Bilsalongen i Genève 2011

2011 års bilsalong i Genève, den 81:a i ordningen sedan starten 1905, sprakade i vanlig ordning av stora bilnyheter i koncept- såväl som produktionsform. Genève är, möjligen i konkurrens med salongen i Frankfurt som äger rum i september, den största och viktigaste bilsalongen i världen. 2011 års tema är precis som föregående år miljö, men sport- och superbilsbilspremiärerna haglade som sig bör och det gör alltid Genève-salongen till en riktig happening för alla med det minsta bilintresse.

Om vi börjar med godiset först så haglade världspremiärerna från Alfa Romeo, Aston Martin, Ferrari, Koenigsegg, Lamborghini, Morgan, Pagani och Porsche som alla visade nya sportvagnar. De tre stora tyskarna – Audi, BMW och Mercedes – hade alla världspremiärer att visa upp.

SPORTVAGNARNA

Alfa Romeo chockade med sin vansinnigt läckra, bakhjulsdrivna sportvagn 4C i produktionsnära konceptform. Bortsett från miljonsportvagnen 8C Competizione, tillverkad i 500 exemplar, har Alfa Romeo inte haft en bakhjulsdriven sportbil sedan den antika Spider lades ner 1993. Efterföljarna blev framhjulsdrivna och de senaste kreationerna Brera och Spider har floppat på grund av höga priser och tunga karosser. Alfas återkomst till den riktiga sportvagnsvärlden för hyfsat vanligt folk kommer således inte en sekund för tidigt.

Alfa Romeo lovar produktion redan 2012 med export även till USA, en livsviktig marknad märket har varit borta ifrån sedan 90-talet. 4C är uppbyggd kring ett hyperlätt kolfiberchassi som sägs härstamma från Österrikiska KTM X-Bow och det innebär förstås mittmotor och flugvikt i klass med Lotus Elise, vilken hittills fått härja tämligen fritt i den mest kompromisslösa sportbilssklassen i ”rimlig” prisklass. Alfas/Fiats vanliga turbofyra på uppåt 250 hk kommer att ge 4C blixtrande prestanda.

Coola, anrika Aston Martin får alltid snålvattnet att rinna till. DBS Volante, Vantage S samt nya Virage i nämnd ordning. I förgrunden artikelförfattarens salongsassistent, tillika pappa.

Att se och fingra på Aston Martins vackra GranTurismo-bilar är alltid ett nöje som får snålvattnet att rinna till, men den likriktade designen modellerna emellan kanske börjar bli lite tröttsam. Enda verkliga världsnyheten var mässans kanske märkligaste bil i form av nya GT-vagnen Virage som givetvis för tankarna till en riktig anakronism i Astons moderna historia – den tunga, handknackade och svindyra 90-talssportvagnen med samma namn. Med Virage har Aston Martin tänkt att fylla den icke existerande luckan mellan svala GT-bilen DB9 och den saltare DBS. Virage har samma konstruktion, samma drivlina, i princip samma form med skillnaden att effekt, pris och prestanda ligger mitt emellan de två. Men att Virage, liksom alla Astons modeller, är svårt habegärlig kan man inte förneka.

 

Ferrari åstadkom en av de största nyheterna på årets Genéve-salong med sin nya spektakulära ”Shooting Break”, eller FF som den faktiskt kallas. Namnet står för Ferrari Four och indikerar fyra sittplatser såväl som fyrhjulsdrift – det senare för första gången någonsin i en Ferrari. Positioneringen i Ferrari-buketten är givetvis den givna fyrsitsiga GT-vagnen, något som funnits i märkets lineup ända sedan 50-talet. Det nya, förutom fyrkrafset, är förstås den för en Ferrari minst sagt udda karossformen med kombibakdel. Måttmässigt lika enorm som föregångaren 612 Scaglietti, men är den snygg? Njaa..

Precis som föregångaren 612 ser Ferrari FF lite knepig ut med sitt långa axelavstånd. Den kombiliknande karossen kommer nog också att skrämma bort en del konservativa Ferrari-kunder. Men troligtvis är detta världens bästa GT-vagn. V12:a på 6,3 liter och 660 hk.

Jaguar lockade med en superversion av klassiska aluminiumsportvagnen XK, XKR-S, som bjuder på generösa 550 hästkrafter och smurfblå lack. En E-Type från 1961 lackerad i Gun Metal Grey ställdes ut och det var märkets engelskt återhållsamma sätt att fira den magiska sportvagnens 50-årsjubileum.

Den slanka medelstora sedan med ”självmordsdörrar” som såg misstänkt ut som en modern Jaguar stod dock i designfirman Bertones monter och var mycket riktigt en studie av en modern mellanklassare från Jaguar, kallad B-99. Det brittiska märket har dock inget med konceptet att göra och har vänligt men bestämt tackat nej. Det är förståeligt med tanke på Jaguars nya designspråk som har lämnat de klassiska linerna med tydlig sedanprofil, lågt tak och bakände med ”ankstjärtsform”. Vackert men ett avslutat kapitel för Jaguar. Om nästa X-Type skulle se ut så här väcks dock tanken – vem skulle inte vilja ha en?

Artikelförfattaren ser fundersam ut. Bertones Jaguar-koncept återgår till en klassisk designfilosofi som föddes med XJ6 1968 – och som dog här om året när Jaguar XJ ömsade skinn

Lotus är alltid festligt med sina renodlade back-to-basic-sportbilar. Någon stor nyhet hade de inte men väl en ännu mer avskalad variant av ikonen Elise i form av Elise Club Racer, studien av framtida toppmodellen Esprit från Parissalongen 2010 samt den fyrsitsiga Evora i ”S”-utförande som innebär kompressorsexa på 350 hk, också den visad i Paris i höstas.

Värdinnorna var inte bara representativa utan hade även förvånansvärt goda kunskaper om produkterna. Foto: Filip Ericsson

Värdinnorna var inte bara representativa utan hade även förvånansvärt goda kunskaper om produkterna. Foto: Filip Ericsson

Ärtiga Lotus Elise ClubRacer i babyblått gör en glad. Världens bästa körmaskin?

Ärtiga Lotus Elise ClubRacer i babyblått gör en glad. Världens bästa körmaskin?

Salongens höjdpunkt, åtminstone om undertecknad får bestämma, stod anrika Morgan för. Inte nog med att man ställde ut sitt närmast överdrivet eccentriska modellprogram för allmän beundran, man fick även publiken att tappa hakan vid åsynen av två exemplar av den trehjuliga motorcykelbilen Three Wheeler som redan har resulterat i smått fantastiska 200.000 intreseanmälningar. För en pytteliten tillverkare som Morgan är det ett astronomiskt tal. Trehjulingen är plankad från en snarlik farkost som tillverkades redan på 30-talet och faktum är att när märket startade sin biltillverkning i början av 1900-talet skedde det på tre hjul.

Morgan Three Wheeler med en tvåcylindrig motorcykelsnurra från amerikanska S&S, inte Harley Davidson som en av våra största motortidningar hävdar. Bekräftat av Morgans folk på plats. Hela 1900 kubik, toppfart 200 km/h – utan hjälm!

I montern fanns även den urantika Sport-serien som utgör grundbulten i Morganprogrammet, en oerhört vacker vagn som sett likadan ut i 50 år, samt den betydligt modernare toppmodellen Aero Supersports med avancerat aluminiumchassi, mastig V8 från BMW och en närmast Kalle Anka-liknande karossform.

  

Sportvagnar för helt normala plånböcker bjöd bland annat Subaru på med en förstudie av kommande sportcoupén som delar teknik med kusinen hos Toyota, ”FT-86”. Subaru-studien var draperad i glas vilket blottade den enkla men delikata tekniken under skalet. Bakhjulsdrift och boxerfyra låter onekligen som ett lockande recept. Glaskarossen gav även en försmak av hur den verkligen kommer att se ut när den når saluhallarna så småningom.

Subarus studie av kommande sportcoupén delar teknik med Toyota FT-86. Karossen i glas var ett nytt grepp för att visa tekniken under skalet. Boxerfyra förstås och bakhjulsdrift när den når hallarna, inom kort?

 

SUPERBILARNA

Svenska Koenigsegg rönte stor uppmärksamhet med purfärska Agera R, och rättmätigt så. V8 på 1150 (!) hästar och takbox som tål 300 km/h. Christian Von Koenigsegg menar att den fungerar på fjällsemestern och kan skos med specialutvecklade vintersulor.

Koenigsegg går sin egen väg med ny supersportbil som levereras med skidbox från Thule! Med 1150 hk på bakhjulen är dock frågan hur lämplig den är som vinterbil.

Den kanske allra mest uppmärksammade världsnyheten var Lamborghinis nya superbil Aventador, som ersätter utgående vulgariteten Murciélago. Aventador är inte mindre vulgär, vilket ju på något sätt är märkets signum. Men det är svårt att bli förbannad på bilen eftersom det är något komiskt över det hela, ett avslappnat förhållningssätt med en hel skopa humor som är väsensskilt snobbismen hos Ferrari.

Lamborghinis nya toppmodell talar för sig själv. Avancerad uppbyggnad, robotkvalitet från koncernsyskonet Audi och nyutvecklad V12:a på 700 hk utan överladdning lockar.

Hela den här bilen skriker Lamborghini-DNA i allt från den urläckra karossen till de fantastiska specifikationerna och de tekniska filéerna under skalet. Eller vad sägs om kolfiberchassi, en helt nyutvecklad V12:a på 6.5 liter och 700 hästkrafter, 0-100 på endast 2.9 sekunder tack vare relativt återhållen vikt och fyrhjulsdrift från svenska Haldex, samt en toppfart på respektabla 350 km/h. Det fina är att den gör allt detta utan turboaggregat och till ett pris som, om ni ursäktar, är riktigt lågt! Monstret kostar trots sina fantastiska specifikationer och Audi-övervakad robotkvalitet styvt en fjärdedel av en Koenigsegg eller Pagani med sina ynka två och en halv miljon kronor. Bara att ställa sig i kö!

Bland övriga superbilspremiärer sågs italienska Pagani Huayra med prålig interiör och en Mercedes AMG-tolva på drygt 700 hästar, samt Porsches vansinnigt läckra racerbil 918 RSR med hybriddrift, dock redan visad i Detroit i januari – en självklar toppmodell i Porsches flora när den väl kommer ut på marknaden för ”vanligt folk”. Porsche premiärvisade även hybridversionen av sportlimousinen Panamera som delar drivlina med Cayenne Hybrid och VW Touareg Hybrid.

 

PERSONBILARNA

Audi visade upp alla sina filéer i modellpaletten med R8, RS5, A8 och färska A7 vilka är Audi-typiskt konservativt formgivna men som alla bländar med utsökt detaljfinish. De två världsnyheterna var råskinnet RS3 samt en försmak på nästa kompaktklassare Audi A3 som i elegant sedan-kaross läskade starkt med sin urstarka turbofemma från just RS3 under huven. Det är roligt att man väljer att återgå till en kompakt, sportig premium-sedan, en trend som BMW ju inledde redan på 60-talet, efter att mellanklassaren Audi A4 och dess konkurrenter har börjat svälla ordentligt på senare år.

Audis koncept av nästa A3 verkar befinna sig nära produktion. Elegant men förutsägbar formgivning. Sedan-kaross är nytt för A3 och en förutsättning för att lyckas på de nya marknaderna som t.ex. Kina.

Det anrika brittiska lyxbilsmärket Bentley hade ingen stor nyhet men ställde givetvis ut sin nygamla ”instegsmodell” Continental GT, en svårt vacker – och snabb – vagn, samt pinfärska toppmodellen Mulsanne som tar andan ur en med sin gammelkoloniala prakt. Till stor del handbyggd och fortfarande med den stora V8:an härstammande från 1959 års Rolls Royce. Inkromet är förstås utbytt flera gånger om sedan dess men konceptuellt är det oförändrat – stötstänger och 6.75 liters slagvolym, ljudlös gång och monstruöst vridmoment. Continental GT i kopparfärg nedan till vänster, väldiga Mulsanne till höger.

 

Som väntat drog BMW-montern till sig ett stort intresse med nya 6-serie cabriolet och 1-serie M som främsta lockbeten, samt det verklighetsfrånvända sportbilskonceptet Vision ConnectedDrive. Möjligen kan vi ana designelement hos kommande instegssportvagnen Z2 som väntas inom något år. Speciellt lockar den återupplivna ”hajnosen” som på BMW-bilar från förr. Måtte den bara bli bakhjulsdriven, men rykten om framhjulsdrift skrämmer. Nedan till vänster hajnosade Vision och till höger snabba 1-serie M som lovar ungdomlig körglädje med sin överladdde raka sexa på 340 hk.

Som väntat hade Mercedes riggat upp en jättemonter med bar som serverade kallt vatten i Mercedes-muggar i papp. Givetvis rönte man ett stort publikintresse och det inte oförtjänt med helt nya instegssportvagnen SLK och C-klass Coupé som främsta lockbeten, samt fri tillgång till alla modeller i programmet krönt med vansinnigt glamorösa måsvingen SLS AMG. Nya SLK bländar med utsökt detaljkvalitet vilket även gäller nya fyradörrarscoupén CLS. Mercedes är verkligen tillbaka efter en ganska lång period av kvalitetsproblem och tvivelaktig känsla i byggena.

Rolls Royce höll tillbaka med en ganska stel monter – kanske för att leva upp till sin knastertorra image. Där stod det ordinarie modellprogrammet uppradat i givakt där nya ”instegs-Rollsen” Ghost är det mest intressanta just nu. En fantastiskt välavvägd lyxvagn och med mästerligt utmejslad Rolls Royce-DNA hos formgivningen. Märkets förväntade höjdpunkt, den eldrivna versionen av jättelika Phantom – lyste med sin frånvaro. Tydligen var den ute och åkte för dagen innan mötte jag den på bron över floden Rhône när den majestätiskt och fullkomligt ljudlöst gled förbi. Ingen dålig syn och det är vad Rolls gör bäst, att uppnå en verklig presence i trafiken. Ghost nedan till vänster, eldrivna Phantom (102EX) till höger. På grund av bilens bortavaro får läsarna nöja sig med fabrikens bild.

Hos Saab rådde festlig stämning och det var kul att se hur välbesökt montern var av gillande besökare. Den uppsluppna känslan är förståelig med tanke på att man kanske aldrig någonsin tidigare har visat så många premiärer på en och samma gång. Nya premiumsuven 9-4x har visats tidigare men är likväl så färsk att den inte hunnit ut på vägarna än. Premiär var det däremot för stora 9-5 som herrgårdsvagn, 9-5 SportCombi, den lätt ansiktslyfta 9-3 kallad Griffin samt konceptbilen som var nära att stjäla hela showen (!), den droppformade sportcoupén Phoenix. Nedan från vänster: 9-5 SportCombi, 9-4x inuti, 9-4x framifrån samt Phoenix.

Phoenix är inte alls menad för produktion utan visar istället vägen för Saabs nya designspråk efter självständigheten från GM, samt den tekniska bas som framtida Saabar kommer att bygga på. Under skalet finns nämligen nästa generation av mellanklassaren 9-3, märkets viktigaste modell, med en helt ny egenutvecklad bottenplatta. Här finns även den nya turbofyran från BMW samt en så kallad elektrisk bakaxel som är utvecklad av ett svenskt företag i Trollhättan och innebär en ny form av hybriddrift. Vid en första anblick hade jag svårt att se Saabs DNA i designen, men efter en stund uppenbarade den sig med kraft. Den ”bulliga” huven påminner om min gamla Saab 96 från 1964, den välvda framrutan kommer från 99 och 900. Det är också något med sidorutornas form som jag inte kan sätta fingret på samt droppformen som starkt påminner om den första Saaben, modell 92 från 1947.

Phoenix fick stor uppmärksamhet. Formen är extrem men indikerar hur framtida Saabar ska se ut. Under skalet döljs nästa generation av mellanklassaren 9-3.

Volvos största nyhet var V60 Plug in Hybrid som har den ordinarie dieselfemman något upptrimmad till 215 hk i kombination med en elmotor som driver bakhjulen. Den kan laddas i ett vanligt vägguttag och bilen kan också drivas med enbart elmotorn i fem mil, vilket innebär pendlingsavstånd för de allra flesta. Snål, ren, snabb och före sina konkurrenter – bra jobbat!

 

Salongens citron var utan tvekan Lancias nya modellprogram i form av Flavia och Thema som inte är något mer än rena Chrysler-vagnar med Lanciamärke i fronten. Jag har tagit upp dessa dumheter tidigare och säger det igen. Så kallad ”badge engineering” har aldrig fungerat och kommer aldrig att göra det. Det är anmärkningsvärt att Fiat-ledningen väljer att gå den här vägen och försöker snåla Lancia till vinst. Floppen är tyvärr oundviklig och kommer att skada det gamla fina varumärket ännu mer, om det nu är möjligt.

Fiat-koncernens skrattretande försök att vända Lancia till vinst: Chrysler-bilar med Lancia-emblem. En given flopp och ”Badge Engineering” när det är som sämst.

Övriga premiärer bland de mer vardagsnära bilarna var Mini Rocketman (en ännu mindre Mini), Peugeot 508 (nya mellanklassaren som ersätter 407 & 607), Volksvagen Bulli (ny version av den klassiska folkabussen) och Skoda VisionD som visar vägen för hur framtida Skodor ska se ut.

MILJÖBILARNA 

Miljöspåret leddes av BMW med sin nya elversion av 1-serien, nämnda eldrivna Rolls Royce Phantom EX102 och, glädjande nog, Volvo med nämnda V60 Hybrid samt den ännu icke produktionsklara C30 med ren eldrift.  Övriga elbilar försvann lite bakom all glamour men några bestod i alla fall av Toyota IQ EV, Nissan Esflow Concept och självklart tidigare kända Chevrolet Volt.

Text: Filip Ericsson                                                                                                                      Foto: Filip Ericsson och Gunnar Ericsson

Ett vårigt Genéve med Genéve-sjön och den berömda fontänen i bakgrunden.

Det här inlägget postades i Bilsalonger och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *