Jubileum i sensuella kurvaturer – Jaguar XK8 fyller 25 år

Jaguars klassiska gran turismo-sportbil XK8 fyller 25 år denna vår och vinner således klassikerstatus. Många är vi som älskar 90-talets Jaguarer och jag älskar dessutom att skriva om dem. Sagt och gjort, vi vältrar oss i vackra karosskurvor, berättar historien om XK8 och försöker finna kärnan i den speciella Jaguar-magin.  

Det är kylslagen söndag i april, jag sitter på bussen med sonen och har försjunkit i dåsig dagdröm. Så helt plötsligt brister lillen ut i skrik. “En Jaguar! En Jaguar!”. Som slaget av en Bangkok-polis bambupinne mot njuren vaknar jag till med ett ryck.  

Jodå, min hjärna registrerar den inom bråkdelen av en sekund där den tar fart vid grönt ljus. Jaguarer från förr kan aldrig misstas för någonting annat. Under de två sekunder vi skymtar bilen hinner ögonen smeka böljande, flödande linjer tillhörande Jaguars eleganta 90-talssportvagn.  

Det var en sådan där spolformad sak från andra halvan av 90-talet. Med en äldre farbror i. Det är alltid en äldre farbror i de där. Man älskar det! Sedan låg jag och funderade på den där bilen efter söndagsmiddagen. Jaguaren gäckade mig och jag ville få ner något på pränt. Sedan gick det upp för mig. Den presenterades ju 1996….25 år! Bara att låta fingrarna börja smeka tangentbordet. 

Genevé-salongen 1996 

Jaguar XK8 i Genève våren 1996.

Jaguar XK8 visades för första gången på bilsalongen i Genève i mars 1996. Efter hela 20 år av den excentriska, antika XJS kom den nya vagnen som en frälsning för tusentals gran turismo-sugna bilköpare med tillräckligt starka medel och böjelser för den anglosaxiska bilbyggartraditionen. Samt för alla entusiaster, sådana som jag.  

XK8 togs emot väl och kunderna strömmade till tack vare den moderna drivlinan, den höga kvaliteten och de eleganta, klassiskt runda Jaguar-formerna. Dessutom var den bekväm och lättkörd samtidigt som den var snabb och vig i kurvorna. XK8 var därmed ett enormt lyft jämfört med den åldrade XJS. 

Jaguars GT hade nu blivit så pass sportig att den tog en del kunder från Porsche, men mot nya 911 som kom året efter hade den inte mycket att sätta emot vad gäller prestationsförmåga på en bana. Nej, XK8 var fortfarande en traditionell gran turismo för snabba långfärder. Och inget fel med det.

XK8 Convertible.

Gran turismo-segmentet är väl kanske det allra mest glamourösa av alla segment och kan kanske sammanfattas ungefär så här: en stor frontmotoriserad coupé som på snabbast och elegantast möjliga vis ska frakta två välbeställda personer mellan Europas metropoler.  

Där satt de sedan och myste, lågt-lågt med ögonen precis över en lång, böljande motorhuv, medan milen rann undan och tiden stod still. V8-motorn spann lågmält där framme men kunde förstås visa vässade klor närhelst andan föll på. 

Jaguar hade utvecklat helt en ny V8 på fyra liter i aluminium, med dubbla överliggande kamaxlar, variabla kamaxeltider och fyra ventiler per cylinder. Det var en lätt och modern konstruktion som till den början utvecklade 294 hk. Växellådan var en femväxlad automat från ZF som fungerade finemang. Något manuellt alternativ fanns inte. 

XKR 

Prestandamodellen XKR kom 1998.

Bilen jag och grabben spottade från bussen var en Jaguar XKR, den kompressormatade toppmodellen av XK8 med för tiden väldigt ystra 363 hästkrafter och ett astronomiskt vridmoment därtill. 1920-talets brutala racingvagnar från Bentley ekar i mitt huvud.  

Den överladdade åttan gav ett enormt klipp, och Jaguaren gick att köra precis hur fort som helst på kurviga vägpartier. Blixtrande prestanda, men inget i utförandet ruckade på det gammelengelska kynnet. En Jaguar XKR tappar aldrig ansiktet. 

Linjer som mognat 

Bilspotting i Uppsala sommaren 2020. En XKR Coupé av 2001 års modell.

Jaguar XK8 är som ett årgångsvin. Den blir liksom bättre och bättre för varje år. Om den av vissa kunde anses något sval, nästan lite utslätad, efter avtäckningen 1996, är dess spolformade kurvatur ett tivoli för ögat närhelst en drar förbi idag, 25 år senare. 

I en alltmer likriktad bilpark ter sig XK8 idag som ett mästerligt uttryck för urklassiska Jaguar-linjer tagna till en modern värld. Den utpräglat spolformade linjeföringen innehar de rundat muskliga dragen med självklar inspiration från Jaguar E-type, historiens största sportbilsikon. Men det är så subtilt insprängt i formen att man måste titta två gånger för att förstå det.  

Och idag skänker XK8-karossen onekligen konstfullhet åt en modern, svensk gatubild. En färgsprakande blomma på en grå parkeringsplats. Jag älskar den här typen av 90-tals-Jaguar, de är äkta på ett sätt som Jaguarer aldrig är idag.  

Det är sportigt på ett sådant där gammaldags vis som tarvar tweedkeps istället för luftbubbelfyllda löpskor. Gamla Jaguarer är gubbiga och därmed trogna sitt urbrittiska arv. De försöker inte vara något de inte är.  

Blanka valnötsrotspaneler pryder kromberikade interiörer och ytterst välspänt kvalitetsläder spänner över vackert formade fåtöljer. Rejäla bottenstarka motorer skänker sedan körkänsla som moderna bilar sällan kan matcha. 

Köpläge 

Samtidigt är de moderna klassiker som tål dagligt brukande i nutidens trafik. Kvaliteten på 90-talets Jaguarer är hög, men samtidigt kostar de närmast intet. Sådan klass, sådan stil, för så små medel har kanske aldrig tidigare skådats. Hit med dem!  

XK8 gick att få både som coupé och cabriolet. Ett lättare ansiktslyft kom till 2002 års modell och i och med detta ökades motorvolymen till 4,2 liter och 300 hk, medan XKR fick 395 hk. XK8 var onekligen ett lyckokast för Jaguar och kom att tillverkas i hela tio år. 

623.000 kostade den ny i Sverige 1997 kommer jag ihåg. Hur vet jag inte! Dyrt, men samtidigt billigt. Konkurrentvagnarna grävde ännu större hål i bankboken. Idag kan busschauffören Nisse åka Jaguar XK8 till sitt arbete – en ny V60 är minst dubbelt så dyr. Bara att börja leta Jagga således!

Filip Ericsson

Det här inlägget postades i Historia, Jubileum. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *