Gästinlägg – Historien om BMW 6-serie e24 1976-88

bmw_635csi_1

6-Serien lanserades 1976 men för att börja från början får jag även nämna BMW:s tidigare Coupéer. Dessa började som 2000 CS och uppdaterades snart till både 2800 och senare även 3,0 CSi. Den första tiden tillverkades bilarna av Karmann vilket visade sig vara mycket problematiskt så redan 1977 hade BMW själva tagit över tillverkningen.

E24:n baserades på den då samtida 5-Serien (e12) vilket gör att merparten av mekaniken är samma, man kan säga att e24an är en 5-Serie med coupé-kaross. Utvändigt går detta dock inte alls att se, e24:n delar mycket tydligare drag med den samtida 7-Serien (e23). Den tidigare Mercedes-anställde designern Paul Bracq stod för den tidlösa och av många mycket uppskattade designen.

E24:n kom att bli en av BMW:s mest långlivade modeller, men trots detta även en av de ovanligaste, på de 12 år som produktionen löpte tillverkades endast strax över 86 000 st. Eftersom BMW lanserade en ny 5-Serie 1982 (e28) så fick även 6-serien konstrueras om. De båda 5-Serierna e12 och e28 må vara lika varandra på utseendet men under ytan är de ganska olika bilar, detta gjorde att e24:n fick ett helt nytt chassi till 1983 års modell. Det moderna plattformstänket med modulchassin användes alltså redan för 40 år sedan, men då var dessa fina ord inte uppfunna.

6-seriens första utförande, här i form av en 630 CS.

6-seriens första utförande, här i form av en 630 CS.

På pappret är 6-Serie bilarna lika, men det nya chassiet var mer vridstyvt, och hade bättre geometri i hjulupphängningarna. Framvagnen fick ett bakåtriktat stag för ”Antidive” vid inbromsning, och bakvagnen fick sina länkarmar mer uppåtriktade för att minska nigningstendenserna vid hård acceleration.

Sista faceliften, egentligen hopplöst omodern med dropplister och ett CW värde på 0,41. Men ändå lite saknad när den något överviktiga och radikalt annorlunda 8-serien efterträdde.

De första åren fanns 630 CS som enklaste modell med förgasare och 633CSi med insprutning. Vid modellskiftet 1983 blev det lite rörigt i modellfloran, 633 bytte namn och motor till 635. På grund av avgaskrav fick dock vi svenskar nöja oss med en 3210cc stor motor på 197 Hk men bilen bytte likväl namn till 635. På hemmamarknaden fick bilen sin riktiga motor på 3,5 liter och 218 hk. Trelitersmotorn försvann och den allra ovanligaste modellen blev faktiskt 628 CSi.

Ett begrepp bland BMW-entusiaster - 635 CSi. Tillkom 1983 i och med en kraftig uppdatering.

Ett begrepp bland BMW-entusiaster – 635 CSi. Tillkom 1983 i och med en kraftig uppdatering.

Den nya 5-Serien fick även donera mer av sina delar, hela instrumentgruppen och stora delar av elsystemet blev uppdaterat, vilket gjorde att motorstyrningen numera utgjordes av Bosch Motronic. 1976 hade Mercedes ihop med Bosch lanserat ABS-bromsar, året efter lanserades det på BMW:s 7-serie, och vid generationsskiftet 1983 blev det standard på 635 CSi för den Svenska marknaden.

Teknikens Värld testar 635 CSi i nummer 14 1983 och Dag E Hogsten inleder med ”För den som först vill lägga upp en kvarts miljon och sedan lägga upp en bredsladd på grusvägen kommer BMW 635 CSi nära idealet. En sportig lyxcoupé av gamla skolan”. Några rader senare skriver han  ”En bjässe i tungviktsklass som mer lägger an på aggressivitet än strömlinjeform”. Lite skulle han ana att vi nu 30+ år senare har framhjulsdrivna BMW-bussar och en X5 som är så stor att om man parkerar lilla e24:n bredvid är man orolig att man ska bli överkörd.

För hela 247 725 kronor blev alltså 635 CSi din 1983. Den var då utrustad med det mesta man kunde tänka sig; servostyrning, eltaklucka, elhissar, farthållare, färddator, centrallås, ABS mm. 1985 Lanserades BMW 535 även i Sverige vilket innebar att 635:an fick sin rätta 3,5-litersmotor som nu var på 204 hk, men för de som ville ha ännu mer fanns även M635 CSi. Den fick inte heta M6 i Europa men de sista åren fanns faktiskt M6 som modell i USA.

M635CSi fick en omarbetad och moderniserad version av den 24-ventilade motorn från BMW M1, nu med 286 hk. När motorn parallellt lanserades i 5-serien var första M5-modellen skapad. Dessa 24-ventilade M-modeller är högt värderade, och en fin bil värderas närmare 100 000:- högre än en ”vanlig” 635 SCi.

BMW tävlade en del med e24:n och vann ETC 1981, 1983 och 1986, men den kommer inte i närheten av 3,0 CSL eller M3:ans segersviter.

Vrålsnabba, superexklusiva M635 CSi (M6 i USA) hade samma motor som första M5, en racngderiverad rak sexa hämtad från superbilen M1. Effekt 286 hk.

Vrålsnabba, superexklusiva M635 CSi (M6 i USA) hade samma motor som första M5, en racngderiverad rak sexa hämtad från superbilen M1. Effekt 286 hk.

Rosten tog väldigt hårt redan tidigt på de e24:rorna, idag är det mycket ovanligt att man ser en 6-serie från första generationen 1976-1982. De senare modellerna har vi dock faktiskt ganska gott om i Sverige, det finns ”alltid” flera stycken till salu på blocket.se. Priserna är lika varierande som skicket – från 30 000:- för ett ”rullande lik” upp till över 200 000:- för en version med den 24-ventilade motorn. Den ännu ovanligare Alpina Turbo är inte billigare!

Eftersom 6-seriebilarna delar mekanik med flera övriga samtida BMW är tillgången på reservdelar fortfarande god.  Värre är det med delar som bara passar 6-serien. När jag renoverade min bil 2003-2005 kostade framskärmar 7500:- styck och bakskärmarna 12 500:-. Dessa delar har ju knappast blivit billigare, ekonomiplåt eller så kallade piratdelar existerar inte till dessa bilar.

Vid en eventuell renovering är utvändiga lister och eventuella skador på inredningen det som är mest kostsamt och komplicerat. Lack och rost samt mekaniska problem går ”alltid” att fixa, men en kromad list till stötfångaren fram kan generera en lång väntan och många telefonsamtal till BMW. I skrivande stund har jag själv väntat i sju månader på en ABS-givare till vänster framhjul, vi får hoppas att Bosch har vevat igång någon antik maskin och kört fram en batch. Vem vet, kanske kommer den med tomten…

Den enkla, välbyggda och högst renläriga instrumenteringen i första generationens 6-serie.

Den enkla, välbyggda och högst renläriga instrumenteringen i första generationens 6-serie.

Text: Daniel Karlsson   Foto: BMW

Det här inlägget postades i Gästinlägg. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Gästinlägg – Historien om BMW 6-serie e24 1976-88

  1. Daniel Karlsson skriver:

    Kul att du gillade min text.

    Mer Nerdfakta.
    Tittar man noga på bilderna ser man att de tidiga bilarna (Första två bilderna)
    har något smalare skärmkanter fram, samt att bakre stötfångaren bara går precis runt hörnet, resten är en separat list fram till bakhjulet.

    Den nyare e28 baserade bilarna (1983-) på sista bilderna har bredare skärmkanter fram och bakre stötfångaren löper ända fram till bakhjulet.

    m635 modellen som kommer sladdande på sista bilden har även BBS fälgar som är så kallade ”TRX hjul” i dimensionen 240/45 x 415.
    Alltså med en fälgdiameter i millimeter, mitt emellan 16 och 17 tum. 🙂

    / Daniel

  2. admin skriver:

    Härlig artikel, Daniel! De flesta känner nog inte till flera av detaljerna kring den älskade 6-serien, t.ex. att den delar teknik med 5-serie e12 och sedan e28.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *