Nya S-klass Coupé & stora Mercedes-coupéer i historien

W111 Coupémercedes-benz_s_500_coupe_4matic_3

Mercedes, en av de äldsta, mest statustyngda och framgångsrika biltillverkarna genom tiderna, är lika känd för sina transportbilar och outslitliga taxibilar som för sina flamboyanta lyx- och sportvagnar för världens alla playboys, direktörer och filmstjärnor. En genre där man särskilt har utmärkt sig är den stora coupé-klassen, det vill säga den lilla exklusiva grupp av riktiga lyxbilar med två dörrar, fyra sittplatser och elegant taklinje.

Vi pratar alltså inte om renrasiga GT-bilar, utan om stora lyxvagnar där bakdörrarna har bytts ut mot snyggare karosslinjer. För att klargöra kan jag nämna Bentleys Continental-coupér från 50- och 60-talen liksom 70-talets Rolls Royce Corniche Coupé och nutidens Phantom Coupé.   

När detta skrivs har Mercedes i dagarna släppt officiella bilder på den mycket efterlängtade coupé-versionen av den nästan lika purfärska Mercedes S-klass. Den officiella premiären sker på bilsalongen i Genève i början av mars. Det som först slår en är hur enastående vacker bilen är och formerna verkar nästan helt tagna från den undersköna konceptbilen Concept S-Class Coupé som visades i Frankfurt i höstas. Linjerna är närmast osannolikt smäckra och böljande med till synes perfekta proportioner som tillsammans skapar en särdeles sportig såväl som elegant coupé-profil. Mercedes designteam verkar också ha lyckats riktigt bra med att dölja de omfångsrika måtten. Trots bilens dryga fem meters längd ser den smidig och tajt ut, nästan ut som en 2+2-sitsig gran turismo.

mercedes-benz_s_500_coupe_4matic_amg_sports_package_edition_1_18

Och frågan är då om Mercedes har tagit S-Klass-coupén i riktning mot GT-segmentet med ett trängre baksäte och sportigare sättning, det vill säga om man har närmat sig GT-vagnar som Bentley Continental GT och Maserati Gran Turismo? Det återstår att se men oavsett detta är nya Mercan utan tvekan en betydligt mer sofistikerad och avancerad skapelse än nämnda dyrgripar, ett till synes djärvt påstående som dock kan motiveras med att det förstås är nya S-klass som utgör teknisk plattform till den nya coupén. S-Klass har ju formligen trasat sönder konkurrenterna med en lyxvagn som närmast har hoppat flera steg framåt jämfört med tidigare version. Man har helt enkelt återtagit det försprång man hade i fornstora dagar och det lär därför svettas en hel del på Audis och BMW:s utvecklingsavdelningar just nu.

Interiören delas med S-klass men har gjorts något sportigare, framförallt genom den treekrade sportratten, och utförandet blir därmed precis som i sedan-syskonet hypermodernt, superergonomiskt och vanvettigt påkostat – det bästa som finns just nu. Hur baksätet blir vet vi ännu inte, några foton på det har inte släppts, men jag skulle bli förvånad om man inte har säkerställt att två medellånga vuxna får en hyfsat bekväm baksätesfärd.

mercedes-benz_s_500_coupe_4matic_7

Drivlinorna hämtas från de starkaste S-klass-versionerna vilket till att börja med innebär 4,7-liters V8 med 455 hk i S500 Coupé och 5.5-liters V8 på 593 hk i S63 AMG, båda tidsenligt turboladdade. Senare ansluter även V12:orna i S600 samt S65 AMG där den senare förstås får en bra bit över 600 hk. S-klass Coupé blir därmed rena fartmonstret redan i den billigaste versionen!

Frågan är då om S-klass Coupé blir världens bästa bil av idag? Mercedes har ju kombinerat den förkrossande tekniken och förfiningen från S-klass med en underskön kaross, en kombination som saknar motstycke idag. För vilka konkurrenter får den? Det är inte helt lätt att utröna och även tidigare i historien har de stora Mercedes-coupéerna stått ganska ensamma i segmentet. Konkurrentmärkenas coupéer har antingen varit åt GT-hållet med mindre, sportigare och trängre vagnar, eller betydligt dyrare som de tvådörrars fyrsitsarna hos Rolls och Bentley.

Idag finns en hel uppsjö av dyra GT-vagnar från märken som Jaguar, Aston Martin, Ferrari, Maserati och Bentley medan de enda fullstora fyrsitsiga lyxcoupéerna nu utgörs av de magnifika Rolls Royce Phantom Coupé och Wraith, där den senare sannolikt blir huvudkonkurrenten för S-klass Coupé, trots en förväntad mycket stor prisskillnad.

mercedes-benz_s_500_coupe_4matic_amg_sports_package_edition_1_27mercedes-benz_s_500_coupe_4matic_amg_sports_package_edition_1_26

På något vis är dock Mercedes nya lyxcoupé inte ”en i raden” från märket. Att ana ”världens bästa bil” när en ny bilmodell ser dagens ljus händer ju knappast varje dag och indikerar att S-klass Coupé är något alldeles särskilt, något som står ut från det mesta av det senaste årets bilnyheter och som även står ut från de flesta av Mercedes egna nya modeller de senaste åren, något den förstås delar med sitt makalösa fyradörrarssyskon.   

De två, tre senaste generationerna av S-coupéer (som för övrigt hette CL) har inte alls lyft på det sätt som man förväntar sig av efterträdarna till 80-talets lyckade SEC-generation (C126). De har mer känts som pliktskyldiga coupé-versioner av gällande S-klass-bilar som begåvats med ganska intetsägande tvådörrarskarosser. Därför är det så glädjande att Mercedes nu verkar ha hittat tillbaka till fornstora dagar!

HISTORIEN         

Segmentet där nya S-klass Coupé hör hemma är alltså inget nytt för Mercedes och historien om de stora Merca-coupéerna är därtill mycket lång. Dessa dyra, eleganta vagnar för det fina folket har i allra högsta grad hjälpt till att bygga det extremt högaktade varumärke som vi fortfarande känner det idag. Nedan följer så föregångarna till nya S-klass Coupé i rakt nedstigande led.

Mercedes CL – C216, 2006-2013

mercedes-benz_cl500_13

Nuvarande (snart föregående) S-klass Coupé benämndes CL och baserades förstås på föregående S-klass, och därmed var den också en av världens bästa lyxbilar. Men av någon anledning fick den knappt någon uppmärksamhet när den avtöcktes 2006, och nu när den läggs ner är det väl få som höjer på ögonbrynen. Likväl är den heller ingen bil sådana som jag egentligen vill synas i, den känns mer som ett pliktskyldigt val för Hollywood- och Rap-stjärnor alternativt förmögna Beverly Hills-mäklare med glänsande frisyr. Kanske är det en orättvis beskrivning, finare lyxvagn får man väl leta efter, men den saknar på något sätt ”Det”, den lyfter inte riktigt.

Mercedes CL – C215, 1999-2006

mercedes-benz_cl600_uk-spec_2

Beskrivningen av utgående CL ovan kan i princip kopieras när det gäller dess föregångare, Mercedes CL C215, baserad på S-klass generation W220. Och återigen kan det tyckas orättfärdigt. S-klass W220 var dock inte oproblematisk när den skulle ersätta tidigare S-klass, den så kallade ”valen” (W140). På grund av den kritik W140 fick utstå var W220 därmed enligt beställning mindre och lättare – och tunnare byggd. Kvalitetskänslan i sedanen liksom i coupé-versionen CL var därför mer pappig än vad som anstod en stor lyxbil från Mercedes. Dessutom drabbades W220 av en del kvalitetsproblem med spökande elektronik. Om CL också drabbades av dessa låter jag dock vara osagt. I övrigt var den ju trots allt en högstående lyxcoupé med moderna former, stora mängder spjutspetsteknik, ypperlig komfort och fina vägegenskaper. 

Mercedes SEC/CL – C140, 1992-1999

mercedes-benz_600sec_1

Mercedes S-klass W140 – Valen – förtjänar väl en alldeles egen artikel. Genom sina vräkiga yttermått, en bra bit över två tons vikt samt en sex liter stor V-tolva på 408 hk blev den bespottad som ingen annan bil i det tidiga 90-talets globala ekonomiska kris. Trots att den samtidigt var det bästa världen kunde visa upp i bilutveckling hade den ett styvt jobb att fylla det stora tomrum som föregångaren och ikonlyxbilen W126 hade lämnat efter sig, och detta gällde kanske i ännu högre grad tvådörrarsversionen.  

Liksom sitt sedan-syskon var den en riktig klumpeduns och det särskilt i ljuset av den slimmade, perfekt formade företrädaren. Särskilt vacker kan man alltså inte påstå att 140-coupén var, med bland annat lite för mycket plåt över de bakre hjulhusen. Visst var C140 en fantastisk bil rent tekniskt och visst bjöd den på riktig, bergfast Mercedes-känsla i den rymliga kupén, men hur många kommer egentligen ihåg den och vem ville egentligen ha den?

Mercedes SEC – C126, 1981-1991

Mercedes C126 560 SEC

När jag säger att nya S-klass Coupé verkar ha hittat tillbaka till fornstora dagar är det till det 80-talet och Mercedes SEC i C126-generation jag syftar. Mercedes S-klass W126 är kanske världens mest framgångsrika lyxbil genom tiderna och var enligt många också världens bästa bil under många år. De båda föddes under en riktig storhetstid för Mercedes och det inkluderar det designspråk som mejslades fram av den legendariske designchefen Bruno Sacco.

Den framgångsrika stilen inleddes med just W126 vars form producerade lika mycket urstark Mercedes-DNA som perfekt aerodynamik, en effektiv och vacker form som man nog inte har lyckats nå upp till sedan dess. Det briljanta formspråket utvecklades 1981 till en vansinnigt snygg coupé-version som blev en lika omedelbar hit som sedanen två år tidigare.

Världens bästa kvalitet och säkerhet, ett bergstadigt chassi som tillsammans med den fina aerodynamiken såg till att man kunde hålla toppfart (240 km/h för 560 SEC) en hel dag genom Tyskland och sedan anlända utvilad och trygg vid sin destination, en bragd som nog ingen annan bil klarade vid mitten av 80-talet. Och faktum är att inte många bilar når upp till en SEC som snabb långfärdsvagn ens idag. Kvaliteten var sådan att bilen väl var precis inkörd vid 20.000 mil och hölls den bara efter med service enligt schema så gick det väl knappt att köra slut på den över huvud taget. Det är alltså detta mästerstycke som nya S-klass Coupé på något andligt vis ska leva upp till. Frågan är om den klarar det? 

Mercedes SLC – C107, 1971-1980

mercedes-benz_450_slc_5.0_2

Baserad på den berömda ”Dallas-moppen”, tidens självklara SL-Merca, skulle SLC hjälpa till att ta Mercedes genom ett lukrativt och glamouröst 70-tal. Det är dock något motvilligt som jag låter C107 vara med på den här listan. SL och SLC baserades nämligen på ”Compact”-Mercan, tidens outslitliga familje- och taxibil, och hör därför egentligen inte hemma bland märkets stora coupé-bilar. Men positioneringen var faktiskt just där och SLC fick därmed utgöra märkets stora lyxcoupé under hela decenniet.

Och inget fel med det, maken till högpresterande lyxvagn fick man leta efter, med potent V8 på som mest 240 hk, bergstabila vägegenskaper, rallysegrar och Autobahn-kapacitet som kanske inget annat år 1971. Designen var dock knappast lika perfekt utförd som på den öppna SL och SLC ser faktiskt lite knepig ut ur vissa vinklar. Vad tycker ni?

Mercedes 220-280 SE Coupé – W111/112, 1961-71

mercedes-benz_300_se_coupe_4

Mercedes stora coupé i W111/W112-generation på kodspråk, var den första stora lyxcoupén från märket i efterkrigstiden, och som sådan är den en verklig anfader till ovanstående coupé-Mercor. Och vilken förebild sen – den är ju rena urtypen för California-flamboyans och Hollywood-romantik, så vacker och glamourös att man häpnar!

Bilfamiljen i vilken artikelns coupé ingick presenterades 1959 som en stor sedan och var någon sorts efterföljare till 50-talets ”Ponton”-Mercedes, den första efterkrigs-konstruktionen från märket. 4-dörrarsversionen av W111 kan väl räknas anfader till S-klass och fick ett typiskt kantigt 60-talsutseende med antydan till fenor till och med, en tydlig flört med det amerikanska bildesign-idealet från tiden alltså. Den nya lyxbilen fick 1960 så sällskap av den mjukare och mer sensuella coupén där fenorna hade hyvlats av något till förmån för en mjukt avrundad akter som sannolikt fick de mer bemedlade bilspekulanterna världen över att utsöndra en hel del saliv. Och så har de fortsatt att gjort ända sedan dess – W111-coupéer är riktigt dyra idag!

Filip Ericsson

mercedes-benz_s_500_coupe_4matic_6

Det här inlägget postades i Bilar & bilindustri, Nyheter och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *