Bilspotting i Wien DEL II

Av olika anledningar har jag hamnat i finkulturhuvudstaden Wien igen och självklart kunde jag inte hålla fingrarna borta från att fota bilar. Det kryllar ju alltid av roliga, intressanta och fina bilar i europeiska storstäder. Fokus denna gång ligger på svenska rariteter men andra godbitar spottades förstås också. Nedan följer mitt något excentriska urval:

012

Ovan: Vår svenska folksjäl stramt och upprätt personifierad. Nog sticker den extrema lådformen ut i dagens Wien alltid! Volvo 740 GL växer ju på träd här hemma även om beståndet faktiskt börjar tunnas ut nu år 2013. Modellen ansågs nästan för fin för vanligt folk när den dök upp 1984, två år efter lyxbilen Volvo 760. Stor och nästan lite vräkig och ganska rejält dyr dessutom. Men som vanligt när Volvo släpper en ny bil som alla tycker är för dyr spred den sig i familjelagren. Bara när Saab 9000i dök upp 1986 fick den en riktig svensk konkurrent. 740 hade sina fördelar givetvis men var också en förvånansvärt omodern skapelse med trötta B23-motorer, bakhjulsdrift och stel bakaxel. Bilen på bilden är i ett härligt originalskick och som vanligt i Centraleuropa har rosten hållit sig borta. Men nog behöver den en upputsning för att skina som en svensk prestigebil bör göra i en diplomatstad som denna!

002 (5)

Ovan: Volvo igen och en raritet av helt annan kaliber. En Volvo 144 i korrekt 70-talsorange är ju egentligen inte märkvärdigt alls, men vilket skick och som den sticker ut i Wiens moderna gatubild! Volvo 140 var ju i exakt samma position som 740 närmare 20 år senare; en ny Volvo i boxdesign som ansågs dyr och som alla ville ha, som sedan inte alls visade sig för dyr eftersom varenda kotte i Sverige skaffade sig en. Denna 144 är dock i slutet av sin levnadsbana, det ser ut att vara en 74, alltså sista årsmodellen. Sedan kom folkhemmets konung 240 och tog över.

009

Ovan: Alltid är det lika kul att spotta Saabar närhelst man är utomlands. Denna fina tredörrars 900 med spoiler och turbofälgar från gissningsvis tidigt 90-tal gick ju inte att missa. Måste vara härligt att kryssa fram med en sådan i storstadstrafiken med tanke på den fina styrningen och fasta chassiet, sittandes i en utsökt förarstol och ha total kontroll framför en flygplansinspirerad instrumentbräda. Och helst med turboknuff när man svänger ut på boulevarderna och ska hinna föra alla Mercedes och BMW till nästa trafikljus!

006 (3)

Ovan: Nästan lika ovanlig i Wien som den första Saab 900 är efterföljaren, som var så efterlängtad att en hel TV-reklamkväll tillägnades den någon gång under hösten 1993. Men den nya mellanklass-Saaben visade sig vara ett riktigt sorgebarn där samarbetet med GM inte verkade ha fungerat. Nya 900 byggde ju på ett Opel Vectra-chassi och föll isär som ett korthus. Men Saab ordnade problemen och till slut blev 900 en riktigt bra bil, även om det tröga och klumpiga chassiet förblev det samma. Så här i efterhand ser man en högst egen karaktär, ut- såväl som invändigt. En snygg Saab helt enkelt. Men den gamla är bättre!

011 (2)

Ovan: Att besöka Wien utan att spotta en drös med Porschar är knappast möjligt och den här var den finaste. Visst dräller det av 996 och 997 men hur kul är det att fota dem? Nej, en äkta luftkyld 911 ska det vara och visst passar de i vitt? Här en 911 Cabriolet med svarta Fuchs-fälgar, en klassisk kombination! Cabrioleten kom 1983 i form av 911 SC och året efter ersattes den av 911 Carrera 3.2, en bil som tillverkades till 1989. Om bilen på bilden är den ena eller den andra, det ser jag inte. Någon som vet?

010 (3)

Ovan: Första generationens Mazda Miata vill man inte missa, en mytisk bil som är betydligt större än summan av sina beskedliga delar. Den startade ju trenden med öppna roadsters i rimlig prisklass och återuppfann samtidigt den riktiga folksportbilen när den presenterades 1989. Trots framtoningen av hårfrisörskebil kunde inget vara mera fel. Miata var en riktig sportbil som kunde rastas på bana med utsökt kontrollerade ställ. Dess fantastiska balans och precision i körkontrollerna saknade motstycke. En drömbil med 116 hk!

IMG_0160

Ovan: En äkta Willys Jeep kräver väl knappast någon förklaring. Fullt utrustad med spadar, yxor, märken och antenner dessutom! En galen syn i trafikmiljön 2013. Men med tanke på att Wien var ockuperat av segermakterna ända fram till 1955 bör det väl finnas en del Jeepar kvar!

Filip Ericsson

Det här inlägget postades i Bilspotting och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *