Nya Volvo S90 – Äkta premium i pånyttfödda Volvo

 volvo_s90_3

När Volvos invanda storbil S80 (och snart V70) äntligen ersätts är det det gamla modellnamnet S90 som dammas av (och V90). För under ett par år vid slutet av 90-talet fanns ju faktiskt en S90 i produktion, ett undanskymt historiskt mellanspel som innebar att den gamla lyxdroskan 960 fick en mild uppdatering i väntan på helt nya S80 som visades försommaren 1998.

Nu är det nya tider och det kinesiska ägarskapets frukter har börjat skördats ordentligt. Stora sedanen S90 är, efter SUV-succén XC90, nummer två ut i den med Volvo-mått mätt enorma modellexpansion som för tillfället är under uppsegling. Den helt nya tekniska plattformen och de helt nyutvecklade drivlinorna som gjorde premiär i XC90 är kärnan i det nya Volvo och därmed även i nya S90.

I alla tider har det varit en stor nationell händelse närhelst en ny Volvo presenteras för Sverige och för världen. Så är det även denna gång; när märkets nya stora sedan visades i början av december 2015 var intresset från Sveriges motor- och dagsmedier lika hysteriskt som alltid, och även i den internationella pressen har intresset varit stort. Och premiäryran håller i sig, inte förrän på bilsalongen i Detroit i januari 2016 sker den officiella premiären och till handlarna når den nya bilen troligtvis framåt sommaren.

volvo_s90_11_2

Den eleganta, coupéliknande profilen hos nya Volvo S90. Nästan mer Audi A7 än A6 till konceptet och en frisk fläkt i segmentet av stora premiumsedaner.

Förväntningarna är enorma, XC90 har ju gjort global succé i motorpressen och vunnit ett flertal internationella priser. S90 innehåller samma teknik och alla förväntar sig därför att succén kommer att smitta av sig också till den lågbyggda brodern. Hittills, innan någon har kört bilen, ser det bra ut, väldigt bra.

S90 är alltså den andra modellen att släppas ut genom fabriksportarna efter Volvos ”pånyttfödelse”, det vill säga efter att den kinesiska bilgiganten Geely övertagit verksamheten från Ford 2010. Liksom en annan asiatisk koncern, indiska Tata som gjort underverk med Jaguar/Land Rover, har det visat sig att Geely hittills har förvaltat Volvo på ett mycket lyckosamt sätt. Där Ford höll vårt svenska märke på sparlåga genom i princip hela ägandeskapet har Geely möjliggjort stora banklån och tillåtit Volvo ansenlig handlingsfrihet som har lett till stora och nödvändiga investeringar. Idag är man mer oberoende än på mycket länge och vinsterna trillar följaktligen in.

Snabbt påbörjades utvecklingen av en helt ny plattform och nya drivlinor som ska stå till grund för alla modeller, något som skapar totalt oberoende som självständig biltillverkare. Nya fabriker har byggts i Sverige såväl som i Kina och även i USA har bygget av en ny anläggning inletts. På senare tid har vidare en andra plattform för de mindre bilarna (CMA) börjat tas fram och den kommer också att stå till grund för Geelys modeller.

volvo_s90_7

Den nya strukturen för de större bilarna kallas för SPA (Scalable Platform Architecture) och kan, precis som bilindustrimodet idag föreskriver, anpassas för bilar i olika storlek och segment. Den är framhjulsdriven med tvärställda tre- och fyrcylindriga motorer och kan inrymmas med fyrhjulsdrift såväl som hybridsystem. XC90 var den första att presenteras med den helt nya tekniken och dess succé har hjälpt Volvo att slå försäljningsrekord 2015. Detta visar att alla som tvivlade på märkets fyrcylindriga policy (jag är en av dem), hade fel. Den stora lyx-suven säljs ju endast med raka fyror, något den är helt ensam om i sin klass, och som gör att den känns framåtblickande och sticker ut från mängden.

S90 är en klassisk stor sedan i samma härad som Audi A6, BMW 5-serie, Mercedes E-klass m.fl. och därmed ett självklart inslag i märkets kärnpalett. Nuvarande S80 har tillverkats sedan 2006 och har varit i skriande behov av en ersättare ett bra tag nu. Byggd på en Ford-platta är den en kompromiss och S80:n har aldrig riktigt kittlat sinnena eller för den delen nått upp till tyskarnas ”premium”-nivå i känsla eller design. När tyskarna sedan har kommit med nya modeller har det blivit ännu tydligare att den stora Volvon inte har haft mycket att sätta emot.

Nu blir det ändring på det. XC90 ha visat sig hålla samma klass som de tyska SUV-konkurrenterna i egenskaper såväl som känsla och design, och nya S90 blir av bilderna att döma en fullvärdig fortsättning på det spåret. Tekniken är som sagt den samma och in- såväl som utvändig design talar samma tydliga språk – Volvo har för första gången visat en bil som på allvar ska matcha de tyska storsedanerna. Om den håller vad den lovar kan vi förstås inte veta ännu men allt talar egentligen för succé.

volvo_s90_26

Högklassig och modern som en Volvo-interiör aldrig tidigare varit. Samma layout som i XC90 men med egen profil. Nu är man ikapp tyskarna!

Motoralternativen överensstämmer i princip med XC90 med två fyrcylindriga dieslar på 190 respektive 235 hk (D4 och D5), en fyrcylindrig bensinare på 320 hk (T6 AWD) samt en hybrid med en elmotor kopplad till nämnda bensinfyra. Denna (T8 AWD) utgör toppmodellen och utvecklar totalt 407 hk. Alla motorer är på två liter och har turboladdning, medan T6-bensinmotorn även huserar en kompressor (!). D4 är framhjulsdriven och kopplas till en sexväxlad manuell låda medan resterande modeller är fyrhjulsdrivna och får den nya åttastegade automaten från XC90. Senare väntas svagare bensinare såväl som dieslar och hybrider.

S90 är en stor bil med sina 496 cm på längden och därmed lite längre än sina konkurrenter. Med ett axelavstånd på 294 cm utlovas betydligt bättre innerutrymmen än den ganska trånga S80. S90 är dock lite smalare och betydligt lägre än denna och det ger den helt andra proportioner. Volvo har fått till en slank, coupéliknande profil med kortare överhäng och längre huv, där märkets nya, framträdande frontdesign och ett iögonfallande bakparti är pricken över i.

Märkets nya frontdesign inleddes med XC90 och utgör ett exceptionellt starkt Volvo-ansikte som syns på långt håll i trafiken. Samtidigt ser det särdeles modernt ut. S90 är en vidareutveckling av detta där den största skillnaden är att grillen buktar inåt istället för utåt som på XC90. Antagligen ger detta sedanen ett sportigare uttryck, eller?

volvo-s90-2016-058-980x736

Härliga former, utomordentlig finish och utmärkta materialval. Här vill man sluka mil!

Interiören följer temat från XC90 med ett nytt invändigt formspråk – toppmodern infotainment med digitala instrument och ett makalöst fint detaljarbete som knappast ligger tyskarna efter. S90 har dock en egen design och av bilderna att döma verkar den ännu elegantare än XC90. Den ut- såväl som invändiga designen har redan fått många lovord i internationell press, man uppskattar att Volvo gör något eget och inte kopierar tyskarna. Den yttre formen ger ett fräscht och mycket Volvo-starkt uttryck och interiören anses minst lika fin som hos Audi eller BMW. Nya Mercedes E-klass, som nyligen har avslöjat sin interiör, har dock tagit ett jättekliv gällande utförande och modern elektronik och blir ett verkligt test för Volvo att hålla stången.

I XC90 har det nya chassit och de nya drivlinorna visat sig fullt konkurrenskraftiga i premiumligan, även om saknaden av en sexcylindrig motorgång kan visa sig ibland. Allt tyder därför på att även S90 kommer att vara dynamiskt framstående och den fyrcylindriga linjen ger om inte annat modernitet och egensinne åt klassen. Nu ser vi förstås fram emot storkombin V90 som förväntas bli den verkliga storsäljaren i Sverige. Frågan är om den blir för dyr för oss men Volvo har utlovat ett basbelopp som passar svenska tjänstebilsåkare, och denna oro har ju alltid drabbat oss när en ny Volvo har presenterats. Och vi har haft fel varje gång!

volvo_s90_10_3

Imposant bakparti, och kanske den knepigaste delen på bilen. Någon har sagt att det fungerar bättre i verkligheten. Var och en får avgöra.

Filip Ericsson

Det här inlägget postades i Bilar & bilindustri, Nyheter och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *