Lyxsportklockans renässans – Nya Chopard & historien om St. Moritz

Alldeles nyligen släppte den schweiziska smyckes- och lyxklocktillverkaren Chopard sin nya sportklocka Alpine Eagle. Det är en stor händelse för klockentusiaster som länge väntat på märkes återkomst i segmentet ”lyxsportklockor”, den populära nisch som får alltfler tillverkare att återvakna från sin törnrosasömn. För att förstå vikten av detta berättar vi även historien om den ikoniska föregångaren – Chopard St. Moritz från 1980.

70-talet var ett förebildsdecennium på flera sätt, åtminstone vad gäller livsstil, mode och design. Man vill ju liksom beama sig tillbaka till en soldränkt Riviera där man sticksmal och iklädd tajta buliga jeans röker Gitane-cigg, beundrar F1-hjältar i Grand Prix och åker Porsche 928 längs ormiga kustvägar.

Skämt å sido, jag gillar 70-talet helt enkelt, och även i klockbranschen hände spännande grejer. Hela industrin var ju i gungning av den så kallade kvarts-krisen och ett tusental traditionella, främst schweiziska märken gick i graven när den japanska batteri-revolutionen vällde fram över världen.

Detta tvingade klockbranschen att ut svängarna och det skedde av ren självbevarelsedrift. För de konservativa styrelserumsgubbarna runt om i Schweiz lär knappast ha lättat på slipsknuten frivilligt.

Lösningen för Audemars Piguet, en av de allra mest prestigefulla klocktillverkarna, var att ta det vågade klivet att utveckla en sportklocka i stål, tidigare något helt otänkbart för de schweiziska högdjursmärkena som endast befattade sig med ädelmetaller.

1972 släpptes så Audemars Piguet Royal Oak, en tunn, egensinnigt formad stålklocka signerad ikondesignern Gerald Genta, med mekaniskt urverk och skyhög prislapp. Patek Philippe, den finaste fabrikören av dem alla, följde efter med sin Nautilus 1976, även den Genta-ritad. Sist ut bland ”de stora tre” var Vacheron Constantin vars modell 222 utkom 1977.

Men även andra prestigemärken hängde på den nya lyxsporttrenden, och Chopard var ett av dem. Den tyske juveleraren Karl Scheufele III hade köpt märket av Chopard-familjen 1963, och det var hans son Karl-Friedrich Scheufele som förstod att det konservativa utbudet behövde brytas av med en moderiktig lyxsportklocka.

Det krävdes övertalning men den unge Karl, som då var i 20-årsåldern, gav sig inte. Han satte sig vid ritbordet och skapade ett tunt, egensinnigt format armbandsur i stål och med integrerad stållänk. Projektet godkändes och 1980 var den nya sportklockan klar. Flera varianter salufördes: herr- och dammodell, stål- och guldvarianter samt valmöjlighet mellan moderiktigt kvartsur och klassiskt mekaniskt urverk.

Karl döpte klockan till ”St. Moritz” efter den exklusiva lilla skidorten i de schweiziska alperna och det glamouröst klingande namnet passade onekligen perfekt i den tidsanda som låg för dörren – det glada 80-talet. Decenniet skulle innebära ett rejält uppsving för hela segmentet och St. Moritz var verkligen en sann 80-talsprodukt.

Den remarkabla formen var högst moderiktig hos de extroverta börshajarna i New Yorks skyskrapor, och St. Moritz fångade dessutom lyxsportklockans verkliga kärnvärde: att fungera i alla situationer. Med sin tunna boett var den hemma under styrelserummens vita skjortärmar såväl som på semesterfirarnas sandiga beach-armar.

St. Moritz blev en succé och företagets bäst säljande produkt. Efter 15 år lades produktionen ner men någon ersättare följde aldrig – förrän nu.

Chopard Alpine Eagle

Historien upprepar sig tydligen hos Chopard. Återigen var det sonen Scheufele som fick övertala sin far att utveckla en lyxsportklocka, men denna gång i nästa generation! Idag är det nämligen St. Moritz-skaparen Karl-Friedrich Scheufele som sitter vid rodret och det var hans son, Karl-Fritz Scheufele, som denna gång genomdrev idén om en ny lyxsportklocka.

Det sägs att den unge Karl-Fritz en dag råkade få syn på en St. Moritz på pappas skrivbord och blev förstås nyfiken. Han tog den och bar den under några veckor och idén om en ny St. Moritz var född. Segmentet är mer populärt än någonsin och de mest prestigefulla klockmärkena täljer ju guld ur sina sportur. Det måste ha tett sig som en självklarhet för Karl-Fritz att hoppa på tåget.

Tre generationer Scheufele. Alla hade de en roll i utvecklingen av Alpine Eagle.

St. Moritz med sina säregna boettskruvar fick förstås stå som modell, och det slutliga resultatet visar tydliga men nedtonade beröringspunkter i penndragen. Men namnet fick stryka på foten; den nya ”St. Moritzen” döptes till Alpine Eagle, något som fick mina ögonbryn att resas något. Ett skarpt namn fick ge vika för ett vattnigt.

Men vid en andra anblick ter sig benämningen ganska genomtänkt. Karl-Fritz tog nämligen inte sin inspiration endast från St. Moritz, utan också från de schweiziska alperna. Den integrerade länken ska påminna om stenar och visarna om örnens fjädrar. Chopard sponsrar nämligen Eagle Wings Foundation som försöker återföra Kungsörnen till området.

I övrigt uppfyller specifikationerna alla kriterier för en riktig lyxsportklocka: tunn boett (under 10mm), vattentäthet till 100m samt ett exklusivt mekaniskt urverk helt utvecklat inhouse hos Chopard. Det innebär att Alpine Eagle, precis som St. Moritz, passar lika väl till banketter som till pool-häng. Eller i Chopards värld, till skidbacken!

Men Chopard Alpine Eagle är mer raffinerad än så. Dess utveckling och konstruktion genomsyras av märkets hållbarhetspolicy, där stålet är återvunnet och där guldet är etiskt certifierat. Vidare används en ny stålsort som tagit Chopard fyra år att utveckla. Det kallas för ”Lucent Steel A223” och är både mer klimateffektivt och betydligt hårdare än det 316L-stål som används av de flesta klocktillverkare. Den kemiska kompositionen motsvarar kirurgiskt stål vilket gör materialet 50 procent hårdare, samt ger det en unik lyster.

Alpine Eagle kommer i en dam/unisex-modell på 36mm samt en herrmodell på 41mm. Båda erbjuds med boetter i stål och stål/guld, medan den mindre även kan väljas i helguld samt med diamanter. Instegspriset väntas hamna på en bit över 100 000 kronor för en 36mm i stål.

Urverket kommer i två versioner, med 60 timmars gångreserv och datumfunktion för den större klockan, och 42 timmars reserv och icke datum för den mindre. Båda är mekaniska och automatiska samt kronometercertifierade. Jag vill inte tråka läsare med långdragna tekniska förklaringar utan kan väl konstatera att Chopards basverk förväntas göra sitt jobb så exakt och pålitligt som konkurrenternas.

Alpine Eagle bredvid sin förfader St. Moritz.

Så varför välja en Chopard? Jo, för det första är lyxsportklockorna från ”de stora tre” betydligt dyrare, och Patek Philippe går ju inte ens att få tag på. Samma sak gäller Rolex (som ligger något under Chopard i pris); det är omöjligt att köpa en Rolex-sportklocka hos en auktoriserad handlare idag. Så stor är efterfrågan.

Och häri ligger en del av dragningskraften hos ett märke som Chopard. Namnet klingar fint i prestige-känsliga öron, det liksom osar lyx och glamour. Samtidigt flyger det betydligt mer under radarn än de mer extroverta konkurrenterna. Det bör göra utbudet mer tillgängligt och man lär slippa betala överpriser hos gråhandlare. Samtidigt ligger produkterna knappast efter de stora namnens; kvalitet, finish och horologisk prestation väntas ligga på samma höga nivå.

Nu finns förstås mängder av märken som tillverkar sportiga lyxklockor i klassen 50-100 000 kr att tråna efter, såsom Cartier, Jaeger-LeCoultre, IWC, Omega och Panerai, med flera. Konkurrensen om de välbeställdas plånböcker är alltså synnerligen skarp idag. Att välja Chopard framför dessa storheter kräver förstås att man uppskattar varumärkets diskretion, att man vill göra finsmakarens val.

Så kanske heter Chopards allra främsta konkurrent Girard Perregaux, en annan doldis med fina anor och respektingivande renommé. Som också har återupplivat sin lyxsportklocka från förr! Valet mellan dem blir svårt, men Chopard, som briljerar med sitt hållbarhetstänk och sitt unika stål, kanske drar det längsta strået trots allt. Men till sist hänger det ju alltid på vilken klocka man spontant gillar. För det finns många fantastiska lyxsportklockor där ute.

Filip Ericsson

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det här inlägget postades i Klockor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *