Form och flärd på bilsalongen i Paris

Varje större bilsalong den senaste tiden har formligen exploderat av roliga bilnyheter och varje gång har man undrat om det kan bli något över till nästkommande salonger. Årets nyss avklarade Parissalong utvecklade sig dock till ett fyrverkeri av läckra nyheter, så biltillverkarnas aldrig sinande ström av nyutvecklade bilar, den ena mer spektakulär än den andra, verkar inte avta. Den ekonomiska krisen som slog till hösten 2008 har alltså inte hämmat denna utveckling utan verkar istället ha sporrat tillverkarna att intensifiera utvecklingen av nya allt mer spännande modeller.

De största överraskningarna i Paris stod definitivt sportvagnarna för med en underskön el- och turbindriven supersportvagn från Jaguar, en ny Audi Ur-Quattro, en sanslöst frän Lamborghini byggd helt i kolfiber, och Porsche frestade publiken med sina nya specialversioner av 911:an, Speedster och GTS. Lotus presenterade en hel modellpalett med fem (!) helt nya sportbilar och dessa beskrivs mer ingående i en tidigare artikel här på bloggen.

Nya GT-vagnar drällde det också av. Bentley ställde givetvis ut sin kraftigt ansiktslyfta Continental GT och tyskarna laddade om med nya, slimmade BMW 6-serie samt fyrdörrarscoupéerna Mercedes CLS och Audi A7. Givetvis lanserade många andra biltillverkare stora nyheter där t.ex. Peugeots mellanklassare 508 var en av de viktigare, men här koncentrerar vi oss härligt nog på de mer glamorösa numren.  

Audi Quattro Concept

Audi hyllar gamla Ur-Quattro som fyller trettio i år genom att visa Audi Quattro Concept. Givetvis slog den ner som en bomb på mässgolvet och snålvattnet rinner onekligen till vid åsynen av den kompakta sportvagnen. Den högra bilden ovan visar originalet i civilt utförande och av sen årgång. Den nya Ur-quattron är som namnet antyder bara ett koncept, men lyckligtvis ter den sig mycket verklighetsnära och Audi har antytt en eventuell begränsad produktion. Det vore ju närmast kriminellt att inte bygga den här vagnen.

Quattro-konceptet bygger på en kortad A5/RS5-platta och är därför strikt tvåsitsig med plats för hjälmar och några väskor där baksätet vanligtvis finns. Självklart använder man sig av den raka turbofemman från TTRS, annat vore ju helgerån, men här är den längsmonterad och trimmad till hela 408 hästkrafter. Då bilen till största delen är byggd i aluminium och kolfiber ska den väga in på 1300 kilo och går därmed som ett skott. Angiven acceleration från 0-100 är fantastiska 3,9 sekunder.   

Designen är befriad från mossig retrostil och bilen har istället fått ett framåtblickande formspråk men med många element hämtade från originalet, vilket torde vara helt rätt tänkt. Taklinjen och de bakre stolparna samt bakänden dryper av Quattro-influenser. Interiören är härligt enkel med en digital instrumentering precis som på originalet. Konceptbilen är utrustad med en hederlig femväxlad manuell låda och det borgar onekligen för en okonstlad körkänsla där föraren kommer så nära mekaniken som möjligt. Visst är det skönt att man vågar avstå från den moderiktiga dubbelkopplingslådan. Om (när!) Quattron går i produktion kan den definitivt bli ett diskret och lockande alternativ till en Audi R8 4,2.

Jaguar C-X75

Ett av de största överraskningsmomenten, och kanske mässans vackraste bil, var Jaguars koncept av en el- och turbindriven supersportvagn kallad C-X75. Denna haktappande vagn läckte över huvud taget inte ut innan avtäckelsen vilket givetvis ökade sensationsvärdet.  

C-X75 drivs av fyra elmotorer som placerats vid varje hjul. De ger 195 hk vardera vilket innebär en total toppeffekt på hela 780 hk och ett vridmoment på hisnande 1600 Nm. 0-100 ska gå på superbilssnabba 3,4 sekunder och toppfarten anges till 330 km/h. Räckvidd 11 mil utan utsläpp. Utöver de fyra elmotorerna finns två små turbinmotorer som väger 35 kilo styck. Deras uppgift är att ladda batterierna och hjälper bilen att nå en total räckvidd på 90 mil. När turbinerna arbetar uppger Jaguar att den släpper ut 28 gram CO2/km, inte illa för en superbil!

C-X75 är gjord i aluminium och tack vare bristen på en traditionell motor har man haft friare tyglar att skapa en relativt kompakt vagn med vacker och aerodynamisk design. Vi ska nog inte hoppas på en serieproduktion men om Jaguars framtida sportvagnar blir så här snygga kan vi andas ut. Designen är helt klart ett steg i rätt riktning efter den senaste tidens trevande försök att förnya sig utan att riktigt lyckas med det viktigaste hos en Jaguar – skönheten.
Lamborghini Sesto Elemento

Före öppnandet av Parissalongen frestade Lamborghini världen med ett antal kryptiska bilder, sk. teasers, på sitt tuffa superbilskoncept Sesto Elemento. Många trodde att Lambo skulle presentera efterträdaren till Murciélago men så blev det alltså inte. Sesto Elemento är dock inte fy skam och råare sportbil får man leta efter. Hela bilen är byggd i kolfiber och väger endast 999 kilo. Eftersom motorn hämtas från Gallardo Superleggera, det vill säga en V10:a på 570 hästar, är konceptbilen vansinnigt snabb. 0-100 ska nämligen gå på 2,5 sekunder. Det svarta monstret kommer inte att gå i produktion men bör ses som en fingervisning av framtidens Lamborghinis – extremt lätta, starka och tuffa supersportbilar!

Porsche 911 Carrera GTS & Speedster

Nuvarande Porsche 911, 997 kallad, är på väg ut till förmån för efterträdaren 998, men innan dess passar Porsche på att visa två specialversioner i form av 911 GTS och 911 Speedster. Den förstnämnda (vänstra bilden) handlar om en bakhjulsdriven 911 Carrera med den breddade karossen från fyrhjulsdrivna Carrera 4, svartlackerade fälgar med centrumbult, spoilerpaket och 408 hästkrafter, 23 fler än Carrera S. GTS tillverkas i begränsad upplaga och finns både som coupé och cabriolet. Priserna ligger på strax över miljonen, alltså något mer än en vanlig Carrera S.

Speedster är förstås en hyllning till 50-talets 356 Speedster som från början faktiskt var en strippad ekonomivariant av standard-356:an. Idag är det den mest värdefulla ”ur-porschen” och betingar rena fantasipriser. Nya Speedster är den tredje 911:an i Speedster-utförande och är som traditionen bjuder tvåsitsig med så kallade ”Speedsterpucklar” bakom stolarna vilka döljer ett särdeles enkelt vindskydd snarare än suflett. Därtill är vindrutan lägre. Liksom GTS är Speedster bakhjulsdriven med den breda karossen från Carrera 4 samt den trimmade boxersexan på 408 hk. Även Speedster tillverkas i begränsad upplaga, i 356 exemplar förstås, och kostar betydligt mer än en vanlig 911 Cabriolet. Porsche vill nämligen ha runt två miljoner kronor för den.  

Bentley Continental GT

Bentleys ”lågprismodell” Continental GT, som hädiskt nog baseras på VW Phaeton, presenterades redan 2003 och har inneburit en stor succé för märket. Inte undra på när den trots VW-släktskapet har erbjudit äkta Bentley-känsla, imposant formgivning och explosiva prestanda. Samtidigt har den kostat en bra bit under två miljoner kronor, det vill säga betydligt mindre än de traditionella Bentley-bilarna.  

Trots de sju produktionsåren föräras Continental endast med en ansiktslyftning, om än en kraftig sådan där alla karosspaneler påstås vara nya. Precis som sig bör vid en facelift blir Continental lite lättare, lite snålare och lite snabbare utan att på något sätt revolutionera konceptet. Interiören är liksom karsossen helt ny även om den vid en första anblick ser likadan ut som tidigare. Alla instrument är också nydesignade, liksom stolarna som hjälper till att ge lite bättre plats i baksätet. Elegant och behagligt är det hur som helst och Continentalen får även fortsättningsvis fungera som den skönaste kontinentkryssaren bland marknadens alla gran turismo-vagnar från Ferrari, Maserati, Aston Martin och Jaguar.

Den VW-baserade W12:an på sex liter får effekten höjd till 575 hästkrafter medan förbrukning och utsläpp har minskat något. Numera kan den dessutom tankas med E85. Tack vare en viktminskning på 65 kilo i kombination med den något högre effekten och en mer snabbväxlande automatlåda förbättras accelerationen från 0-100 till 4,6 sekunder medan toppfarten förblir den samma, alltså 318 km/h.

Om några år får Continentalen ett nytt motoralternativ i form av en V8 på fyra liter från Audi som uppges sänka utsläppen med 40 procent. Den blir med största sannolikhet överladdad men om Bentley får förädla konstruktionen som man har gjort med VW-tolvan är det ingen som vet.

BMW 6-serie

Nya stora BMW-coupén i produktionsnära konceptutförande var väl ingen större överraskning och inte heller designen fick någon att höja på ögonbrynen. Nya 6-serien följer helt enkelt samma spår som övriga BMW-bilar genom att lämna det nyskapande men kontroversiella Bangle-språket och återgå till mer eleganta och traditionella linjer. 6-seriekonceptet är således en ytterligt elegant vagn med utsökta proportioner men väcker ingen som helst förvåning hos betraktaren.

BMW:s nya GT-vagn bygger förstås på 5-serien och får med största sannolikhet också motorerna därifrån, det vill säga turboladdade raka sexor i bensin- och dieselutförande samt turboladdad V8. En M6 kommer rimligtvis också och ryktet säger att den blir lättad och får en dubbelturboladdad åtta på uppåt 600 hästkrafter. Klart är att konkurrensen hårdnar i klassen av gran turismo-bilar för runt miljonen när den snygga 6:an går i produktion inom en snar framtid.

Filip Ericsson

Det här inlägget postades i Bilar & bilindustri och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *