Jaguars nya bilar: XE & XF

XF -16

Föregående artikel försöker genomlysa Jaguar som bilmärke idag, något som föranletts av att tillverkarens nya flexibla aluminiumstruktur nu har utmynnats i den första produkten med denna under skalet. Vi pratar förstås om den nya lilla Jaguar XE som ska ge sig in  och slåss mot framför allt BMW 3-serie, och nu är det dags för den större XF att fortsätta förnyelsen. Mycket spännande tider väntar alltså för bil- och Jaguar-entusiaster och framför allt ser vi fram emot pånyttfödelsen av Jaguar som bilmärke.

Förra gången Jaguar gav sig in i den stentuffa mellanklassen i premiumsegmentet gick det sådär. Den på Ford Mondeo baserade X-Type var en ganska hyvens bil med tydliga Jaguar-linjer men kunderna svek. Men nu är det alltså dags igen och denna gång har man gjort sin hemläxa grundligt.

Jaguar XE

Likt Volvo XC90 är nya Jaguar XE är inte bara en ny bilmodell, utan den representerar en helt ny teknisk plattform och helt nya drivlinor som också ska stå som bas för övriga Jaguarer. ”Skalbara” plattformar är på högsta mode i bilindustrin idag och är framtagna för att spara utvecklingskostnader genom att de kan utgöra grunden för ett stort antal modeller i flera olika segment. Vidare har tillverkarna passat på att satsa på lättvikts-konstruktioner för lägre förbrukning och utsläpp samt bättre köregenskaper.

Nya Jaguar XE, en utstuderad sportsedan i mellanklassens premiumsegment och därmed en rak höger mot BMW 3-serie. Här toppmodellen XE S med kompressor-V6 hämtad från de större Jaggorna. Storsäljarna blir dock fyrcylindriga.

Nya Jaguar XE, en utstuderad sportsedan i mellanklassens premiumsegment och därmed en rak höger mot BMW 3-serie. Här toppmodellen XE S med kompressor-V6 hämtad från de större Jaggorna. Storsäljarna blir dock fyrcylindriga.

Jaguar är inget undantag utan fortsätter att briljera med en unik aluminiumstruktur (75 % aluminium) som bör göra den ännu lättare än konkurrenterna. Det nya med XE-strukturen – Jaguar har ju använt lättviktskonstruktioner förut – är att man har lyckats anpassa den för massproduktion i större skala och lyckats sänka produktionskostnaden rejält. För en mellanklassbil, hur premium  den än må vara, får ju inte bli hur dyr som helst.

Den nya plattformen är förstås bakhjulsdriven och ska förutom mellanklassaren XE också ligga till grund för övriga Jaggor – nästa XF, XJ, den nya crossovern som är under utveckling samt eventuellt en ny XK-sportvagn. Dessutom lär den användas i en del Land Rover-modeller.

XE_.

Toppmodellen XE S med 340 hk har betydligt sportigare detaljer än de beskedligare versionerna.

Chassiet är som väntat riktigt påkostat. Framvagnen består av dubbla triangellänkar och bakvagnen är av multilänk-typ, allt utfört i lätt aluminium. Detta ska ge låg ofjädrad vikt vilket med tanke på märkets goda renommé avseende chassiutveckling bör ge XE förutsättningar för ypperliga köregenskaper såväl som finfin åkkomfort. Den nära framtiden får utvisa.

Måtten visar att Jaguar längdmässigt ligger mellan 3-serien och A4 och att den har längre axelavstånd än de övriga, vilket bör ge goda utrymmen. XE är också lägre och bredare än snittet i klassen och dessa förutsättningar ger onekligen en ytterligt spänstigt formad kostym. Proportionerna skriker ut ”sportsedan” med lång huv, kort akter, korta överhäng och en smekande, coupéliknande och därmed mycket Jaguar-lik taklinje!

Det man kan anmärka på är att den är såpass lik sin storebror XF och att man hade kunna hoppats på en mer egen karaktär, men att bilen är snygg och sportig, det skriver jag under på direkt. Dessutom är luftmotståndet bland de lägsta i klassen med ett Cw-värde på endast 0,26. Att få en så snygg bil att bli så hal, det är briljant.

XE int

Den sportiga, moderna interiören i nya XE. Enklare än i de större Jaguarerna men späckad med den nyaste infotainment-tekniken. ”Pucken” mellan stolarna utgör som väntat den numera Jaguar-typiska elektroniska växelväljaren. Bilden visar den sportiga S-versionen som bara finns med automat. De enklare XE-bilarna finns även med manuell låda.

Interiört ser vi dock en ny Jaguar-stil. Där XF och XJ förvisso är nyskapande och väldeligen moderna i sina interiörlinjer, är de ändå klassiska Jaguar-värden trogna gällande sina utsökta läder- och snickeriarbeten. Det är väldigt aristokratiskt på ett gammaldags engelskt vis helt enkelt.

Den nya, utmejslade Jaguar-stilen i reglage/typsnitt/detaljer går igen i XE som dock (i det utförande som vi hittills sett) inte innehåller en enda träbit. Gott så, men utförandet ser också märkbart enklare ut än i den större XF. Mot sina mellanklass-konkurrrenter ser den dock ut att stå sig väl, åtminstone på bild.

Även drivlinorna är som sagt nya, med en helt nyutvecklad fyrcylindrig motorfamilj kallad ”Ingenium”. Den är på 2 liter och kommer i bensin- såväl som diesel-utföranden, alla turboladdade. De två diesel-utförandena ger 163 hk/380 Nm och 180 hk/430 Nm. Den svagare varianten ska enligt gällande körcykel dra endast 0,37 liter milen och släppa ur sig ringa 99 gram koldioxid per kilometer. Sifforna är för övrigt snarlika Volvos nya VEA-diesel som dock bjuder på 181 hk i D4-utförande. Bensin-fyrorna består av en på 200 hk/280 Nm och en på 240 hk/340 Nm.

Ljust, trevligt och modernt i nya XE. Bilden visar en fyrcylindrig bil med automatlåda. Nu hänger det på att materialval och sammansättning håller anständig premiumnivå för att blidka de kräsna premiumkunderna.

Ljust, trevligt och modernt i nya XE. Bilden visar en fyrcylindrig bil med automatlåda. Nu hänger det på att materialval och sammansättning håller anständig premiumnivå för att blidka de kräsna premiumkunderna.

Räkna med mycket låga förbruknings- och utsläppssiffror även i de övriga varianterna, åtminstone i körcykeln. Toppmodellen i XE-programmet är XE S som ruvar på den färska kompressormatade V6:n på 3 liter och 340 hk som tagit plats i övriga Jaggor för en tid sedan. Med detta kraftpaket blir det oerhörd fart på XE med en 0-100-tid på runt 5 sekunder. BMW 335i verkar därmed ha fått sin överman! Det ryktas även om en R-variant med V8:n från F-Type R och då lär även M3 få det tufft.

Lådorna blir sexväxlade manuella till dieslarna med den fina 8-stegade ZF-automaten från övriga Jaguar-modeller som tillval. Senare lär dock den helt nya 9-växlade diton ta plats i XE för den sitter ju redan i Range Rover Evoque. Bensinarna finns endast med nämnda automatlåda.

Priserna blir inte låga men ändå mycket lägre än för XF, den idag billigaste Jaguaren. Instegsvarianten väntas kosta strax över 300 000 kronor och det är förstås tjänstebilisterna som Jaguar är ute efter. 100 000 bilar per år vill man sälja och denna relativt blyga siffra lär överträffas när/om en kombi-variant ploppar upp.

Jaguar XE

De flesta XE kommer att vara fyrcylindriga diesel- och bensinversioner som denna på bilden ovan. En utpräglat sportig stans som anstår en Jaguar, med en svepande taklinje som kommer att få traditionella 3-serieköpare att tveka!

Toppmodern teknik alltså och en form som de flesta lär falla för. De första provkörningsrapporterna i pressen bådar gott och nog blir den en frisk fläkt i den slentrian-mässiga 3-serie-värld vi nu lever i. Den ser nästan lite trött ut bredvid den spända XE-karossen. Hur mycket Jaguar-känsla det blir med fyrcylindrig motor och frånvaro av läder och trä låter jag vara osagt men en kolossalt seriös spelare i den alltjämt superpopulära premium-mellanklassen lär den bli utom alla tvivel.

Priserna är rätt, chassit har alla förutsättningar att bjuda på klassledande egenskaper, bilen är snygg som synden, det finns många välvalda motoralternativ och kvaliteten får väl förväntas bli lika hög som resterande Jaggor. XE kommer därmed med stor sannolikhet att innebära den guldko för Jaguar som 3-serien, A4 och C-klass har utgjort för tyskarna. Med nämnda förutsättningar bör alltså XE blir en riktig jackpot för Jaguar såväl som för köparna. Och vem vill ha en S60 nu?

Jaguar XF

XF 2016-

Nuvarande Jaguar XF har hängt med sedan 2008 och har inneburit ett verkligt lyckokast för Jaguar. Märkets första försök till en mindre och billigare bil än den stora, traditionella XJ gjorde premiär 1998 i form av retrodesignade Jaguar S-Type. Även om den knappast kunde tävla med BMW 5-serie i försäljningstal fick den kraftigt upp märkets volymer och säkrade fortsatt vinst i verksamheten.

Många var dock skeptiska mot de närmast övertydliga retroformerna och efterföljaren XF var en helt annan varelse. Den inledde en formmässig förnyelse som vi inte sett maken till sedan William Lyons fantastiska Jaguar XJ6 skakade om de traditionella Jaguar-kunderna 1968.

XF var inte någon revolution rent tekniskt (samma bottenplatta som S-Type) men var vacker som en dag, upprätthöll riktigt hög kvalitet och erbjöds i många varianter för att träffa så många potentiella köpare som möjligt. XF var därför en viktig del i tillverkarens väg till att förbli en riktig vinstmaskin för indiska ägaren Tata. Tillsammans med Land Rover tillhör man världens mest lönsamma bilkoncern!

Nu har XF kommit till åren och det är dags för ett nytt kapitel i den mellanstora Jaguar-sagan. Smygpremiären skedde i London den 24 mars och den verkliga premiären sker i New York 1 april. Det första som slår en är att nya XF, som väntat, följer formspråket från lilla XE och att den därmed får den märkestypiska grillen som verkar ha inspirerats av den första generationens Jaguar XJ, samt den svepande och högst attraktiva taklinjen som vore den en glamourös coupé. Samtidigt är den väldigt lik gamla XF men har en sportigare, mer aggressiv stance.

XF 2016.

Nya Jaguar XF personifierar en sportig Jaguar – Lång huv, kort akter och korta överhäng.

Nog hade Jaguar kunnat ta ut svängarna lite och gett den nya bilen en mer egen karaktär, här finns ju risk att gå samma väg som Audi, det vill säga att nöta in ett formspråk till förbannelse så att kunderna nästan tröttnar. Men när nya XF är så här snygg och när Jaguar nu har hittat ett nytt designspår som fångar märkesidentitet och skönhet i en sådan förening, är det väl inte läge att anmärka!

Interiörbilderna visar på den helt nya Jaguar-stil som nyligen inleddes med XE, ett postmodernistiskt uttryck fjärran från tidigare Jaggors mer konservativa och med ädelträ och krom belagda inredningar. Stilen är ytterligare förädlad jämfört med XE och till synes mer påkostat utförd.

Formspråket med dörrsidorna och dess fortsättning in i instrumentpanelen i ovankant hämtas från nuvarande XJ och här finns också moderata mängder polerat ädelträ. Men det är modernt så det förslår och den numera Jaguar-obligatoriska växelpucken finns förstås där.

Den moderna interiören i nya XF, fjärran från gamla Jaguarer men en logisk fortsättning på stilen i stora XJ och lilla XE. Nu hänger det på att materialval och sammansättning håller BMW- och Audi-nivå.

Den moderna interiören i nya XF, fjärran från gamla Jaguarer men en logisk fortsättning på stilen i stora XJ och lilla XE. Nu hänger det på att materialval och sammansättning håller BMW- och Audi-nivå.

Med tanke på framgången med utgående XF vilken också bjöd på en hel del avantgardism interiört, kan Jaguar nu lämna sin gamla inredningsdesign bakom sig utan oro. Moderna Jaguar-köpare, som ju har blivit avsevärt yngre de senaste åren, vill uppenbarligen ha avantgardism, inte kolonialstil. På så sätt kan också vi Jaguar-traditionalister möjligen acceptera och förstå den nya stilen!

XF baseras förstås på samma skalbara tekniska struktur innehållandes 75 procent aluminium som XE, men blir som sagt storleken större. Den nya tekniska basen för framför allt med sig två positiva effekter – den gör nya XF nästan 30 procent mer vridstyv än tidigare vilken borgar för bättre vägegenskaper, samt lägre vikt. Nya XF ska enligt Jaguar vara upp till 190 kilo lättare än föregångaren och detta ger förstås förutsättningar för bättre prestanda såväl som bättre köregenskaper och lägre förbrukning och utsläpp. Dessutom ska viktfördelningen vara ideala 50:50 fram/bak vilket ytterligare förbättrar förutsättningarna att skapa en äkta körmaskin som käkar BMW till frukost.

Måtten är snarlika utgående XF men den nya bilen är faktiskt lite kompaktare, den är några millimeter kortare och lägre. Men fortfarande är den en välväxt vagn i den stora tjänstebilsklassen med en längd på drygt 495 cm.

XF

Instrumenteringen i nya XF följer den nya Jaguar-stilen med heldigitala instrument, ringa mängder ädelträ och den modernaste infotainmentutrustningen. Ett ”S” i ratten antyder toppmodellen med 380 hk ur sex kompressorladdade cylindrar.

Däremot har axelavståndet (som väntat igen) växt med fem centimeter för bättre innerutrymmen. Gamla XF tillhör knappast de rymligaste i klassen men det är väl heller inte avsikten när man skapar en Jaguar? Passagerarna ska förstås sitta i god komfort men framför allt ska den vara snygg. Nu lovar ändå Jaguar att nya XF har det rymligaste baksätet i klassen!

Drivlinorna blir i stor utsträckning de samma som i XE, det vill säga bensin- och dieselfyror i den helt nya Ingenium-familjen samt den kända kompressorsexan på tre liter. Några tillskott har dock kommit. I XF blir dieselalternativen tre stycken, fyrorna på 163 och 180 hk precis som i XE samt en ny version av den fina dieselsexan som nu ger 300 hk och hela 700 Nm (!). Bensinarna blir den nya 240-hästarsfyran (som i XE) och två versioner av kompressorsexan med 340 och 380 hk, direkt hämtade från sportbilen F-Type.

Möjligtvis kommer även den likaledes överladdade V8:n från nuvarande XF att erbjudas, men frågan är om man anser den snål och ren nog? Någon nykonstruerad V8 har åtminstone inte jag hört talas om.

XF 2016-.

Mycket lik lillebror XE och med klara drag av gamla XF saknar nya bilen lite egen karaktär. Men snygg är den!

Någon form av toppmodell ska vi nog dock räkna med för att Jaguar ska kunna hålla jämna steg med BMW M5, Mercedes AMG och Audi RS6. Dagens super-XF, XFR-S, är ju en riktig slangbella med hela 550 hk ur den sedvanliga kompressor-åttan. Vad vi också ska räkna med är en ny sportig kombi, Sportbrake på Jaguar-språk. Nuvarande XF Sportbrake kommer för övrigt att fortsätta tillverkas parallellt med den nya bilen under en tid.

Också XF erbjuds med en sexväxlad manuell låda i de fyrcylindriga dieslarna medan övriga får den åttaväxlade automatlådan från nuvarande XF som standard. Om och när den nya nioväxlade ZF-automaten hamnar i XF nämns inte, men den har ju redan tagit plats i Range Rover Evoque.

Med tanke på hur bra nuvarande XF står sig trots sin ålder bådar det gått för den nya bilen. Lilla XE har gett mersmak i motorpressens första provkörningsrapporter och inget talar för att XF skulle vara sämre. De bygger ju på samma grundteknik. Hur den står sig mot kommande nya 5-serie och E-klass, det står dock ännu skrivet i stjärnorna men nog finns föutsättningarna där. Jaguar har idag uppnått mycket hög kvalitet och driftsäkerhet, bilarna är snygga som synden och XF erbjuds med ett fullödigt och modernt motorprogram. Dessutom går den att få med fyrhjulsdrift redan från start, dock oklart till vilka motorer.

Kompakta bilar (nåja) är dock inget nytt för Jaguar. De lite mindre modellerna utgjorde faktiskt basen i märkets försäljning ända från starten för över nittio år sedan och nästan femtio år framåt. Därefter hade man ett uppehåll på hela trettio år innan nya mindre modeller såg dagens ljus. Nästa artikel går igenom historien av Jaguars kompakta bilar!

Hungrig front och avsaknad av krom på den sportiga "S"-varianten.

Filip Ericsson

 

 

 

 

Det här inlägget postades i Bilar & bilindustri, Nyheter och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *