konceptvagnar de senaste åren, där 3.0 CSL Hommage (se nedan) kanske är det mest briljanta exemplet. En sådan förening av klassiska och moderna linjer har sällan skådats. Och så vansinnigt snygg den är! Så vad väntar ni på BMW? Jag köper, och ert varumärke är räddat därtill.
Med en ny äkta 3-serie skulle folk bli påminda om vad som en gång gjorde BMW så starkt, så eftersträvansvärt. En sorts omvänd ”halo car” som köps av bilentusiaster, de som fortfarande vill köra bil själva. Samtidigt knattrar de lyckade medelklassfamiljerna vidare i sina kombi-bumsar och vinstmaskinen kan fortsätta som tidigare. Men nu med likaledes glada entusiaster, unga som gamla! Ordningen återställd.
Filip Ericsson
Tror det glödde från tangenterna när du skrev! Här var det ren och skär ilska över hur BMW fjärmat sig från sport till komfort. Finns ett uttryck; ¨han blev med tiden tämligen fet¨. Det är precis vad som hänt. Och inte bara BMW. Men nog hade man hoppats att BMW skulle stå upp bättre mot tidens mainstream. Dags också att bryta trenden av tokstarka motorer som framgår av dina förslag.
Delar alltså helt din uppfattning – nästan. Kanske borde det ändå finnas plats för en barnstol? Det funkade i alla fall på min 2002 Ti på 70-talet. För övrigt ett kärt återseende med bilden på den orangegula skapelsen, på pricken som min BMW.
Mats Monie
Jo orden bara rann ur mig! Men visst, kan man klämma in en barnstol där så är det inte hela världen. Men det ska inte vara prio vid utvecklingen, basta! Familjer kan köra Avensis, eller nya 4-serie Touring som jag förespråkar..
Jag visste nästan att nöten skulle vara svår att knäcka.
Du snubblar omkring modellen, men träffar inte riktigt rätt.
BMW e82 125i, en av de riktiga doldisarna i modellprogrammet.
http://drivemagazine.co.za/drive-test-bmw-125i-coupe/
Av för mig okänd anledning tillverkades inte 130 Coupé utan bara 135 och då med turbo.
Min far hade för övrigt syster bilen 123d och har nu bytt upp till 225d
Och med 225 menar jag förstås en riktig 2-serie, inte något felhjulsdrivet höghus.
/ Daniel
Aah, 125 Coupé, just ja den är ju äkta BMW spot on!
Taklucka ! TAKLUCKA !!
Skämt åsido, Bmw tillverkade den sista riktiga BMWn 2013.
Den är tyvärr en parentes i produktionen, därav uppmärksammades inte nedläggningen.
Längd 4360
Fanns ej tillgänglig som kombi.
Hade 6cyl sugmotor.
Fanns med taklucka 🙂
Är lite överviktig med 1480 kg.
En snabb sökning på blocket och Bytbil ger 1 EN! träff.
Det får bli en liten nöt att knäcka vilken modellen är.
/ Daniel
Ja, taklucka självfallet, handvevad! Hmm, kan det vara en 130i? Men nog duger väl M235i också, kom jag på? Lite mjuk och larvig med turbo och de flesta beställs väl med automat, men ändå! Men en kompakt svansviftande retro-trea, det skulle få mig att skutta av glädje!