Honda NSX – En ny legend är född

honda-nsx-03-980x654

Äntligen, efter åratal av spekulationer och rykten, är en helt ny Honda NSX född till världen. Originalet dök upp 1989 och de senaste tio åren har ju entusiasterna skrikit efter en ny sportbil. Efter ett flertal konceptbilar de senaste åren visades till slut den helt färdiga bilen på bilslongen i Detroit i början av året (2015).

På podiet stod så en ny högavancerad mittmotor-sportvagn som träffar mitt i Porsche 911-land, ett numera ganska smalt men växande segment av riktiga sportbilar i prisklassen en och en halv till två miljoner kronor. Här huserar McLaren 570C/650S, Ferrari 488, Lamborghini Huracan, Porsche 911 Turbo, Mercedes AMG GT samt Audi R8 (och någon till).

Hondas första riktiga sportvagn i den seriösa sportvagnsklass där Porsche är kung gjorde ju sensation när den dök upp för lite mer än 25 år sedan. Ytterst avancerad, snabb och framför allt aptitlig blev den en succé och fanns i produktion i hela 15 år, 1990-2005. Brist på utvecklingsresurser genom (får man förmoda) Honda-ledningens ovilja gjorde detta möjligt, och de sista åren var NSX knappast längre riktigt något att räkna med. När sagan till sist tog slut hade någon efterföljare inte tagits fram och Honda lämnade därmed segmentet under tystnad.

Originalet - Honda NSX med premiär 1989, en sensationell sportbilsdebut för Honda och för Japan!

Originalet – Honda NSX med premiär 1989, en sensationell sportbilsdebut för Honda och för Japan!

Faktum är dock att Honda redan 2007 beslutade sig för att bygga en ny NSX men därefter fick vi vänta ända till 2012 innan konceptbilen Acura NSX Concept bröt tystaden på bilsalongen i Detroit och chockhöjde förhoppningarna om en ny produktionsbil. Och nu, tio år efter nedläggningen av original-NSX, kommer man tillbaka med full kraft, rustad till tänderna med den till synes mest avancerade sportbilen i klassen.

Och det märks verkligen att det har gått 25 år sedan föregångaren visades. Man har förstås startat med blankt papper och när man skärskådar specifikationerna kan man förstå att utvecklingsarbetet har tagit lång tid. Konceptuellt är det som förut, en tvåsitsig sportbil med en V6-motor placerad i mitten bakom sittbrunnen och som driver bakhjulen.

Där slutar dock likheterna – De tekniska specifikationerna har hoppat 25 år framåt med chassi och kaross i en blandning av aluminium och kolfiber, nioväxlad dubbelkopplingslåda och framför allt tre stycken elmotorer, varav två driver framhjulen och en sitter baktill mellan motorn och lådan. Ja, NSX är alltså en hybrid. Vidare är V6:an (på 3.5 liter) numera turboladdad med två aggregat och utrustad med torrsump för oantastlig kapacitet på bana. Den totala toppeffekten ligger på 580 hk vilket betyder att NSX överglänsar de flesta av sina konkurrenter. 0-100 går på makalösa 2.9 sekunder med ”launch Control”.

honda-nsx-12-980x652

Designen är onekligen fräsig och ändamålsenlig men ter sig ändå som bilens svagaste punkt. Här finns inte mycket Honda-DNA eller något som sticker ut och ger nya NSX ett eget uttryck – Till den skarpa formgivningen hos originalet från 1989 är det långt. Här frestas man också att jämföra med Fords nya supersportvagn, Ford GT (som också visades i Detroit), som ju dryper av GT40-känsla utan att bli retro, och istället har man fått till ett starkt framåtblickande språk som får snålvattnet att rinna till på en helt annan nivå än NSX. Det är väl bara den aggressiva fronten som har något särskilt Honda-DNA och som ger de rätta vibbarna.

Om designen sviker (men betraktaren får avgöra) lovar NSX å andra sidan att bli en rak höger avseende teknisk briljans; man är ju först med hybriddrivlina i klassen och även övriga specifikationer lovar mer än gott. Honda har dessutom utvecklat NSX för att, precis som originalet, ge den klassledande användarvänlighet. Till exempel delar den föregångarens egenhet med extra smala stolpar för bättre runtomsikt. En NSX ska vidare vara lättkörd, tyst och bekväm, samtidigt som den ska kunna jaga Ferraris på en racerbana!

acura_nsx-15

Interiören ska vidare vara utvecklad för att tillåta maximal koncentration på körningen med ett minimum av knappar. Instrumenthuset är helt digitalt och konfigurerbart (likt nya Audi TT) och det interiöra designspråket stämmer överens med den sedan några år inmejslade stilen hos alla Honda- och Acura-bilar. Därmed bör kvalitetsintrycket bli utmärkt.

NSX ska byggas i Hondas nya prestandabilsfabrik i Ohio, USA. Priset kommer att hamna på runt 1,3 miljoner kronor i Sverige vilket med tanke på specifikationerna inte alls är något överpris. En 911 Turbo eller Audi R8 V10 går ju på några hundratusen till.

Honda NSX på bilsalongen i Frankfurt, september 2015, tillsammans med folkrökaren Civic R.

Honda NSX på bilsalongen i Frankfurt, september 2015, tillsammans med folkrökaren Civic R.

Filip Ericsson

Det här inlägget postades i Nyheter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *