Porschebroschyren 1978

porsche 1978_

DET ÄR SENSOMMAR 1977 och du sitter i ditt vardagsrum i trerummaren i Monte Carlo. En sval bris fläktar gott genom den vidöppna glasdörren på tolvte våningen. De tunna vita gardinerna fladdrar lätt och solen gassar in i det ljusa rummet där du bläddrar avmätt i den senaste Porsche-broschyren. På din nya färg-TV skränar publiken under en Borg-match. Du är pinnsmal, så de tajta bleka jeansen smiter åt alldeles rätt runt din solbrända stjärt. Ditt långa solblekta hår är knutet i en fläta och framför dig står en iskall San Fransisco och läskar.

De urtyska kreationerna läskar lika mycket som den moderiktiga drinken, för på ett heluppslag du precis har slagit upp presenteras Porsches hela modellprogram. Dina ögon smeker den klassiska niohundraelvans konstfulla kurvatur och du skräms lite av Turbons svullna, maskulina bakskärmar och dess fräna jättevinge där bak.

Den subtila standard-elvans perfekta proportioner och utsökta detaljer passar dig nog mer. De svarta, svårt smakfulla Fuchs-fälgarna får din mun att vattnas som en Pitbull framför en fårfiol. Elvan skulle göra sig perfekt på de vindlande serpentinvägarna kring Rivieran och fungera som ett vinnande dragplåster framför de sköna damerna runt tennisklubben.

Men kanske är det med den avantgardiska 928:n med de schvungiga telefonfälgarna som du bör anlända? Och V8 är ju alltid fränt. Mullret den framkallar lär imponera även på det fina folket vid marinan. Och vad passar bättre än den till dina frekventa turer till alla dessa europeiska metropoler som du har vant dig vid? En outtröttlig vinthund med möjlighet att forsa fram i 230 km/h utan ett uns dramatik. Den får det bli!

Den vita, ruggigt folkliga 924:n ignorerar du. Kanske hade den fungerat när du en gång var ung språkresestudent, men inte nu. Visst är den hala formen briljant och nog lär den smita runt Monacos vägkurvor med den bästa vigör, men det skulle liksom skära sig för mycket i de kretsar du frotterar. Det får bli en mörkblå metallic 928 med sadelfärgat läder, så du får nog bemöda dig med ett besök hos din lokala Porsche-handlare redan på måndag!

porsche 1978__

Filip Ericsson

Det här inlägget postades i Bilar & bilindustri. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *