BMW 8-serie – Den stora GT:n är tillbaka


Meddelandet kom abrupt, som en stöt från en elektrisk tortyrpinne. Jag satt och grät, bara grät. I floder. BMW:s klassiska GT-vagn 6-serien hade lagts ned. GT-segmentet, det allra mest klassiska, glamourösa och romantiska segmentet av dem alla, blir alltmer tunnsått. Jaguar kastade in pinnen redan 2013, Maserati GT är på väg ut och nu är sexan borta. Men så sken solen upp, 8-serien är tillbaka och ämnar att åter frakta mången överklassbak mellan Europas metropoler i reptilfart. Ögonsmek taklinjen, man svimmar så snygg den är!

BMW är kanske allra mest känt för sina stora, snabba coupéer, fräna vagnar som får yngling såväl som grånande herre (och dam!) att vrida nackar ur led när helst en sådan sveper förbi. BMWs pånyttfödelse, när det föddes till det märke vi känner idag, skedde 1961 och fyrsitsiga coupéer byggda på de nya familjebilsplattformarna var en högst integrerad del i framgångssagan som följde.

1968 var startskottet för 2800 CS, den första stora sexcylindriga coupén från BMW i modern tid och få bilentusiaster har kunnat förbise den. De slanka karosserna präglades av flärdfull elegans såväl som en god portion maskulinitet. Dessa kombinerades med blodfulla raka sexor med en sång och gång som saknade motstycke och tillsammans med märkets unika körkultur formades vagnar att verkligen sukta efter.

BMW 2800 CS kom 1968 som första sexcylindriga coupé i modern tid. Bilden visar en 3.0 CSi. Läcker!

I samband med introduktionen av 2800 CS lanserades ju även en annan grundbult i märkesmagin – den raka M30-sexan som skulle följa med ända in på 90-talet och förbli helt synonym med varumärket.

CS-serien, eller E9 på BMW-språk, byggdes i olika varianter fram till 1975 och samma år visades den modernare uppföljaren – BMW 6-serie. Den byggde på nya 5-serien som gjort debut 1972 och var en tyngre, mer komfortinriktad vagn för att nå ut till en större kundgrupp. Vacker och frän på samma gång blev den drömbilen på allas läppar, men faktum är att den från entusiasthåll fick mycket skäll för att den ansågs för tung och degig.

BMW 6-serie med sin skrämmande hajnos byggdes 1976-89. Här en 635 CSi från 1983.

Med införandet av 635 CSi 1978 tystnade dock de kritiska rösterna när vägegenskaper såväl som prestanda äntligen nådde upp till de skarpa karosslinjerna. Den stora sexan hängde med från början till slut och var hela tiden en central del i vagnens outsinliga dragningskraft.

6-serien hängde med länge och 1989 när produktion väl upphörde var den inget annat än en anakronism från svunna tider. Ersättaren döptes till 8-serien och nog fanns fog för nomenklaturuppgraderingen – Åttan var större, tyngre, motorstarkare och dyrare än den gamla bilen. Precis som drabbat 6-serien när det begav sig möttes också 850i, som den första varianten hette, av en rejäl kritikerstorm – bilen ansågs på tok för stor, tung och osportig.

BMW 850i visades i Frankfurt 1989. Slimmad och tolvcylindrig!

Men BMW hade tagit i så det brakade, sällan hade ett utvecklingssteg tett sig så gigantiskt. På podiet i Frankfurt stod en slimmad, mycket vacker grand touring-coupé formligen sprängfylld med den modernaste elektronik som stod att finna. Drivlinan bestod av den redan kända V12:an från 750i, en dunmjuk och vansinnigt kultiverad maskin på 5 liter och 300 hk, men som knappast var världens mest spännande.

Karossformen var mästerlig, designteamet hade lyckats få till en utsökt kombination av BMW-karaktär, skönhet och superlågt luftmotstånd – cw-värdet låg på 0.29 vilket ju är gångbart än idag. Tekniken var delikat med multilänkbakaxel, fyrhjulsstyrning, elektroniskt gasreglage (drive-by-wire), sensorer som automatiskt stängde rutorna vid 150 km/h samt automatisk avstängning av ventilationen om luften utanför var för smutsig. Finesser som knappast var kattskit för nästan 30 år sedan!

Senare dök en snabbare, M-preppad 850 CSi upp liksom en billigare, åttacylindrig 840. Efter tio år och runt 30 000 bilar slängde 8-serien till sist in handduken varpå BMW stod utan GT-bil för Autobahn-stressade direktörer. En ny, avantgardiskt formad 6-serie dök till sist upp 2004 och nytaget var särdeles aptitligt – med en nättare och sportigare karaktär än den oälskade 8-serien tog den kunderna med storm.

Avantgardiska 6-serien kom 2004, mitt under den kritiserade Bangle-eran. En sportigare vagn än den lätt överjästa 850:n.

En helt ny, andra version släpptes 2010 och nu var linjerna nedtonat eleganta och karaktären mer åt GT- än sporthållet. I år, våren 2017, upphörde produktionen under tystnad. Få är de som sörjer, 6-serien var knappast längre på allas läppar.

Däremot sörjer vi att man lämnade GT-segmentet! För visst måste väl BMW ha en snabb, snygg coupé, det vill säga en äkta GT-vagn, på programmet? Den är ju en så viktig del i varumärket. Jo, så resonerar också BMW för i dagarna har ett närmast produktionsfärdigt coupé-koncept visats vid den årliga bilutsättningen vid Villa d’este intill Comosjön i norra Italien. Det är förvånande men ytterst glädjande att det gick så fort och den nya bilen är vacker som en dag. Glädjande nog kallas den också för ”8 Series Concept” och redan 2018 väntas en produktionsfärdig 8-serie!

BMW 8 Series Concept. Slank så man baxnar. Bådar gott inför framtiden!

Den nya GT:n kommer att bygga på BMW:s nya, lätta plattform som står till grund till nya 7-serien och helt nya 5-serien, det vill säga en bakhjulsdriven layout med mycket lättviktsmaterial. Nya åttan lär alltså bli betydligt lättare än den utgångna 6-serien. Och ett smartare plattformsval är svårt att tänka sig – den lär ge förutsättning för rätt köregenskaper och sofistikerade manér såväl som en förhållandevis rimlig prissättning alternativt vinstmarginal.

Turboladdad rak sexa och V8 från 5- och 7-serien väntas, men det har även ryktats om en tolva. Overkill? Kanske, men den senare lär hur som helst ge superbilsprestanda. Med konceptets utpräglat sportiga form för ögonen, ska vi kalla det för ett ”2+2-sitsigt” utseende, verkar 8-serien luta mer åt Lexus LC-hållet än Mercedes S-klass Coupé. Båda bilarna har ju som nämnts som tänkta huvudkonkurrenter men är två helt olika karaktärer. Nästa år får vi se.

Filip Ericsson

Det här inlägget postades i Bilar & bilindustri, Nyheter och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *