Tillbakablick – Stockholms bilsalong 1994

Många anser nog att 1990-talet var ett mediokert decennium med löjligt mode, ekonomisk kris, nynazism, etniska krig och elände i kölvattnet av den sovjetiska kollapsen. Men det var också i det decennium jag växte upp, jag var ju 14 när det inleddes. Någon kris i min trygga småstadstillvaro märkte jag dock aldrig och därför förknippar jag 90-talet med något positivt.

Det bästa av allt var dock bilarna som onekligen hade mer karaktär än idag. Det var en tid när plattformstänkandet ännu låg i sin linda, när Volvo var svenskt och Saab åtminstone halvsvenskt. BMW byggde inga suvar, framavlade märken som Mini fanns inte och Rolls och Bentley var brittiska med bara brittiska grejer under skalet. Mitt under denna härliga tid, i februari 1994, hade jag glädjen att besöka Stockholms bilsalong och nedan följer ett kollage därifrån. Se och njut av några av de stringenta läckerheterna från vårt underskattade 90-tal.

skanna0003

Ovan: En 18-årig och 90-talskorrekt undertecknad beundrandes en riktig sportbilsfavorit – Honda NSX. 90-talet var verkligen Japans. Man invaderade USA med moderna och pålitliga plåtlådor och fick därigenom den amerikanska bilindustrin att nästan gå i putten. Flera ikoniska modeller såg dessutom dagens ljus och NSX var deras konung. Så lågmäld och smakfull, så avancerad och förkrossande mot konkurrenterna. NSX körde jämnt med Ferrari men kunde användas av farmor. Den utspisade samtida Porsche 911 genom att verka 20 år yngre. Super-Hondan med sin anspråkslösa (men toppmoderna) V6:a och avancerade aluminiumkaross kom redan 1990 men var fortfarande ett riktigt blickfång 1994.

skanna0002

Ovan: 850 CSi var sportvarianten av den vackra men svala BMW 850i och den nya toppmodellen var det närmaste man någonsin kom en riktig M-version av den stora gran turismon. 8-seriens design var utsökt och som saltad CSi blev den ordentligt fet. 5,6-liters V12:a på 380 hk, dock endast med enkla kammar och två ventiler per cylinder. 850 CSi kördes mot Ferrari 456 GT i Automobil nr. 8 1994 och BMW:n ansågs mellan raderna som den bättre bilen. Ferrarin vann dock de känslomässiga ronderna med fantastisk gasrespons hos en magisk motor och drog dessutom till sig alla blickar.

skanna0001

Ovan: 90-talets BMW M3 hade förvandlats från en fyrcylindrig homologeringsikon till en tyngre och mer GT-betonad och sexcylindrig sportvagn. M-versionen av E36:ans 3-serie var dock en riktig ulv i fårakläder och fortfarande dög den att jaga Porschar med. Detta med plats för fyra med bagage och full funktionsduglighet vid åretruntbrukande. Ungdomstycket gör dem billiga idag och den som hittar en fullservad i originalskick kan skatta sig lycklig.

skanna0005

Ovan: Jaguar XJ220 var ett barn av en fullt blommande superbilsera, en epok som pågått sedan 70-talet med Lamborghini Countach och utvecklats till fullo i och med 80-talets Ferrari F40 och Porsche 959. Alla ville hänga med men när Jaguars bidrag var färdigt hade luften gått ur marknaden och den världsekonomiska krisen var ett faktum. Många XJ220 förblev osålda men det hindrar den inte från att vara en fantastisk ingenjörsprodukt som försakat romantiska Jaguar-värden till förmån för seriös racingteknologi. XJ220 hade bara en V6:a, förvisso dubbelturboladdad, men var ändå världens snabbaste bil tills McLaren F1 tog över titeln 1994.

skanna0004

Ovan: Ytterligare ett superbilsbidrag och denna är min absoluta favorit i den flamboyanta genren. Bugatti EB110 var helt överlägsen nutidens Veyron i karaktär och smakfullhet och var samtidigt en ren uppvisning i utsökt teknologi och detaljfinish. Dessutom var den behaglig och lättanvänd trots att den var så superbilsaktig i själ och hjärta. EB 110 gjorde nästan 350 km/h utan dramatik och det för 20 år sedan.

skanna0006

Ovan: Det amerikanska sättet att konstruera en superbil. Viper var en riktig käftsmäll av vräkig design och urkraft utan så mycket finteknik eller byggfinish. Ändå är det svårt att tycka illa om den, Viper är idag en sann klassiker som har byggt ett starkt varumärke omkring sig. Den första, öppna versionen hade inte mycket att sätta emot europeiska sportbilar men lastbilsmotorn med tio cylindrar som förädlats av Lamborghini var en mäktig pjäs. Den som ville synas extra mycket i sin sportvagn valde i första hand en Viper.

skanna0007

Ovan: Ferraris nya gran turismo slog ner som en bomb i Genève 1992. Världen hade verkligen väntat på en modern GT från märket som i princip skapade genren, och med 456 GT hade man gjort en ytterst smakfull och modern tolkning av konceptet. Den var klockren i design inifrån och ut och hade en helt ny V12:a på för tiden utomordentliga 442 hk utan överladdning. Utsökt att se i varje detalj men röra fick vi inte.

skanna0008

Ovan: Alltid lika roligt att provsitta var Mazdas supersuccé Miata i ursprungsversion. Här visas den lätt uppdaterade varianten med 1,8-litersmotor, nya fälgar och inklätt bagageutrymme. Ursprungscharmen var kvar men utvecklingen mot en något mer civilicerad sportbil hade här tagit fart. Den enkla, rättframma förarplatsen var dock fortfarande den samma med den alldeles utsökta, handledshöga växelspaken som kopplades till världshistoriens skönaste växellänkage. En drömbil i all sin helrätta enkelhet och en tidig Miata får gärna stå i mitt garage framöver.

Filip Ericsson

Det här inlägget postades i Bilar & bilindustri och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *